Ennakko: EIF-FC Honka

EIF saa kotikentälleen perjantaina vastaansa FC Hongan.

EIF jahtaa avauspisteitään

Honka nousi viime kauden päätteeksi Ykköseen voittamalla liigakarsinnoissa OPS:n. Espoolaiset ovat vahvistaneet joukkuettaan huomattavasti viime kaudesta ja joukkueessa nähdään EIF:ssä pelannut Lucas Kaufmann.

- Omalta osaltani valmistautumiskausi oli urani paras. Joukkueen osalta saimme loistavia tuloksia ja meillä oli korkea taso harjoituksissa. Harmittavasti kuitenkin olemme saaneet loukkaantumisia, Hongan kapteeni Tommi Saarinen toteaa EIF:n sivuilla.

Honka pelasi Suomen Cupissa erinomaisesti ja eteni aina välieriin saakka, kunnes hävisivät SJK:lle. He ovat aloittaneet kauden myös vahvasti kaatamalla Hakan ja Gnistan sekä tasaten pisteet vahvan KPV:n kanssa. Saarinen toivoo saman jatkuvan.

- Jos pystymme jatkamaan määrätietoista hyökkäypeliämme ja kollektiivista puolustuspeliä, olemme todennäköisesti vahvoilla tässä sarjassa.

Hongan vahva aloitus oli jossain määrin odotettua, sillä heidät on nostettu ennakkosuosikeksi Jaron ja KPV:n kanssa. Se ei kuitenkaan tuo Hongalle lisäpaineita.

- Kun pelaajat ja valmentajat tekevät parhaansa, et voi vaatia joukkueelta enempää. Senpä vuoksi emme stressaa tuloksista, vaan nautimme pelaamisesta. Talven tulokset ovat kovan työmme tulosta, Saarinen kertoo.

EIF on aloittanut kauden kahdella tappiolla, kun se hävisi kotonaan Jarolle ja vieraissa Hakalle. Molemmat ottelut päättyivät 0-2-lukemiin. Sitä ennen joukkue pelasi TPS:aa vastaan, mutta ottelu jouduttiin keskeyttämään lumisateen takia 1-1-tilanteessa.

- Kauden alku on ollut meille vaikea. Se ei ollut sellainen jota itse tai joukkue olisi ajatellut ja toivonut. Pelasimme hyvin harjoituskaudella ja sen vuoksi odotimme enemmän kaudelta kuin mitä tähän mennessä on ollut. Emme kuitenkaan laske päätämme, sillä kausi on pitkä ja meillä on aikaa kääntää tämä, EIF:n hyökkääjä Felix De Bona toteaa.

- Me aiomme määrätietoisesti jatkaa niiden asioiden vahvistamista, jotka toimivat ja löytää vastaukset ongelmakohtiin. Käytännössä hioa hyökkäyspeliämme ja erityisesti löytää avaimet parempaan hyökkäyspelaamiseen ja pidentää jaksoja jolloin meillä on pallo, valottaa maalivahti- ja fysiikkavalmentaja Oscar Forsström.

Hakaa vastaan EIF:llä oli vaikeuksia luoda paikkoja eikä se pystynyt pitämään palloa ja etenkin ensimmäisellä puoliajalla yritykset olivat epätoivisia. Maalit tulivat joko erikoistilanteista tai niiden jälkitilanteista ja niissä pitää De Bonan mukaan parantaa.

- Meillä oli hieman ongelmia Hakaa vastaan, mutta mielestäni olimme parempi joukkue. Teimme kaksi virhettä puolustuksessa erikoistilanteista ja meidän täytyy tehdä töitä parantaaksemme. Mielestäni meidän pitäisi olla korkeammalla ja pistää vastustajaan enemmän painetta ja saada heidät tekemään virheitä. Meidän on voitettava pallo vastustajan vaarallisilla alueilla, ja jos onnistumme siinä, niin meillä olisi enemmän pallo ja pystyisimme luomaan enemmän tilanteita, De Bona jatkaa.

Saarisella on selvä tavoite otteluun.

- Vierasvoitto on tavoitteemme ja siihen vaaditaan joukkueelta hyvää panosta. Odotan tasaista taisteluottelua, joka ratkeaa pieniin yksityiskohtiin. Avausmaalin tekijä on vahvoilla Ykkösen vähämaalisissa otteluissa, arvioi Saarinen.

EIF yrittää kääntää kurssiaan ja on valmistautunut otteluun katsomalla videoita Hongasta. Helppoa ottelua ei ole tiedossa ja pallonhallinta on todennäköisesti taitavalla vierasjoukkueella.

- Olemme katsoneet videoklippejä Hongasta ja he ovat hyvä joukkue. Meidän täytyy mennä otteluun paremmin latautuneena ja uskoa itseemme, että voimme tuoda pisteet kotiin. Voimme pelata hyvin ketä vastaan tahansa, mutta meidän on pystyttävä keskittymään 90 minuuttia ja luulen, että saamme hyvän tuloksen, De Bona aprikoi.

- Honka on ottelun suosikki ja odotusarvo on, että he pitävät enemmän palloa. Uskon, että voimme häiritä heidän peliään ja pitää heidät poissa vaara-alueelta. Tärkeintä on, ettemme saa turhautua tai stressata, jos he saavat syöttöpelinsä kulkemaan ja samalla meidän pitää pystyä pitämään pallosta huoli, kun se on meillä, Forsström paaluttaa.