Länsi-Suomi

Jalkapallo on #SUOMENRAKASTETUINLAJI

... myös Läntisessä Suomessa – vastaa haasteeseen ja lähetä video! Jalkapallon huimaa suosiota halutaan juhlistaa #suomenrakastetuinlaji -haasteella.

kampanjakuva_tunnus_1920x1080px.jpg

”Siitä nauttii, tulee aina hyvä olo treenien ja pelien jälkeen. Saa elämänikäisiä kavereita ja paljon yhteisiä muistoja siitä, kun hävitään tai kun voitetaan. Paras niistä on viime vuoden Ruotsin-turnauksesta – hävittiin rankkareilla, mutta taisteltiin hyvin.”
Nurmijärven Jalkapalloseurassa pelaavien 14-vuotiaiden Anna Viitasen (vas.) ja Roosa Veikkasen ei tarvitse kauan miettiä, miksi jalkapallo on heille se #rakastetuin laji. Kavereitten lisäksi Annan isä valmentaa ja sisko pelaa, äiti hieroo kasvukipuisten jalkoja ja on joukkueen talkoissa mukana. Roosan perhe auttaa kimppakyydeissä ja on aktiivisesti kannustusjoukoissa mukana.

kampanjakuva_annaroosa_1920x1080px_2.jpg

Anna ja Roosa ovat hyvä esimerkki niistä yli puolesta miljoonasta suomalaisesta, jotka viihtyvät viikoittain jalkapallon parissa. Koko Suomessa lunastettiin viime vuonna yhteensä 140 337 pelipassia. Määrä on 7,2 % enemmän kuin edellisvuonna. Kasvu yli tuplaantui edellisvuoteen verrattuna.

Luku kertoo vain pelipassilaisten eli sarjoissa pelaavien rekisteröityneiden pelaajien määrän. Kun mukaan lasketaan sarjapelaajien lisäksi harrastajat, pelaajien vanhemmat ja muut tukijoukot sekä arviolta 85 000 vapaaehtoista, kaikkiaan lajin parissa viihtyy viikoittain yli puoli miljoonaa suomalaista. Näillä lukemilla jalkapallo on ylivoimaisesti rakastetuin urheilulaji Suomessa.

Kasvua Länsi-Suomessakin

Läntisen Suomen alueella eli Länsi-Suomen, Ålandin ja Tampereen piireissä kasvu oli jonkun verran muuta Suomea maltillisempaa. Pelaajien määrä kasvoi keskimäärin 5 %. Vuoden 2016 lopussa alueella oli yhteensä 38 456 pelipassilaista.
Eniten pelaajia saatiin poikien eri ikäluokkiin, yhteensä 1 233 uutta pelaajaa. Naispelaajien määrä sekä aikuisissa että tyttöjen eri ikäluokissa kasvoi yhteensä 8 %. Miespelaajien määrä pysyi alueella ennallaan.

Vielä jos lukua pilkotaan vain uuden SPL:n Länsi-Suomen piirin pelaajamääriksi, niin kasvua yhdistyneiden Satakunnan ja Turun piirien pelaajamäärissä oli tasan kaksi prosenttia. Länsi-Suomen piirin seuroissa jalkapalloa ja futsalia pelasi viime kaudella yhteensä 20084 pelaajaa.

Pelaajamäärät seuroittain Länsi-Suomen piirissä.

KUTSU: Kerro, miksi #Suomenrakastetuinlaji

Jalkapalloilijat haluavat juhlia ennätysmäistä kasvua yhdessä kaikkien lajia rakastavien kanssa. Suomen Palloliitto haastaakin harrastajat kertomaan Annan ja Roosan lailla oman tarinansa videomuodossa: miksi juuri jalkapallo on heille se rakastetuin laji, ja miten se näkyy heidän elämässään.

Videoita kerätään maaliskuun loppuun asti. Niistä parhaat palkitaan lipuilla Huuhkajien Suomi-Ukraina -peliin kesäkuussa, matkoineen ja majoituksineen.

Videoista tullaan koostamaan yhteinen rakkaudentunnustus lajille, joka liikuttaa jo puolta miljoonaa suomalaista. Yksittäisiä hienoja tarinoita laitetaan jakoon sosiaaliseen mediaan jo aiemmin.

Tule mukaan jakamaan kutsua ja osallistu itsekin!

www.palloliitto.fi/suomenrakastetuinlaji

Lisätietoja:

Pelaajamäärien kehitys:

Länsi-Suomen piiri: piirijohtaja Jouni Koivuniemi p. 0400 781 659

Valtakunnalliset pelaajamäärät: Apulaispääsihteeri Timo Huttunen p. 040 823 5270

Suomen rakastetuin laji -haaste: Tiedottaja Mikael Erävuori p. 050 556 1966

Annan ja Roosan haastattelupyynnöt Palloliiton/ Mikael Erävuori kautta.

maps_eupa_04.jpg