U19-tytöt nimetty Portugali-otteluihin

Alle 19-vuotiaiden (1.1.1998) tyttöjen maajoukkue helmi-maaliskuun vaihteessa Portugalia vastaan vieraissa pelattavaan kaksoismaaotteluun on nimetty.

EM-jatkokarsintaa kohti

Portugalia vastan pelattavat maaottelut ovat tärkeä osa valmistautumista huhtikuun alussa Irlannissa pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen. Päävalmentaja Marianne Miettinen korostaakin nimenomaan tätä.

- Leireillä tammi- ja helmikuussa olemme katsastaneet pelaajia ja siltä pohjalta on nyt valittu tämä ryhmä. Nämä ovat viimeiset päivät yhdessä ennen jatkokarsintaa, Miettinen painottaa.

Suomi ehtii Portugalissa kahden ottelun lisäksi harjoitella neljään kertaan.

- Nämä ovat kaikin puolin äärimmäisen tärkeät päivät yhdessä ja ne on tarkoitus käyttää joukkueen yhteen hitsaamiseen ja asioiden käymiseen läpi – ei vain harjoituksissa ja otteluissa, vaan pidämme myös paljon palavereita.

Portugaliin matkaava joukkue on todennäköisesti hyvin samannäköinen kuin Irlantiin matkaava ryhmä, mutta e kuitenkaan identtinen.

- Jo sen myötä tulee muutoksia, että meillä on nyt 20 pelaajaa mukana ja karsintaan saa nimetä vain 18 pelaajaa, Miettinen sanoo.

- Muutama paljon mukana pelaaja on nyt loukkaantuneena, kuten viime syksyn karsinnoissa pelannut Fanni Pietikäinen, jolla on nilkkavamma. Hän on kuitenkin huhtikuun alussa taas kunnossa. Seuraamme kaikkineen tilannetta ja Naisten Liigan joukkueitten harjoitusotteluita tarkkaan ja tiiviisti eli muutokset ovat mahdollisia.

Portugalista joka tapauksessa haetaan viimeistä silausta ennen kuin taistelu EM-lopputurnauspaikasta alkaa.

- Voi sanoa, että vesi kielellä jo odotetaan jatkokarsintaa. Meillä on hyvä lohko ja sieltä niin meillä kuin Skotlannilla ja Irlannilla on kaikilla hyvin tasaväkiset mahdollisuudet edetä lopputurnaukseen, Miettinen painottaa.

Ottelut (paikallista aikaa):
Ti 28.2. klo 16:00 Portugali – Suomi Estádio Municipal 25 de Abril, Castro Verde
To 2.3. klo 12.00 Portugali – Suomi Complexo Desportivo Fernando Mamede, Beja

Pelaajat Portugali-otteluihin:
Annika Laihanen  Ilves
Nea Laitila  Pallokissat
Alina Schrey  TPS
Satu Rousti  ONS
Elli Pikkujämsä  TPS
Laura Kölhi  HJK  (nimetty joukkueeseen 24.2.)
Nea Lehtola  Ilves
Kaisla Karppinen  FC KTP
Eveliina Summanen HJK
Saara Lappalainen FC Honka
Wilma Sjöholm  GBK
Annika Haanpää  TPS
Tuulia Mikkola  Ilves
Wilma Spets  TPS
Emmaliina Tulkki  Linköping
Tessa Rinkinen  (nimetty joukkueeseen 24.2.)
Jutta Rantala  TPS
Onna Ketola  ONS