Koulutusta lääkäreille ja fysioterapeuteille

Palloliiton toimistolla järjestettiin huhtikuun alussa koulutustilaisuus maa- ja liigajoukkueiden lääkäreille ja fysioterapeuteille. Koulutuspäivän teemana oli päävammat.

Maa- ja liigajoukkueiden edustajille

Matti Vartiainen (Ft, TtM, kliinikko ja tutkija) kertoi päävammojen oireista ja toipumisesta sekä peliin paluu-protokollasta. Vartiaisen ohje osallistujille oli, että aina kun epäilee aivotärähdystä, niin pelaamista ei saa jatkaa samana päivänä. Lisäksi hän ohjeisti, että riippumatta vamman vakavuudesta aivotärähdyksen arviointi, hoito ja peliin paluu tulisi tehdä protokollan mukaisesti.

Vartiaisen johtamana käytiin läpi myös SCAT baseline-testit ja U21 maajoukkueen fysioterapeutti Jari Pylvänäinen sekä liikuntalääketieteen erikoislääkäri Lauri Alanko kertoivat kokemuksia baseline-testien hyödyntämisestä käytännössä.

Lisäksi Suomen Urheilun Eettisen Keskuksen koulutuspäällikkö Samuli Rasila kertoi ajankohtaisista antidopingasioista.

Koulutuspäivän päätteeksi Turun Yliopiston dosentti Tiina Laitala-Leinonen kertoi päävammoihin liittyvistä tutkimuksista.

Osallistujia koulutuksessa on parikymmentä. Mukana oli edustajia maajoukkueista, Naisten Liigasta, Veikkausliigasta sekä Pelaajayhdistyksestä. Pisimmän matkan koulutukseen teki RoPS:n Veikkausliigajoukkueen fysioterapeutti Tuomas Könönen. Könönen oli tyytyväinen päivän antiin.

- Tuli paljon uutta ja mielenkiintoista asiaa. Nyt täytyy miettiä miten saan jalkautettua infoa ja testausta käytäntöön, Könönen summasi koulutuspäivää.