U16-pojat kohtaavat torstaina Kazakstanin

U16-poikien maajoukkue matkasi tiistaina Serbiaan ja kohtaa Miljan Miljanić Memorial -turnauksen avausottelussaan torstaina Kazakstanin.

Viikon ohjelma muuttui hieman, sillä Kiina vetäytyi turnauksesta. Suomi kohtaa näin Serbian lisäksi Kazakstanin kahdesti.

- Meille on tärkeää saada kolmea ottelua, joten on hienoa, että asia hoitui näin Kiinan jäätyä pois. Serbia olisi halunnut kohdata meidät jo keskiviikkona, mutta suostuivat onneksi tähän malliin, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kiittelee.

Suomen joukkue harjoitteli keskiviikkona kahdesti. Aamulla ohjelmassa oli päivän tärkein palloharjoitus ja illalla kentällä käytiin läpi vielä puolustuspään erikoistilanteita. Lehtolan mukaan valmistautuminen on sujunut suunnitellusti.

- Pojilla näyttää olevan hyvä fiilis kentällä ja sen ulkopuolella. Kaikki vaikuttaa siis oikein lupaavalta, Lehtola kehuu.

Suomen valmennusjohto on tutustunut Kazakstanin tapaan pelata videoiden avulla. Joukkue osallistui huhtikuussa UEFA Development -turnaukseen, jossa se kohtasi Montenegron, Bosnia ja Hertsegovinan sekä Azerbaidzanin.

- Kazakstan pelasi ne kolme peliä kaikki aika eri tavalla. Meidän on siis turha lähteä luottamaan, että he pelaisivat torstaina jollain tietyllä tavalla. Ryhmitys ja pelitapa voivat muuttua paljonkin.

- Tietysti menemme muutenkin ennen kaikkea oma pelitapamme edellä. Kazakstanin pelit UEFA-turnauksessa olivat suht kiihkeitä ja taklaukset lujia. Peli ei ole missään nimessä niin organisoitua, kun vastustajillamme Englannissa helmikuussa. Kaukana siitä. Montenegroa vastaan he yrittivät pelata, mutta Bosnia ja Hertsegovinaa pitkiä palloja lähti mieletön määrä.

Suomi osallistui talvella siis myös UEFA Development -turnaukseen. Lehtolan joukot pääsivät kovaan seuraan, sillä vastaan asettuivat Englanti, Italia ja Espanja. Suomi kärsi tappiot kaikissa kolmessa ottelussa lukemin 0-4, 2-6 ja 1-4.

- Englannin leirin kokemukset ja opetukset ovat vahvasti mukanamme. Minulla on luja luotto siihen, että ne tulevat vielä näkymään täällä Serbiassa myönteisellä tavalla, luotsi toteaa.

Suomen torstain kokoonpanossa on kolme maajoukkue-ensikertalaista. Debyyttinsä avauksessa tekevät Valtteri Olsbo ja Julius Perälä. Myöskään Otto Ollikainen ei ole ennen Kazakstan-ottelua edustanut Suomea virallisissa peleissä.

Käy lisäksi katsomassa Pyry Hannolan ja Julius Tauriaisen mietteet ennen turnausta Huuhkaja-tv:n haastattelusta >>

Suomen ottelut (Suomen aikaa)
To 18.5. klo 18 Kazakstan-Suomi
Pe 19.5. klo 18 Serbia-Suomi