U18-tytöt valittu UEFA Development -turnaukseen

Alle 18-vuotiaiden (2000) tyttöjen maajoukkue osallistuu heinäkuun alussa Virossa pelattavaan UEFA Development -turnaukseen.

Ikäluokassa tapahtuu samalla valmentajavaihdos. Tavallisesti vanhempia ikäluokkia luotsaava Marianne Miettinen on ottanut joukkueen johdettavakseen kesän jälkeen. U18-tytöt jäivät viime syksynä EM-alkukarsintavaiheeseen, joten vaihto päätettiin tehdä poikkeuksellisesti jo nyt. Näin ollen Miettinen pääsee aloittamaan heti Virossa uuden projektin, joka tähtää syksyn 2018 alle 19-vuotiaiden EM-karsintaan.

Miettinen on valinnut joukkueen yhdessä entisen päävalmentajan Marko Salorannan ja edelliset maaottelut vetäneen Pekko Söderströmin kanssa. Mukaan lähtee tällä kertaa vain vuonna 2000 syntyneitä pelaajia.

- Viikon tärkein teemamme pelillisesti ovat negatiiviset tilanteenvaihdot, eli mitä tapahtuu, kun menetämme pallon, ja vastahyökkäysten puolustaminen. Odotan, että me tulemme olemaan kaikissa kolmessa pelissä se joukkue, joka hyökkää enemmän, Miettinen avaa.

- Tämä on siis hyvä leiri erityisesti hyökkäys- ja aggressiivisen puolustuspelin kehittämiseen. Suomella on perinteisesti ollut haasteita pelata joukkueita vastaan, jotka puolustavat syvältä. Tämä on meille erinomainen haaste. Tällaisia vastustajia tulee paljon varsinkin EM-karsintojen ensimmäisessä vaiheessa, luotsi lisää.

Suomen joukkue matkustaa Tallinnaan maanantaina kolmas heinäkuuta ja kohtaa Viron heti tiistaina. Turnauksen muut joukkueet ovat Malta ja Azerbaidzan.

- Aikataulu on todella tiivis. Ehdimme vetää yhdet harjoitukset, jonka jälkeen on heti pelit kahtena seuraavana päivänä. Emme pysty nyt rakentamaan pelinkehittämistä harjoitusten ympärille, vaan ottelut ja videopalaverit ovat tärkeimpiä. Minulle tärkeää on myös päästä tutustumaan näihin pelaajiin.

Viroon lähtee Suomesta mielenkiintoinen joukkue. Joukkueeseen on valittu muun muassa tuore Saksan alle 17-vuotiaiden Bundesliigan mestari Katriina Talaslahti.

Suomen ottelut:
4.7. 18.00 Viro-Suomi, Tallinna
5.7. 15.00 Suomi-Malta, Tallinna
7.7. 12.00 Suomi-Azerbaidzan, Tallinna

Pelaajat:
Linnea Kouva ONS (nimetty 25.6. Riina Isokäännän, TiPS, tilalle [nimetty 22.6. Katriina Talaslahden,  FC Bayern München, tilalle])
Kiira Kaivola TPV
Sanni Ojanen  Ilves
Amalia Härkönen TPS
Helmi Kiljunen PK-35
Eerika Hämäläinen PU-62
Kiira Lehtonen  TPS