Captain's Ballin ensimmäiset palkinnot jaettu

Torstaina 27.10. järjestettävän vuoden 2016 Captain's Ballin ensimmäiset palkinnot on jaettu.

Maalimalja - Seinäjoen Jalkapallokerho
Vuorineuvos Uolevi Raade lahjoitti Suomen Palloliitolle 1982 kiertopalkinnon jaettavaksi SM-sarjassa maalirikkaimpia otteluja pelanneelle joukkueelle. Maljan pistelaskenta on seuraava: kolme maalia tehneelle joukkueelle kolme pistettä, jokaisesta lisämaalista kaksi pistettä, nollapelin pelanneille yksi miinuspiste.

Vuoden Kakkosen pelaajat - Aleksander Akbar, KäPa; Jean da Silva, FC Honka; Alberto Ramirez Torres, AC Kajaani
Vuoden pelaajat valitaan Jalkapallon Pelaajayhdistyksen äänestyksen perusteella eli valinnat suorittavat Kakkosen pelaajat itse.

Vuoden Ykkösen pelaajat - Ossorio Rosa Maria Herreros, GBK ja Aristote Mboma, AC Oulu
Naisten ja Miesten Ykkösen Vuoden pelaajat valitaan Jalkapallon Pelaajayhdistyksen äänestyksen perusteella eli valinnat suorittavat pelaajat itse.

Ykkösen maalikuningatar ja -kuningas - Adisa Grace, GBK ja Aristote Mboma, AC Oulu
Tämän vuoden Ykkösen maalikuningatar viimeisteli kauden aikana yhteensä 18 maalia ja maalikuningas niin ikään 18 maalia.

Vuoden Veikkausliigatuomari - Dennis Antamo
Veikkausliigapelaajat valitsevat perinteisesti myös parhaan erotuomarin. Valinta suoritetaan JPY:n äänestyksen perusteella.

Vuoden grassroots-toimija - Risto Valkeala, Ilves
Vuoden grassroots-toimija Risto Valkeala on erittäin merkittävä vaikuttaja Ilveksen massiivisessa vajaan kolmen tuhannen pelaajan kesän korttelitoiminnassa eli Futis-Liigassa. Hän aloitti valmentajana vapaaehtoistyön Ilveksessä vuonna 1990. Hän otti hallinnon puolella ensimmäiset vapaaehtoistehtävänsä Futis-Liigan koulutussihteerinä 1995. Vuodesta 2007 hän on toiminut päätoimisena toiminnanjohtajana. Hän on antanut erityisesti junioreiden Grassroots-toiminnalle ison osan itsestään.

Kaikki Pelaa-valmentaja - Abdi Mohamed, KäPa
Vuoden Kaikki Pelaa-valmentaja Abdi Mohamed on valmentanut Käpylän Pallossa useita vuosia. Kaudella 2015 hän oli mukana 2001-syntyneiden joukkueessa, joka voitti Kai Pahlman turnauksen, toimi valmentaja Suomen mestaruuden voittaneessa BSM-joukkueessa, sekä toimi vastuuvalmentajana 2005 –syntyneiden poikien joukkueessa. Hän on erittäin pidetty henkilö vanhempien ja pelaajien keskuudessa. Hän on rehellinen ja asiallisen suorapuheinen.

Tyttö- ja poikajoukkueiden vuoden valmentajat - Rami Rantanen ja Anne-Maria Weckström-Rantanen, PK-35; Tero Tainio, KäPa
PK-35:n B-tyttöjoukkueesta on tullut paljon maajoukkuepelaajia eri ikäluokkien maajoukkueisiin. Yksittäiset pelaajat ovat kehittyneet jatkuvasti. Samaan aikaan, kun pelaajat kehittyvät, joukkue tekee jatkuvasti myös hyvää tulosta. Joukkue uusi B-tyttöjen Suomen mestaruuden häviämättä kauden aikana otteluakaan.
Vuoden poikajoukkueen valmentaja on luonut hyvät edellytykset pelaajien kehittymiselle omassa joukkueessaan. Hänen joukkueestaan on noussut useita pelaajia maajoukkueeseen saakka. Lisäksi joukkue on menestynyt erittäin hyvin kuluvan vuoden aikana voittaen mm. B-juniorien Suomen mestaruuden.

Vuoden tyttö- ja poikapelaajat - Emmaliina Tulkki, Ilves ja Jaakko Oksanen, HJK
Vuoden tyttöpelaaja Emmaliina Tulkki on nuoresta iästään huolimatta pelannut Ilveksen naisten liigajoukkueessa isossa roolissa jatkuvasti ja hyvällä menestyksellä. Oli keväällä avainpelaajia TU17-maajoukkueen EM-jatkokarsinnassa sekä syksyllä TU19-maajoukkueen EM-karsinnassa. Harvinaisen kokonaisvaltainen jalkapalloilija näin nuoreksi pelaajaksi.
Vuoden poikapelaaja Jaakko Oksanen on yksi jatkokarsintaan selvinneen U17-maajoukkueen kapteeneista ja avainpelaajista. Kova ja pallovarma keskikenttäpelaaja, jonka vasuri on ase kaikissa hyökkäyspelin vaiheissa – erikoistilanteita unohtamatta. Pidetty ja arvostettu joukkuepelaaja. Osaa myös puolustaa. Tekee sitkeästi töitä päästäkseen urallaan eteenpäin.

Vuoden lupaavat nuoret pelaajat - Kaisa Collin, HJK ja Mikael Soisalo, Ilves
Naisten vuoden lupaava pelaaja Kaisa Collin on ollut tärkeässä roolissa niin seurajoukkueessa kuin ikäluokkansa maajoukkueessakin. Sijoittui Naisten Liigan maalipörssissä toiseksi 19 maalila. Hän on monipuolinen viimeistelijä, joka tekee maaleja yllättävistäkin tilanteista. Hyvin peliä lukeva hyökkääjä rakentelee paikkoja myös muille ja kovan työmoraalinsa ansioista on tärkeä pelaaja joukkueelle myös puolustuspelissä.
Miesten vuoden lupaava pelaaja Mikael Soisalo on saanut paljon vastuuta ja peliaikaa Veikkausliigassa. Hän on ollut mukana kaikissa ikäluokkansa tämän vuoden maajoukkuetapahtumissa ja tehnyt kauden aikana mukavasti maaleja niin maajoukkueessa kuin seurajoukkueessa. Suoritukset ovat olleet hyvällä tasolla läpi kauden.