Kohti kautta 2017: PK-35 Vantaa

Viime vuosien menestynein Naisten Liigan seura PK-35 Vantaa aikoo olla mestaruuskamppailussa myös kaudella 2017. Tavoitteita ennemminkin vain nostetaan viime kaudesta.

Kovia vahvistuksia

PK-35 Vantaa on voittanut viimeisen seitsemän vuoden aikana kultaiset mitalit kuudesti. Tulokset talven harjoitusotteluista kertovat Jari Väisäsen suojattien olevan jälleen iskussa.

- Pelillisesti olemme hyvällä tasolla, pystymme rakentamaan tekemisemme pallonhallintaan ja myös nopeampiin hyökkäyksiin. Kausi alkaa kuitenkin niin aikaisin, että olemme fysiikkaharjoittelun kanssa vielä ehkä hieman vaiheessa. Mahdollisesti tilanne on sama myös muillakin, Väisänen kommentoi.

Vantaalaisten kokoonpano nuoreni rutkasti vuosi sitten, mutta tänä talvena liikenne on ollut maltillisempaa. Maalitykki Sanni Franssi jätti joukkueen jo elokuussa ja Eveliina Parikka lähti Ruotsin pääsarjaan helmikuussa. Tilalle on tullut muun muassa Olga Ahtinen Pallokissoista ja Kaisa Collin HJK:sta.

Ahtinen on noussut talven aikana naisten maajoukkueen pelaavaan kokoonpanoon ja hänet valittiin viime vuonna Naisten Liigan parhaaksi keskikenttäpelaajaksi. Collin puolestaan sijoittui maalipörssissä toiseksi 19 osumalla.

- He ovat aivan Suomen huipputasoa ja lisäksi olemme taas nostaneet mukaan omia nuoria lupauksia PK-35 Helsingistä ja VJS:sta. Meillä on kasassa hyvä ja taitava joukkue, olen erittäin tyytyväinen. Rinkimme on lisäksi leveämpi kuin viime vuonna. Olgalle ja Kaisalle ympäristön vaihto itsessään tekee myös hyvää, he joutuvat kilpailemaan pelipaikastaan.

- Meidän oli ehdottomasti helpompi lähteä tähän talveen kuin edelliseen. Nuoremme pelasivat hyvän kauden viime vuonna, eli pelitapamme on heille nyt tuttu.

Punamustat voittivat viime vuonna Naisten Liigan lisäksi Respect Suomen Cupin. Väisänen kuitenkin myöntää, että ”nappikaudesta” jäi myös hampaankoloon. Mestarien liigassa joukkue jäi karsintavaiheeseen.

- Totta kai lähdemme puolustamaan mestaruuksia, mutta ajatuksissa pitää edetä vain peli kerrallaan. Mestarien liigaan olemme asettaneet selkeän tavoitteen, haluamme 32 parhaan joukkoon, eli jatkoon ensimmäisestä vaiheesta. Se tulee ohjaamaan tekemistämme.

- Toivottavasti olemme koviin otteluihin tänä vuonna valmiimpia. Haluamme olla kollektiivisesti parempia puolustuspelaamisessa, siihen olemme panostaneet enemmän kuin edellisellä kaudella.

Viime vuonna liigan mitalit jaettiin kolmikolle PK-35 Vantaa, TPS ja FC Honka. Sijat 4-6 menivät HJK:lle, Pallokissoille ja Åland Unitedille.

- HJK on varmasti korkealla tänä vuonna ja TPS samoin. Ilves, Pallokissat ja Åland United ovat kaikki todella mielenkiintoisia joukkueita. Muista liigajoukkueista minulla ei ole vielä tarkempaa näkemystä, Väisänen toteaa.