Ennakko: OPS-AC Oulu

Oulun Palloseura ja AC Oulu kohtaavat keskiviikkona kauden ensimmäisessä paikallisottelussa.

Odotettu derby

Tätä ottelua on odotettu neljä vuotta. Viimeisin virallinen Ykkösen paikallisottelu pelattiin 20.9.2013. Tuolloin päädyttiin pistejakoon tuloksella 1-1. Nyt OPS:lla on vastassa vahvasti aloittanut sarjakärki. Oulun herruus ratkaistaan siis huomenna. Ottelu alkaa ke 17.5 klo 18.30 Raatin stadionilla.

OPS ja AC Oulu ovat kohdanneet aiemmin kymmenen kertaa. Kuusi kertaa AC Oulu on ollut vahvempi ja neljä kertaa pisteet on jaettu. Tämä tarkoittaa sitä, että OPS lähtee hakemaan ensimmäistä voittoaan paikallisvastustajastaan virallisissa otteluissa. Kaikki kohtaamiset mukaan lukien (18 ottelua), OPS on voittanut ACO:n kolmesti, mutta laskemme vain ottelut, joissa jaetaan pisteitä. Nyt on kolme erittäin tärkeää pistettä jaossa, ja OPS:n voitonnälkä on kova.

- Lähdemme voittamaan sarjakärjen, ja se tapahtuu tekemällä ensimmäinen maali AC Oulun verkkoon tällä kaudella, OPS-manageri Miika Juntunen lupaa.

- Olemme viisi pistettä perässä sarjakärkeä. Vaikka meillä on yksi peli vähemmän pelattuna, vain ansaitut pisteet lasketaan.

Olosuhteet ovat joukkueille tietenkin samat, mutta paljon keskustelua herättänyt Raatin nurmen huono kunto askarruttaa monia. Raatin nurmi tuskin on vieläkään pelattavassa kunnossa, vaikka jokunen lämpimämpikin päivä on saatu nauttia ennen paikallisderbyä.

- Se on selvää, ettei Raatissa pelata hienoa jalkapalloa. ”Kenttämiehen erikoisia” tulee takuulla. Kysymys on siitä, kumpi joukkue reagoi tilanteisiin paremmin. Meillä kummallakin on taitopelaajia, joten asenne ratkaisee. Motivaatio ja asenne tulee siis olla parempi kuin Gnistan-pelissä. AC Oulu on tehnyt vain vähän maaleja, mutta sen kurinalainen puolustus on myös vaikea ohittaa. Ylilatautumiseen ei ole varaa. Kyllä tällä arsenaalilla pitäisi tehdä maaleja myös AC Oulua vastaan.

Tällä arsenaalilla Juntunen tarkoittaa sitä, että koko joukkue on käytettävissä pelissä. Kaikki toipilaat ovat kuntoutuneet, joten valinnanvaraa kokoonpanoon riittää. Ainut kysymysmerkki on uruguaylainen hyökkääjä, jonka pelilupa-asiat selviävät vasta peliin mennessä. Jos kaikki toteutuu suunnitelmien mukaan, OPS saa kovanluokan vahvistuksen hyökkäyksen keskiakselille.

Kauden 2017 kaikki Ykkösen ottelut suorina lähetyksinä Elisa Viihde Sportilla ja Fanseatilla.