Huippuvaiheen, nuoruusvaiheen sekä tyttöjen talenttivalmentajahaun kriteerit 2017

Talenttivalmentajahaku tukee suomalaisen jalkapallon strategian ydintä, jonka keskiössä on pelaajan menestyksekäs kehittäminen seuraympäristössä. Talenttivalmentajahaku on nuoruus- ja huippuvaiheen seuravalmennukseen suunnattu kehityshanke, jonka tavoitteena on taata laadukas toimintaympäristö seurojen lahjakkaimmille pelaajille kohti edustusjoukkuetta ja kansainvälisiä kenttiä.

Poikien huippuvaiheen talenttivalmennusohjelman tavoitteena on tukea seurojen lahjakkaimpien 16-19-vuotiaiden pelaajien päivittäisvalmennusta siten, että pelaajat saavat parhaan mahdollisen tuen ennen seuran edusjoukkueeseen nousemista ja eritoten ensimmäisinä vuosina siellä pelatessaan. Valmentaja toimii osana joukkuevalmennusta (ei päävalmentajan roolissa) ja tukee samalla lahjakkaimpien pelaajien koulun ja urheilun yhdistämistä yhdessä paikallisen urheiluakatemian kanssa. Tavoitteena on edesauttaa pelaajien haaveiden toteutumista ammattilaisurasta, mikä tuo lisäarvoa ja pääomaa myös seuroille.

Poikien nuoruusvaiheen talenttivalmennusohjelman päämääränä on tukea pelaajien laadukasta arkea yläkouluvaiheessa ikäluokissa 13-15-v. Valmentaja toimii osana joukkuevalmennusta (ei päävalmentajan roolissa) ja tukee samalla motivoituneimpien pelaajien kasvamista urheilijaksi sekä omassa seurassaan että alueen yhteistyöseuroissa. Tavoitteena on luoda pelaajille vahva ja monipuolinen urheilullinen pohja ennen toiselle asteelle siirtymistä.

Tyttöjen talenttivalmennusohjelman päämääränä on tukea pelaajien laadukasta arkea yhdessä paikallisen urheiluakatemian kanssa ikäluokissa 14-18-v. Tyttöjen talenttivalmentajat toimivat myös oman alueensa aluevalmentajina tukien alueen yhteistyöseuroja heidän lahjakkaimpien pelaajien pelaajakehityksessä. Valmentaja voi toimia osana joukkuevalmennusta (ei päävalmentajan roolissa) ja tukea samalla motivoituneimpien pelaajien kasvamista urheilijaksi. Tavoitteena on luoda pelaajille vahva ja monipuolinen urheilullinen pohja ennen toiselle asteelle siirtymistä, sekä toisen asteen alkutaipaleella.

Seura:

Talenttivalmennusseuran on oltava Palloliiton jalkapalloseurojen laatujärjestelmässä tasolla kolme (jos seura ei ole vielä tasolla kolme, on seuran liitettävä lisäselvitys seuran tilanteesta laatujärjestelmässä).

Seura saa talenttivalmentajan palkkaukseen taloudellista tukea. Lisäksi Palloliitto tukee talenttivalmennuksen sekä seuran kehitystyötä.

Seura voi hakea yhtä tai useampaa valmennustukea. Jos seuralle myönnetään huippuvaiheen talenttivalmennustuki, se voi saada myös sekä puolipäiväisen nuoruusvaiheen talenttivalmennustuen että Fortum Tutor -tuen. Talenttivalmennustukea saaville seuroille voidaan myöntää myös Fortum Tutor –tukea.

Seura vastaa itse talenttivalmentajan työnantajakuluista ja mahdollisista matkakuluista.

Talenttivalmennustasot
(Tukisumma per vuosi)

a) Huippuvaiheen talenttivalmennustuki (pojat) 30 000€, 16-19-v (toinen aste, max. 4 seuraa)
b) Nuoruusvaiheen talenttivalmennustuki (pojat) 30 000€, 13-15-v (yläkoulu, max. 13 seuraa)

Jos seuralle myönnetään huippuvaiheen talenttivalmennustuki, voidaan seuralle myöntää 15 000€ talenttivalmennustuki (max. 4 seuraa).
c) Talenttivalmennustuki (tytöt) 30 000€, 14-18-v (max. 6 seuraa, voidaan myöntää myös 15 000€ tuki)
d) Talenttivalmennustuki urheiluakatemia (tytöt) 15 000 € 15-18-v (max. 4 urheiluakatemiaa)

Talenttivalmentaja:

Talenttivalmentajalla on vahva jalkapallotausta ja halu kehittää nuoruus- ja huippuvaiheen lahjakkuuksia. Työssä tarvitaan hyviä sosiaalisia taitoja. Ammattitaito nuorten valmentajana ja pelaajatausta katsotaan valinnassa eduksi. Koulutustasosuosituksena on voimassa oleva UEFA A -lisenssi ja muu soveltuva koulutus (esim. opettaja, liikunta-alan ammattilainen tai muu vastaava koulutus).

Talenttivalmentajakausi alkaa 1.1.2018 ja kestää lähtökohtaisesti 31.12.2019 asti.

Haku on auki 11.6. klo 23.59 asti. Hakijaseura vastaa hakemuksen jättämisestä liittoon hakuaikana. Emme voi huomioida myöhässä lähetettyjä hakemuksia.

Lisätietoja:
Hannu Tihinen, pelaajakehityspäällikkö, 050 309 9345, hannu.tihinen(a)palloliitto.fi
Henri Alho, kehityspäällikkö, 040 840 6977, henri.alho(a)palloliitto.fi
(tytöt) Marianne Miettinen, tekninen johtaja U15-U19-tytöt, 044 783 1361, marianne.miettinen(a)palloliitto.fi