PK-35 Vantaan vahva toinen jakso tuotti tulosta

PK-35 Vantaa otti tärkeät pisteet keskiviikkona kaataessaan HJK:n 2-0.

Mestaruus omissa käsissä

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen piti keskiviikkoillan voittoa erittäin tärkeänä. Hänen mukaansa vieraat onnistuivat nostamaan suoritustasoaan merkittävästi ottelun aikana.

– Nämä olivat todella tärkeät pisteet. Iso kiitos koko joukkueelle. Ensimmäisellä jaksolla pelimme oli vähän sekavaa emmekä päässeet oikein avaamaan peliä järkevästi. Jouduimme pelaamaan vähän liikaa palloja linjan taakse, Väisänen totesi seuran sivuilla.

– Kävimme asioita tauolla läpi, muutimme vähän pelaamistamme ja saimme prässipelimme toimimaan. Sen myötä saimme pidettyä palloa koko ajan enemmän ja pääsimme myös haastamaan enemmän. Pelasimme välillä jopa aika rohkeasti omalla alueellamme, mutta laitoimme palloa hienosti liikkeelle ja pääsimme juoksuttamaan vastustajaa.

Pelillinen piristyminen tuotti myös tulosta, kun Sanna Saarinen ja Ashley Riefner takasivat osumillaan kolme pistettä Punamustille. Johtoon päästyään PK-35 Vantaa ei enää päästänyt HJK:ta mukaan peliin.

– Ensimmäisessä maalissa Kaisa pelasi ”Riefin” hienon nousun jälkeen pallon laidalta Sannalle, joka pääsi kääntymään ja laittoi pallon maaliin. Toinen sen sijaan oli Riefin hieno vapaapotkumaali noin 25 metristä. Hän oli tänään molemmissa maaleissa mukana. Enempää ei voi laitapelaajalta vaatia, Väisänen kehui.

– Maalien jälkeen pystyimme jäädyttämään pelin aika hyvin ja pidimme pallon hyvin hallussamme. HJK ei päässyt vaarallisiin hyökkäyksiin.

Päävalmentajan mukaan Punamustien riveistä löytyi keskiviikkona onnistujia laajalta rintamalta.

– Moni pelaaja paransi peliään tosi paljon toisella jaksolla. Sanna pystyi pitämään palloa, loi ylivoimia ja oli koko ajan mukana hyökkäyksissä. Myös Roosa Bröijer uskalsi hyvin pitää palloa ja onnistui luomaan koko ajan tilanteita. Kaisa teki tänään paljon töitä ja jaksoi prässätä hyvin, Väisänen luetteli onnistujia.

– Kaikki pohjapelaajamme pelasivat hyvin. Kun pääsimme iskemään koko ajan lähemmäs, HJK joutui avaamisessaan ongelmiin.

Väisäsen mielestä PK-35 Vantaalla olisi ollut mahdollisuudet suurempiinkin voittolukemiin. Samalla hän kuitenkin korosti onnistuneen puolustuspelin ja nollapelin tärkeyttä.

- Meillä oli paikkoja vielä muutamaan lisämaaliin. Kaisalla oli muutama paikka ja lisäksi Roosa Toivanen teki toisella jaksolla hienon nousun, Väisänen kertasi Punamustien maalipaikkoja.

– Se oli kuitenkin hienoa, että pystyimme pitämään HJK:n toisella jaksolla poissa maalipaikoilta. Avausjaksolla heillä oli pari tilannetta, mutta niistä ei onneksi syntynyt maaleja.

Väisänen kiitteli myös Pauliina Tähtisen otteita Punamustien tolppien välissä. Tähtinen pelasi keskiviikkoiltana ensimmäisen liigaottelunsa PK-35 Vantaan paidassa ja piti heti maalinsa puhtaana.

– ”Pake” pelasi varman ottelun. Hän teki pari tärkeää torjuntaa ja nyrkkeili kulmapotkuissa pallot hyvin pois niiltä alueilta, joille tiesimme HJK:n niitä pelaavan. Lisäksi Pake pelasi jalalla loistavasti. Tämä peli varmasti jännitti vähän, joten oli tärkeää saada hyviä onnistumisia

Väisäsen mukaan Töölöstä haettu vierasvoitto takaa Punamustille hyvät lähtökohdat kolmelle viimeiselle sarjakierrokselle. Viime viikot ovat olleet joukkueelle raskaita etenkin Mestarien liigan karsintaturnauksen takia, mutta nyt pelaajat saavat lyhyen tauon tosipeleistä.

– Kaikki on yhä omissa käsissämme. Se on joukkueelle hyvä tilanne, kun ei tarvitse koko ajan katsella sarjataulukkoa ja muiden tuloksia. Nyt hengähdämme hieman ja aloitamme sitten valmistautumisen syksyn viimeisiin peleihin, Väisänen sanoi.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat maaottelutauon jälkeen lauantaina 23.9. Silloin PK-35 Vantaa saa Myyrmäkeen vieraakseen Tampereen Ilveksen.