Kesän SPL nuorten turnaukset päätökseen

Tiiviillä tahdilla pelatut 13-15-vuotiaiden poikien ja tyttöjen SPL nuorten turnaukset pelattiin päätökseen viimeisenkin turnauksen osalta viikonloppuna.

KäPa ja EPS D13-ikäluokan ykköset

SPL -turnaukset huipentuvat sunnuntaina Helsingin piirin järjestämään poikien D13-lopputurnaukseen. Mukana niin poikien kuin sitä ennen pelatussa tyttöjen turnauksessa oli myös kansainvälistä väriä Bremenin alueelta Saksasta. Helsingin piirillä on hyvät suhteet Bremenin piiriin ja yhteistyötä tehdään mm. näiden turnausten kautta. Helsingin piiri myös koulutti tuomareita aktiivisesti turnauksien aikana.

Turnauksen voittajaksi selviytyi KÄPA, joka finaalissa voitti HJK:n 1-0.

Tarkkailijoina paikalla olivat Samu Koski, Ossi Virta, Eemeli Reponen, Joni Kallioinen, Jussi Nuorela, Santeri Suvela, Abdi Mohamed, Jyrki Ahola, Jarkko Jokiranta ja Mika Riutto.

- Tarkkailimme isolla ryhmällä turnauksen pelaajia. Tämä oli Liiton tarkkailijoiden ensimmäinen tarkkailutapahtuma 2004-syntyneille pelaajille. Tarkkailua tehtiin ensi vuonna alkavaa aluetoimintaa varten sekä ensi talven huuhkajatoimintaa ajatellen. Kukaan ei pysty sanomaan tämän ikäisistä pelaajista että kenestä tulee tuleva ammattilaispelaaja, mutta ennen kaikkea kartoitimme pelaajien tasoa tämän hetkisessä kehitysvaiheessa tulevaa ajatellen. Näimme monta hyvää potentiaalista pelaajaa turnauksessa. Samoin Bremenin joukkueen mukanaolo toi kansainvälisiä otteluita mukaan turnaukseen, mikä on aina positiivinen asia pelaajille ja joukkueille.

- Valmentajakoulutuksessa puhuttiin vammojen ennalta ehkäisystä ja kävimme läpi pelaajatarkkailua sekä tulevaa kalenteria läpi. Saimme hyvää keskustelua aikaan ja palautetta seuroilta eri asioista, Etelän aluevalmentaja Samu Koski kertoi.

Pojat D13, taso 1, Pajulahti
voittaja: KäPa

Jo viikolla Pajulahdessa pelattiin vastaava tyttöjen turnaus. Turnauksen voittajaksi selvityi EPS, joka finaalissa voitti ONS:n rangaistuspotkukilpailun jälkeen.

Tarkkailijoina paikalla olivat Marko Salosanta, Pekko Söderström ja Mika Riutto.

- Turnauksen yleinen pelillinen taso oli hyvä. Varsinkin puolivälierissä, välierissä ja mitalipeleissä oli useampi todella hyvätempoinen ottelu. Turnauksessa näkyi useita monipuolisesti taitavia, urheilullisia ja peliä ymmärtäviä pelaajia. Bremenin joukkue oli hyvä lisä turnaukseen ja hyvä testi suomalaisjoukkueille, koska he olivat vähän erilainen joukkueena ja joukkueessa oli myös muutamia vähän erityyppisiä pelaajia.

- Joukkueiden välillä vallitsi hyvä yhteistyön ilmapiiri ja aito arvostus toisten tekemistä kohtaan, vaikka kentällä taisteltiin tiukasti voitoista. Yleisesti ottaen urheilullisuus ja valmius kamppailupelaamiseen on kehittynyt taidon lisäksi, nuorten maajoukkuevalmentaja Marko Saloranta totesi.

Tytöt D13, taso 1, Pajulahti
voittaja: EPS

Molempien turnausten yhteydessä järjestettiin valmentajatapaaminen, jossa Mika Riutto kertoi Saksan pelaajakoulutuksesta, kokemuksistaan Bremenissä sekä Saksan Jalkapalloliiton Bremenin alueen talenttikoordinaattori Thorsten Westerberger täydensi ja vastaili kysymyksiin.