Väisänen kehui PK-35 Vantaan puolustuspeliä

PK-35 Vantaa nappasi 5-2-voiton TPS:sta vieraskentällä. Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan vierasjoukkueella oli Turun kärkikamppailussa hyvä ote alusta lähtien.

Vahva osoitus joukkueen iskukyvystä

Vahva avausjakso siivitti Punamustat jo 0-3-johtoon.

– Saimme pelattua paljon vaarallisia palloja maalille. Kolmen maalin lisäksi meillä oli vielä muutama paikka lisämaaleihin. Lisäksi meillä oli paljon keskityksiä, joita emme saaneet pelattua ihan haluamillemme alueille, Väisänen kertasi avausjakson hyökkäyspeliä seuran sivuilla.

Toisen jakson alussa TPS nousi hetkellisesti hyvin peliin mukaan, mutta turkulaisten etsikkoaika jäi lopulta lyhyeksi.

– Tepsillä oli toisen jakson alussa lyhyt painostusjaksonsa, jonka aikana he pystyivät haastamaan alakertamme ja laittamaan painetta. Pystyimme kuitenkin aika hyvin purkamaan heidän muutamat vaaralliset tilanteensa. Kun TPS:n prässi alkoi laantua, pelin hallinta siirtyi jälleen meille, Väisänen totesi.

– Tämä oli meiltä maalin edessä kauden parasta puolustuspeliä. Lisäksi onnistuimme hyvin eliminoimaan TPS:n erikoistilanteet.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaan riveistä löytyi onnistujia kaikilta pelipaikoilta. Tolppien välissä Henriikka Mäkelä nousi tärkeään rooliin etenkin ottelun jälkimmäisellä puoliskolla.

– Tiesimme, että maalille tulee tänään varmasti vaikeita palloja. ”Hemppa” pystyi kuitenkin hoitamaan ne hyvin. Maaleille hän ei voinut mitään. Hemppa pelasi tosi hyvän pelin ja teki yhden todella tärkeän vastaantulon, Väisänen kiitteli.

Punamustien alakerta sen sijaan vakuutti jälleen varmalla pallollisella pelaamisellaan.

– Puolustuslinjamme pystyi vielä 2-3-tilanteessa pitämään palloa rauhallisesti kovan paineen alla. Välillä olisimme ehkä voineet pelata myös vähän pidempää palloa, mutta he pystyivät rakentamaan ja edistämään peliä kontrolloidusti. Se kuvaa hyvin pelaajien itseluottamusta, Väisänen sanoi.

– Olisimme toki voineet kierrättää vielä enemmän ja juoksuttaa TPS:ää, mutta onnistuimme silti pitämään pallon mallikkaasti omalla joukkueella. Se oli tärkeää.

Keskikentän keskustassa Tia-Maria Jaakonsaari pelasi tärkeässä paikassa yhden tämän kauden parhaista peleistään. Jaakonsaari oli näkyvässä roolissa niin pallollisena kuin pallottomanakin.

– ”Tiksu” pelasi keskikentällä Olga Ahtisen kanssa hyvän pelin. Tiksu toimi keskialueen viimeisenä lukkoja katkoen useita TPS:n hyökkäyksiä. Lisäksi hän piti pallon hyvin omalla joukkueella ja rytmitti peliä hienosti.

Hyökkäyspäässä Kaisa Collin osui kolmesti ja Sanni Franssi kerran. Bröijer sen sijaan oli alustamassa peräti neljää maalia.

– Sanna, Roosa, Sanni ja Kaisa muodostivat tänään todella vaarallisen hyökkäysnelikon. He pystyivät koko ajan luomaan painetta vastustajan päätyyn. Lisäksi he osallistuivat hyvin prässin purkamiseen olemalla koko ajan pelattavissa. Sen myötä pääsimme hyvin kontrolloituihin hyökkäyksiin.

Kokonaisuudessaan kärkipelin voitto oli Punamustille erittäin tärkeä. Väisäsen mielestä se oli samalla myös erinomainen osoitus joukkueen iskukyvystä ja koko ajan kehittyvästä pelaamisesta.

– Sarjan kärkikolmikko on hieman erottunut ja olemme mukana ihan kärkikahinoissa. Se on joukkueen tekemiselle äärettömän tärkeää. Olemme koko ajan uskoneet pääsevämme vielä kärkipaikoille, joten kärkipelin voittaminen näin kovilla lukemilla oli hyvä osoitus siitä, missä joukkueemme menee tällä hetkellä.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat viikon päästä lauantaina 22.7. vierasottelulla kokkolalaista GBK:ta vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran lauantaina 29.7., kun ONS vierailee runkosarjan päätöskierroksella Myyrmäessä.