Pohjois-Suomen piiri

Piirin tuomareita Piteåssa koulutuksessa

SPL Pohjois-Suomi koulutti erotuomareita Piteå Summer Games –turnauksessa

Piirin erotuomarit olivat neljättä kertaa tuomaroimassa PSG –turnauksen otteluita Ruotsin Piteåssa. Vuodesta 1990 lähtien järjestettyyn turnaukseen osallistui tänä vuonna noin 800 joukkuetta ja turnauksessa pelattiin 2021 ottelua, joista suomalaiset tuomitsivat pitkälti yli 200 kappaletta. PSG-turnauksessa yhteistyössä Vaasan ja Keski-Pohjanmaan piirin kanssa järjestetty koulutus on tarkoitettu erityisesti piirimme nuorille erotuomareille, jotka ovat toimineet erotuomareina noin 2-4 vuotta ja haluavat kehittyä.

Turnaus oli samalla nuorten erotuomareiden koulutustapahtuma. Kouluttajina ja tarkkailijoina toimivat Riku Haataja, Esko Hakola ja Petri Veikkolainen. Koulutukseen osallistui kuusi nuorta erotuomaria, joista Viola Viiri oli mukana ensimmäistä kertaa.

”Turnaus oli erittäin opettavainen, mutta samalla melko raskas – päivät oli pitkiä ja pelit olivat kovatasoisia ja niissä tapahtui kaikenlaista. Pelejä oli paljon, jopa kuusi päivässä ja siihen päälle vielä yleensä yksi perinteinen tarkkailupalaute ja illalla vielä videoanalyysi toisesta ottelusta.” – Viola kertoo. ”Vaikea tarkkaan eritellä mitä opin turnauksessa, tosi paljon sain vinkkejä ja uusia ajatuksia. Ehkä kuitenkin opettavaisinta oli nähdä omaa tuomarityöskentelyä videotallenteelta. Tänne olisi mukava päästä uudestaan viheltämään ja suosittelen tätä kyllä kaikille, jotka haluavat kehittyä erotuomareina.”

viola_viiri.jpg

Viola Viiri

Turnaukseen osallistui kaikkiaan 11 Pohjois-Suomen erotuomaria Oulusta, Rovaniemeltä ja Kemijärveltä. Turnauksen otteluissa lupaavia otteita esittänyt Ville Putila palkittiin vuoden positiivarina. Ville tuomitsi turnauksessa muun muassa 16-vuotiaiden poikien välierän sangen kansainvälisessä ilmapiirissä:

”Oli mahtavaa harjoitella johtamista tilanteessa, jossa ei ollut yhteistä kieltä pelaajien kanssa. Oli kiinnitettävä huomiota pillin käyttöön, eleisiin, liikkumiseen ja niin – myös puhumiseen. Pääsin näyttämään ruotsin kielen taitojani. Tosin myös Yes ja No olivat kovassa käytössä!” Ville naurahtaa. ”Järjestäjät pitävät täällä hyvää huolta tuomareista: majoitumme hotellissa, ruoka on hyvää ja kioskista saa pelien välissä virvokkeita – kaikki ilmaista tuomaripassilla. Tänne tulee kyllä mielellään toistekin!”

Suomalaisten tuomareiden toiminta sai osakseen jälleen paljon kiitosta ja järjestäjät toivoivat että hyvä yhteistyö voisi jatkua myös 2018. Merkkinä tästä molemminpuolisesta luottamuksesta oli tämän vuoden turnauksessa se, että suomalaiset olivat tuomareina jokaisessa 16-vuotiaiden ikäluokkien välieräottelussa ja myös useamman muun ikäluokan loppuottelussa.

Erotuomarikehittäjä Riku Haataja myhäili tyytyväisenä turnauksen loppuhetkillä: ”Olen tyytyväinen nuorten erotuomareidemme suorituksiin ja ennen kaikkea haluun kehittyä ja oppia. Kaikki olivat motivoituneita ja tekivät töitä läpi turnauksen kellon ympäri ammattimaisella asenteella. Erotuomarisuoritukset saivat kehuja joukkueilta ja katsojilta, vaikka tietysti kouluttajana sitä katsoo suorituksia monesti liiankin kriittisesti. Lisäksi meillä oli porukassa erinomainen ryhmähenki ja positiivinen meininki – piirin eri kolkista olevat erotuomarit tukivat toisiansa upeasti. Uutuus tänä vuonna oli hedelmällinen yhteistyö kahden muun piirin kanssa. Ajatusten, osaamisen ja kokemusten vaihto on aina kehittävää. Porukat hitsautuivat nopeasti yhteen ja uusia ystävyyssuhteitakin solmittiin. Olen ylpeä koko joukkueestamme.”

psg_yhteiskuva.jpg

Yhteiskuvassa Pohjois-Suomen, Vaasan ja Keski-Pohjanmaan tuomarit

Koulutusosioissa painotettiin vuorovaikutusta ja kommunikaatiota pelaajien, tausta- ja toimintahenkilöiden kanssa. Näitä asioita harjoiteltiin otteluissa ja kentän laidalla, kun yhteistä kieltä ei aina löytynyt esimerkiksi kiinalaisen joukkueen tai ruotsalaisten avustavien kanssa. Videopalautteiden avulla opiskeltiin erotuomarin liikkumista, teknisiä suorituksia (esim. varoituksenantotekniikka, aet:n lipun käyttö) ja tietysti yksittäisiä riketulkintoja.

Haataja päättää pohdiskelunsa suuntaamalla katseet seuraavaan vuoteen: ”PSG-turnaus on muodostunut tärkeäksi osaksi meidän erotuomarikoulutustamme ja toivottavasti saamme lisää innokkaita osallistujia. Turnaukseen lähtemisestä on muodostunut piirissämme sellainen juttu, josta puhutaan jo kuukausia etukäteen. Olen vakuuttunut siitä että nuoret erotuomarimme ovat tämän koulutuksen myötä aiempaa valmiimpia uusiin ja kovempiin haasteisiin.”