FC Hertta yllätti Pallokissat Suomen Cupissa

Naisten Kakkosessa pelaava FC Hertta pääsi mittaamaan tasoaan Lehmossa High Pine Lanella, jonne Pallokissat matkasivat iltapäiväksi taistelemaan paikasta Suomen Cupin toiselle kierrokselle. Hertta eteni seuraavalle kierrokselle 3-1 (1-1)-voitolla.

Henna Rinkiselle hattutemppu

Hertan tilanne ottelun alla oli vain ja ainoastaan positiivinen. Rinkiin saatiin pelaajia 2+15, eikä loukkaantumisia tai sairastumisia pelin alla ollut ensimmäistäkään. Kenttä oli molemmille joukkueille tuntematon, alustan ollessa mainio, mutta mittojen ollessa juuri ja juuri Palloliiton asettamissa minimeissä. Myöskään keli ei tehnyt tepposia vaan jopa aurinko uskalsi ajoittain näyttäytyä pelin tiimellykseen.

Ottelu alkoi mukavalla sykkeellä. Jo 15 minuutin kohdalla kentän reunuksille kerääntyneet kannattajat saatiin irti jalustoiltaan, kun Tiia Tarsan vapaapotkuun tiensä löysi Henni Rinkisen, joka siirsi joukkueensa 1-0 johtoon. Pallokissat tasoittivat ottelun noin 30 minuutin kohdalla vasemmalta tulleesta keskityksestä, jonka Jenni Kuosmasen jalka epäonnisesti ohjasi vasempaan yläkulmaan. Tuon maalin jälkeen kissat saivat selkeän otteen kenttätapahtumista ja kontrolloivat pelivälinettä, kuitenkaan hätyyttelemättä maalivahti Satu Pitkästä edellistä tilannetta enempää. Tauolle siirryttiin kutkuttavassa 1-1 tilanteessa.

Puoliajalta kotijoukkue suoritti kaksi vaihtoa, joiden myötä tuoreita jalkoja niin laidalle kuin hyökkäykseenkin Aino Kaltiaisen ja Kia Voutilaisen myötä. Ensimmäisellä puoliajalla upeasti taistellut kotijoukkue alkoi pienissä määrin väsyä, joka näkyi muun muassa vastustajan kontrolloidessa keskialuetta nyt selkeämmin ja pyrkien eteenpäin nimenomaan keskustan kautta.

Ajassa 57 minuuttia Rinkinen ennakoi vastustajan syötön ja aloitti rynnistyksen, joka päättyi lopulta 2-1 osumaan. Kolmen puolustajan välistä, puolustajan jalkaa vielä hieman hyväkseen käyttäen, Rinkinen nosti pallon vasempaan yläkulmaan, josta Lehmo repesi vähintäänkin liitoksistaan jo toistamiseen. Yksi pisimmistä puolituntisista oli siis valmis alkamaan ja nyt taisteltaisiinkin henkeen ja vereen paikasta toiselle kierrokselle. Myös Pallokissat pyrkivät luonnollisesti nostamaan intensiteettiään, mutta kaukaa lähteneet laukaukset ja useat paitsiot pitivät tilanteen Hertalle suotuisana. Noin 85 minuutin kohdalla Voutilainen pakotti vastustajan pelaamaan hankalaa palloa kohti alakertaa. Rinkinen oli jälleen syötönkatkossa ja upea viimeistely jälleen vasempaan ylänurkkaan.

Pelikellon jo näyttäessä aikaa 90 minuuttia Hertta ansaitsi itselleen kulmapotkun, josta muun muassa kerran aiemmin volleytään kokeillut Venla Penttilä pääsi tällä kertaa kokeilemaan puskuaan maalivahdin kuitenkin torjuessa pallon boxin sisään. Pienen mellakan päätteeksi Pallokissat lopulta purkivat tilanteen ja 45 sekuntia tuosta, peli vihellettiin päättyneeksi.

Hertta saa seuraavassa vastaansa GBK:n Kokkolasta, joka pelaa Pallokissojen tavoin Naisten Liigaa.

Lehmoon tiensä löysivät upeasti noin 115 jalkaparia.

Pallokissojen päivän parhaana palkittiin keskikentällä uurastanut Anni-Maija Kauppila. Hertalta parhaan pelaajan palkinnon itselleen kahmusi Henni Rinkinen.

FC Hertan otteluraportti >>
Pallokissojen otteluraportti >>