Pohjois-Suomen piiri

Hieno kirje jaettavaksi eteenpäin...

Tervehdys hyvät jalkapalloihmiset!

Olemme jo pitkään seutukunnassa huokailleet peliohjaajien ja tuomareiden puutteesta. Aktiivisen jalkapallotoiminnan johdosta meillä on alueella lähes joka viikonloppu jokin kokoinen turnaus ja kesää kohti mentäessä myös kaikki sarjat pyörivät vauhdikkaasti. Viimeisiä puhaltajia turnauksissa etsitään 5 minuuttia ennen pelin alkua ja koitetaan saada joku vanhempi tulemaan edes yhden pelin ajaksi.

Kuulostaako tutulle? Ne, jotka turnauksia järjestävät tietävät, että tätä se arki on viime vuodet ollut. Saman huolen on esittänyt myös alueen erotuomarikerho. Heillä on halukkuutta ja valmiuksia kouluttaa ohjaajia ja tuomareita, mutta valitettavasti tunkua kursseille ei ole ollut.

Olemme pohtineet mm. tätä asiaa alueellisessa Palloliiton "Mielenkiintoiset kilpailut" johtoryhmässä ja sen tuotoksena esitämmekin, että alueen jalkapalloseurat ottavat huolen tosissaan ja myös vastuuta itselleen koulutusten toteuttamisessa ja nuorten kannustamisessa koulutukseen.

Kuten teistä kaikki varmasti tietävät, niin nuorella on haasteensa kesätöiden etsimisessä tai talven aikana oman rahan tienaamisessa. Pelinohjajana toimiminen jalkapallopelissä on hyvää tienestiä ja etenkin turnauksissa, kun ottelusta voi saada keskimäärin 7 - 10€. Hyvän pelinohjaaja kokemuksen jälkeen on toivottavaa, että ohjaaja siirtyy harrastuksessaan eteepäin ja kouluttaa itseään erotuomariksi asti. Palloliitto ja me kaikki jalkapallon ystävät olemme myös huolissamme niistä, joiden tie "jalkapallouralla" tai lajin parissa syystä tai toisesta keskeytyy. Tämän tien huomaaminen ja sille ohjaaminen on myös mahdollisuus pysyä lajin parissa. Toivomme, että te ja taustayhteisönne teette voitavanne uusien ohjaajien ja tuomareiden saamiseksi alueellemme.

Vielä, pienenä huomiona, että he, jotka jo tällä hetkellä tätä tekevät, niin olemme onnellisia heistä ja meidän tehtävä on kannustaa heitä pysymään ja kehittämään itseään. Tuomareiden tuominen esim. Oulusta on kallista matkakorvauksien nostaessa kokonaiskustannusta.

Mielenkiintoiset kilpailut johtoryhmän valtuuttamana pyydänkin teitä ottamaan asia puheeksi jokaisessa joukkueessanne ja miettimään, mitä voimme yhdessä asialle tehdä. Koulutuksiin voi siis osallistua nuoret ja aikuiset, joten rohkaistaa myös pelaajien vanhempia tulemaan sivurajojen väliin. Alapuolella linkki, johon voi pyytää tutustumaan.

Nyt toivomme teidän ottavan kantaa ja kertovan mikä olisi teidän näkökulmasta paras ajankohta koulutusten järjestämiselle. Kiitos, kun luit loppuun asti :)

Ja ymmärrän kyllä, että kaikki eivät minua tunne, niin kerrottakoon, että minulle jalkapallo on aina ollut osa lapsuutta, mutta vasta 15v se iski todella oman pelaamisen myötä (TePS) ja siitä lähtien on se on rinnalla pysynyt. Nykyisin toimin PS Kemin organisaatiossa ja nuorin lapseni pelaa KePS b-junnuissa.

Maarit Pulkkinen

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *