Pelipaikka avattu

Palloliiton uusi jäsenrekisteri, Pelipaikka, on avattu seuroille 11.6. Jäsenrekisterin uudistushanke on tehty yhdessä FIFA:n kanssa osana FIFA Connect -projektia, jossa Suomi on mukana yhtenä kolmesta pilottimaasta. Tavoitteena on luoda koko maailman kattava pelaajarekisteri.

Pelipaikan avautumisella on vaikutus Palloliiton kilpailumääräyksiin. Kansainvälisen ulottuvuuden myötä pelaajasiirtojen rekisteröintimaksut ovat muuttuneet täysin. Aikaisemmin maksu määräytyi sarjatason mukaan, kun Pelipaikassa rekisteröintimaksut määräytyvät pelaajan statuksen mukaan. Pelaajastatuksia on kolme: ammattilainen, sopimuksellinen amatööri ja amatööri. Kaksi ensin mainittua voivat pelata Palloliiton sarjoissa, joita ovat miehissä Veikkausliiga, Ykkönen ja Kakkonen. Naisten liiton sarjat ovat Naisten Liiga ja Ykkönen.

Toinen muutos on se, että Pelipaikassa pelaajasiirrot tehdään suoraan seurojen kesken eikä pelaajan tarvitse aloittaa siirtoprosessia itse. Määräaikaisten siirtojen osalta muutos on se, että pelaajastatus ei voi muuttua siirroissa.

Lisää Pelipaikasta >>