U19-tytöt nimetty EM-jatkokarsintaan

Alle 19-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue matkaa huhtikuun alussa Irlantiin EM-jatkokarsintaturnaukseen taistelemaan paikasta Pohjois-Irlannissa elokuussa pelattavaan EM-lopputurnaukseen.

Paljon hyviä pelaajia

Päävalmentaja Marianne Miettinen on nimennyt joukkueensa jatkokarsintaan. Ehdokkaita oli runsaasti, joten tämä aiheutti enemmänkin positiivisen ongelman.

- Tällä hetkellä ainakin kaikki ovat terveinä ja kun turnaukseen saa valita vain 18 pelaajaa, niin meille on tärkeää että mukana on pelaajia, jotka pystyvät pelaamaan useammalla eri pelipaikalla. Se oli valinnoissa yksi tärkeä kriteeri - pitää olla valmiina siihen, että voi tulla loukkaantumisia tai pelikieltoja, Miettinen muistuttaa.

- Viimeisiä paikkoja täytettäessä haaste oli iso ja todella mielenkiintoisia pelaajia jäi rannalle. Roosa Toivanen, Fanni Pietikäinen ja Sonja Rajatalo nousivat nyt mukaan sen ryhmän ulkopuolelta, joka oli edellisellä Portugalin leirillä.

Kohti Irlantia U19-tytöt lähtevät luottavaisilla mielillä ja tähtäimessä on tiukasti lopputurnauspaikka.

- Vuosi vuodelta meillä on perustaitavampia ja pelitaitavampia pelaajia kaikilla kentän osa-alueilla ja pystymme pelaamaan hyvin myös pallonhallintapeliä. Se ei toki ole itseisarvo, mutta nytkin meillä on hyvin erilaisia vastustajia ja tilanteen mukaan pitää pystyä pelaamaan eri tavoilla, Miettinen painottaa.

Karsintalohkojen voittajat sekä paras lohkokakkonen kaikkiaan kuudesta karsintalohkosta etenevät emäntämaa Pohjois-Irlannin seuraksi kahdeksan maan EM-lopputurnaukseen.

U19-tytöt kahdesta ikäluokasta

U19-tyttöjen, kuten poikienkin, joukkue mielletään Suomessa usein yhtenä vuonna syntyneeksi ikäluokaksi, mutta näin ei kansainvälisesti ajatellen ole. UEFA järjestää EM-kisat vain U17- ja U19-ikäluokille, minkä lisäksi U20-ikäluokassa pelataan MM-kisat.

- Me Suomessa ylläpidämme väli-ikäluokkia jatkuvuuden ja kansainvälisen tuntuman ylläpitämisen takia, mutta kyllä nämä U17 ja U19 ovat ne varsinaiset joukkueet kansainvälisesti ja me - kuten muutkin maat - valitsemme näihin turnauksiin pelaajat aina kahdesta ikäluokasta, nyt 1998 ja 1999 syntyneistä, Miettinen sanoo.

- Meillä on selkeä tavoite edetä lopputurnaukseen ja vaikka päätavoite on pelaajien kouluttaminen kohti A-maajoukkuetta, niin osana tavoitetta on tässä vaiheessa erittäin tärkeää päästä EM-lopputurnaukseen ja sitä kautta kenties myös ensi vuoden U20 MM-kisoihin.

Miettinen muistuttaa myös, että valinnat tässä vaiheessa eivät ole mikään tae tulevasta suuntaan tai toiseen.

- Meillä U23-naisten maajoukkuetoiminta on koko ajan tiiviimpää ja jos nyt tässä vaiheessa pelaaja ei ole mukana karsintajoukkueessa, niin se ei missään nimessä tarkoita, että tie naisten A-maajoukkueeseen olisi tukossa. Päinvastoin; pelaajat kehittyvät eri aikoihin ja sen takia polku jatkuu tästä eteenpäin ja ovi on avoinna ihan jokaiselle.

Suomen ottelut (paikallista aikaa)
Ti 4.4. klo 15.00 Suomi – Ukraina Jackman Park, Limerick
To 6.4. klo 15.00 Suomi – Skotlanti Jackman Park, Limerick
Su 9.4. klo 14.00 Irlanti – Suomi Market’s Field, Limerick

Pelaajat EM-karsintaturnaukseen:
Annika Laihanen Ilves
Sonja Rajatalo ONS
Elli Pikkujämsä TPS
Alina Schrey TPS
Satu Rousti ONS
Roosa Toivanen PK-35 Vantaa
Kaisla Karppinen FC KTP
Fanni Pietikäinen ONS
Nea Lehtola Ilves
Saara Lappalainen FC Honka
Eveliina Summanen HJK
Tessa Rinkinen HJK (nimetty pelaajan Wilma Sjöholm,GBK tilalle 28.3.)
Wilma Spets TPS
Tuulia Mikkola Ilves
Emmaliina Tulkki Linköpings FC
Aino Kröger Pallokissat (nimetty pelaajan Ronja Ikonen, PK-35 Vantaa tilalle 29.3.)
Jutta Rantala TPS
Onna Ketola ONS