Laatujärjestelmä tukee myös pelaajan laadukasta arkea

Jalkapalloseurojen laatujärjestelmä on ollut jalkapalloseurojen kehittämisen työkaluna vuodesta 2014 alkaen ja siinä on tällä hetkellä 169 seuraa.

Järjestelmä seurojen tukena

Laatujärjestelmä  on kehitetty tukemaan kokonaisvaltaisesti seurojen toimintaa ja se on ensisijaisesti seuran kehittämisen väline. Kokonaisvaltaisen kehittämisen tavoitteena on ohjata seuroja pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen toimintaan, jonka pohjana on vahva seuraidentiteetti ja seuran jäsenistön laajasti hyväksymä toimintamalli.

Jalkapalloseurojen laatujärjestelmässä on kolme osa-aluetta urheilutoiminta, johtaminen ja viestintä/markkinointi. Seuroilta laatujärjestelmä on saanut myönteisen vastaanoton ja se on todettu hyväksi jalkapalloseurojen kehittämisen työkaluksi.

Kolmen vuoden kokemuksen ja arvioinnin perusteella laatujärjestelmässä ilmeni tarve urheilutoiminnan kriteerien uudistamiseen. Vanhoilla kriteereillä ei päästy riittävästi kiinni valmentamisen ja ohjaamisen käytäntöön ja niiden vaatimustasoa ei pidetty kolmen vuoden kokemuksen perusteella riittävänä. Tämä uudistustarve tuli myös vahvasti esille Palloliiton strategian 2016-20 pelaajakehityksen tavoitteiden pohjalta, jossa urheilusisällön laatujohtaminen on nostettu yhdeksi viidestä strategiavalinnasta.

Näihin haasteisiin laatujärjestelmän urheilutoiminnan kriteerien uudistustyö on halunnut vastata.  Uusien urheilutoiminnan kriteerien valmistelu on johdettu Palloliiton pelaajakehityksestä yhteistyössä seurakehityksen kanssa. Johtamisen ja viestintä/markkinoinnin kriteereissä ei samanlaista uudistamisen tarvetta nähty ja ne pysyivät muutamaa pientä muutosta lukuun ottamatta samoina.

- Palloliitossa on aloitettu kokonaisvaltainen rytminmuutos, jolla haetaan vaatimustason nostoa ja laadukkaampaa toimintaa jokaisella osa-alueella. Laatujärjestelmä on erinomainen työkalu seurojen toiminnan kehittämiseen, joten on luonnollista, että myös sitä koskevat urheilutoiminnan kriteerit halutaan pitää laadukasta toimintaa tukevina, toteaa Palloliiton pelaajakehityspäällikkö Hannu Tihinen.

- Laatujärjestelmässä talenttitukiseurojen arvioinneissa tuli selvästi esille, että seurojen terävöittäessä  valmennuslinjaansa ja sen käyttöönottoa seuran kaikissa joukkueissa on siitä suhteessa hyötyneet kilpajoukkueita vielä enemmän seuran kaupunginosa-, kortteli-, haaste- ja harrastejoukkueet . Näiden joukkueiden pelaajien ja valmentajien motivaatio on kasvanut kun harjoittelua ja toimintaa ohjaa ja tukee selkeä suunnitelma.  Tämä on tullut myös palautteena seurojen valmennusjohdolta, joukkueiden valmentajilta, pelaajilta ja vanhemmilta. Laatujärjestelmän urheilutoiminnan kriteerien uudistaminen vastaa juuri tähän tavoitteeseen eli koko seuran valmennuksen ja ohjauksen parantamiseen riippumatta siitä mikä on seuran, joukkueen tai pelaajan tavoite, sanoo Palloliiton seuratoiminnan kehityspäällikkö Henri Alho

Uudet urheilutoiminnan kriteerit tukevat Palloliiton valmennuslinjan >> tavoitteita ja ne ovat nyt käytössä seurojen seuraavissa arviointitilaisuuksissa.