Huuhkaja- ja Helmariturnaukset kesäkuussa Eerikkilässä

Jo talvella käynnistyneet nuorten Huuhkaja- ja Helmaripäivät saavat jatkoa kesäkuussa ensimmäisten Huuhkaja- ja Helmariturnausten myötä. Huuhkaja- ja Helmariturnaukset korvaavat entiset Piirijoukkuecupit ja konsepti on täysin uudistettu. Huuhkajaturnauksessa mukana on 12 alueellista joukkuetta, jotka on jaettu kolmelle eri tasolle ja Helmariturnauksessa kymmenen kahdella eri tasolla.

22 joukkuetta, satoja pelaajia

Huuhkajaturnaus pelataan 15. – 18.6. ja Helmariturnaus heti sen perään 18. – 21.6. Kumpikin turnaus huipentuu päätöspäivän All Stars -otteluun Huuhkajaturnaus pelataan poikien C14 (2003) –ikäluokan ja sitä nuorempien turnauksena. Helmariturnauksen ikäluokkana puolestaan on C15 (2002) –ikäluokka ja sitä nuoremmat pelaajat.

Turnausjoukkueitten valmentajat tulevat alueilta, minkä lisäksi molemmissa turnauksissa paikalla on keskitetysti maalivahtivalmentajia sekä fysioterapeutteja. Jokaisessa ottelussa paikalla on myös videoanalyytikko, jonka työn pohjalta palautetta ja materiaalia saadaan sekä valmentajille että suoraan pelaajille. Jokaisessa ottelussa on kolme erotuomaria, jotka saavat myös koulutusta ja videoanalyytikon materiaalin käyttöönsä.

Turnausten aikana järjestetään koulutusta pelaajille, joukkueiden valmentajille ja seurojen valmennuspäälliköille sekä valmentajille. Tavoitteena on yhdessä tekemisen vahvistaminen. Liiton valmentajat ja kouluttajat  ovat turnauksen aikana lähellä joukkueiden valmentajia ja pelaajia. Pelaajien ja pelin kehittämisen teemoja pohditaan ja kehitetään yhdessä.

Palloliiton pelaajakehityspäällikkö Hannu Tihinen painottaa turnausten merkitystä aluetoiminnan lähtölaukauksena ja toisaalta turnausten jakamista eri tasoille pelaajien kehitysvaiheen mukaan.

- Laaja-alainen aluetoiminta alkaa niin tytöillä kuin pojilla turnausten jälkeen. On huomioitava, että aluetoimintaan pääsee mukaan myös pelaajia, jotka eivät vielä tule valituksi kesäkuun tapahtumaan. Mukana turnauksissa on satoja pelaajia ja on ensiarvoisen tärkeää huomioida myös pelaajien biologinen ikä ja kehittyminen eri aikaan, Tihinen tähdentää.

- Joku pelaaja kehittyy aikaisemmin, joku toinen myöhemmin. Näissä turnauksissa saamme kattavan katsauksen ikäluokkiin, pyrimme antamaan turnauksiin osallistuville pelaajille kattavat eväät muutenkin kuin puhtaasti pelillisten seikkojen osalta. Uskon että tämä malli antaa paljon niin niille pelaajille, jotka pääsevät mukaan aluetoimintaan ja sitä kautta maajoukkuetoimintaan heti kuin myös niille, jotka hyppäävät menestysjunan kyytiin myöhemmässä vaiheessa kehityskaartaan.