Suomalaisnaisia FIFA:n ja UEFA:n johtajuusopissa

Naisten EURO2017 -turnaus käynnistyi sunnuntaina Hollannissa. Turnauksen avajaisviikonloppuna FIFA ja UEFA järjestivät ensimmäistä kertaa yhteisen Women in Football Leadership -workshopin.

Neljä suomalaista mukana

Workshopiin osallistui yli 150 eri puolilla maailmaa jalkapallon johto- ja kehitystehtävissä toimivaa naista. Suomesta koulutukseen osallistuivat Leena Allen (RaiFu/Palloliitto Länsi-Suomi/liittovaltuusto), Minttu Korsberg (Palloliitto), Auli Pitkänen (MuurY, Palloliitto Keski-Suomi/liittovaltuusto) sekä Arja Bondas (FC Kiisto/Palloliitto Vaasa/liittovaltuusto), jotka kaikki ovat aiemmin osallistuneet UEFA:n tai FIFA:n naisille kohdentamiin johtajakoulutusohjelmiin.

Workshopin teemoina olivat muutoksen sekä innovaatioiden johtaminen. Oman tervehdyksensä tilaisuuteen toi FIFA:n pääsihteeri Fatma Samoura, joka puhui mm. siitä miten jalkapallon maailmanlaajuisissa kattojärjestöissä on tunnistettu tarve jalkapallon päätöksenteon monimuotoistamiseen.

Jalkapallon kansainvälisten kattojärjestöjen innoittamana Suomessa järjestetään tänä vuonna kolmatta kertaa kansallinen Naiset Jalkapallojohtajina -koulutusohjelma.