Pertti Alajan blogi: Se kuuluu elämään!

Pertti Alajan blogi ilmestyy Palloliiton sivuilla säännöllisesti ilman täsmällisiä julkaisupäiviä.

Pertti Alaja Blogi Kakkonen / 17.7.2017

SE KUULUU ELÄMÄÄN!

Kahdeksanvuotias PPJ-peluri (Pallo-Pojat Juniorit) Valle on nyt ilahduttanut toipilas-Pappaansa toimittamallaan kahdella jalkapallon erikoisnumerolehdellä GOAL.  Lehden sisältö on taatusti monipuolinen futiskortteineen kuvineen juttuineen ja tehtävineen, joissa on saanut todella kipristellä ratkaisujen löytämiseksi.

Viimeisessä numerossaan Valle kertoo maalivahti Marc-André Ter Stegenin noususta Borussia Mönchengladbachista maailman huipulle: ” Hän on Saksan kakkostorjuja ja pelaa myös Barcassa hyvin ja on todella hyvä ja tekee hyviä refleksitorjuntoja ja joskus sattuu pieniä virheitä mutta se kuuluu elämään!!”

Jalkapallon vakioeloon kuuluu Saksan menestys. 21-vuotiaiden Euroopan mestaruus ja 2017 Confedererations Cupin mestaruudet samassa rysäyksesssä alleviivaavat jälleen, miten loisteliasta työtä maassa tehdään. Pelaajakehitykseen liittyvät pyhiinvaellukset suuntautukoot Saksaan. Ter Stegeninkin maalivahtityöskentely Venäjällä oli maailmanluokkaa.

Confederations Cupia on pidetty mikkihiiriturnauksena.  Ottelujen laatu, järjestelyjen onnistuminen stadioneineen ja yleisesti iloinen ilme jättivät plussapitoisen saldon. Mielenkiinnolla odottaa, ketkä Saksasta kelpaavat MM-lopputurnaukseen.

Nakutettua on, että valmentaja Löw miehistöineen löytyy penkiltä vartalonmyötäisissä kauluspaidoissaan.

* * *

alaja_pertti_blogi2.jpgSeurojen Palloliitosta on jalkapalloperheessämme puhuttu, jopa kohistu parisen vuotta. Viime vuonna Seurojen Palloliitto nousikin jalkapallomme uudessa strategiassa 2016-2020 kehityshankkeeksi, jota kohtaan on jopa vallankumouksellisisi odotuksia.

Sanoisin syystäkin.

Suomalaisen jalkapallon tulee uudistua niin sisältä kuin ulkoa, ja siihen on nyt mielettömän hyvä sauma. Lähettäjän pilli on soinut, laukaus pamahtanut.  Seurojen Palloliitto laukkaa valtoimenaan jalkapalloperheemme raviradoilla.  Kuuluu hirnuntaa, tyytyväistä tannerten töminää.

Me voimme itse uudistaa jalkapallomme toimintamallit ja hallintohässäkät. Me voimme itse ja itsenäisesti luoda uuden Suomen Jalkapalloliiton, joka huokuu raikkautta ja joka olemuksellaan kutsuu jokaisen futisihmisen mukaan. Voimme yhdessä heittää epäonnistumisemme romukoppaan, sen sijaan oppia niistä ja onnistumisistamme ja kouluttautua huippuopeilla ja yhtenäisellä sävelellä absoluuttisen jalkapallokorvan omaajiksi.

Kukaan muu kuin me itse ei voi pysäyttää lupaavasti käynnistynyttä kehityskulkua. Viimeinen hallinto- ja toimintatapauudistus menee 20 vuoden päähän. Silloin 18 piiristämme syntyi 12 piiriä.

Koko uudistuksen juoni ja perustelu on jalkapalloseura.  Kaikki – korostan kaikki – paukut mitä vain tarjolla on ja tarjolle tulee, on nyt koottava seurojemme elinvoimaksi.  Uusi Suomen Jalkapalloliitto on seuroja varten, seurojen ikioma.

Pidimme Palloliiton hallituksen kokouksen 19.6.2017,mielestäni puheenjohtajaurani parhaita kokouksia. Hallitus oli yhtenäinen, yksimielinen ja voimakas tahtotilaltaan eikä tule myöhemminkään horjahtelemaan päätöksissään.

Päätimme seuraavaa.  Nimettiin neljän hengen työryhmä, jonka tehtävänä on 7.8.2017 mennessä rakentaa Seurojen Palloliitto -kehityshankkeelle konkreettinen operatiivinen toimintamalli, jossa keskiössä ovat uusi seurojen palvelukonsepti ja seuroille tarjottavat keskitetysti johdettavat palvelut sekä seurojen elinympäristössä tarjottavat lähipalvelut. Työryhmä koostuu ”etableeratuista” perheemme työntekijöistä; puheenjohtajana Marco Casagrande ja jäseninä Pekka Soini, Jouni Koivuniemi ja Jouni Pihlaja, sihteerinä Tuomas Koivunen.

Hallituksemme käsittelee toimintamalliehdotuksen 14.8.2017 kokouksessaan, laittaa sitten lausunnolle seuroihin ja piireihin ja tuo toimintamallit ”framille” valtuuston ja hallituksen työkokoukseen Seinäjoella 22.-23.9.2017.

Myös hallintomallin konkretisointia jatketaan elo-syyskuussa 2017.  Uskon päätösten kypsyvän vuoden loppupuolella.

* * *

Itseltäni tivataan oman motivaationi lähteitä uudistukseen. Niin motivoitunut olen kuin ikinä voi. Ehkä se on selvinnytkin lukijalleni.

Yhtenä motivaatiolähteenäni olkoot vaikka 8-vuotias Valle ja hänen mainion seuransa PPJ:n jatkuva kehittyminen laatuseurana. Haluan että Vallen jokaikisessä harjoitus- tai pelitapahtumassa on koulutettu, laadukas valmentaja-ohjaaja (tämä luvattu strategiassamme jokaisen junnun osalla), haluan seuran pärjäävän olosuhteiden luomisessa myös tulevina vuosina, haluan seuran kilpailu- ja pelitoiminnan olevan mielekästä ja eteenpäin vievää, haluan seuran identiteetille helsinkiläisenä keskustan kasvattajaseurana yhä voimakkaampaa julkisuutta.  Sanalla sanoen haluan seuran voivan hyvin.

signeul_anna_blogi.jpg
Ja arvatkaa mistä voimavarat voivat tulla! Uudistuksesta jossa kaikki suomalaisen jalkapalloperheen varallisuudet ihmisosaaminen kärjessä annetaan jalkapalloseurojemme käyttöön jalostettuna ja alueellisesti sekä paikallisesti oikeina annoksina oikeakokoisilta lautasilta.

UGH. Olen puhunut.

* * *

Seuratkaa YLE klo 21.45 keskiviikkona 19.7.2017: Englanti-Skotlanti Naisten EM-lopputurnausottelu.  Syksyllä meillä aloittava naisten maajoukkueemme valmentaja, ruotsalainen Anna Signeul tekee historiaa Skotlannin peräsimessä.

PERTTI ALAJA