Länsi-Suomi

Aluejoukkue on väliporras maajoukkuetoimintaan

2003-pojat_alueleiri_eura_23.8.2017.jpg

Lännen alueen 2003-syntyneiden poikien aluetoiminta alkoi keskiviikkona Euran urheilukeskuksessa järjestetyllä alueleirillä.
Lännen aluevalmentaja Teemu Eskola oli kutsunut leirille 42 pelaajaa 11 eri seurasta. Omissa seuroissaan pelaajat pelaavat pääasiassa C15 (-02) tai C14 (-03) ikäluokkien Etelä-Länsi- ja Alueliigoja.

-        Pelaajat kutsutaan alueleireille omassa seuraympäristössä sekä meidän aiemmissa pelaajakehitystapahtumissa, kuten Huuhkaja-turnauksessa annettujen näyttöjen perusteella, Eskola kertoo.
-        Pelaajia on seurattu jo tässä vaiheessa useamman alue- ja talenttivalmentajan voimin. Lisäksi seuravalmentajien kanssa käydyillä keskusteluilla on iso merkitys, kun valintoja tehdään.

Yhden ikäluokan aluetoiminta kestää noin puolitoista vuotta. Ikäluokan 2003 kohdalla aluetoiminta päättyy joulukuussa 2018 järjestettävään aluejoukkueiden finaaliturnaukseen. Alueleirejä järjestetään keskimäärin kuuden viikon välein. Leirit kestävät yleensä päivän, ja niillä harjoitellaan sekä pelataan poikamaajoukkueiden pelitavan mukaan. Alueleirien välillä tehdään jatkuvaa pelaajaseurantaa.

-        Jokainen alueleiriryhmä valitaan aina erikseen. Vaikka pelaaja ei olisi ollut aiemmin missään pelaajakehitystapahtumassa mukana, hänet voidaan valita missä tahansa vaiheessa aluetoimintaan mukaan. Ei ole olemassa siis mitään kiinteää aluejoukkuetta.
-        Kaikkiaan aluetoiminnassa on Lännen alueella mukana keskimäärin 60-80 eri pelaajaa puolentoista vuoden aikana. Suomessa alueita on kaikkiaan viisi, joten aluetoiminnan piirissä on koko maassa useampia satoja pelaajia, Eskola toteaa.

Aluetoiminnan tavoitteena on tarjota pelaajille paikka tasonmittaukseen: auttaa löytämään normaalia arkea vaativammassa ympäristössä omat vahvuudet ja kehityskohteet.

-        Myös tätä ajatusmaailmaa harjoittelimme pelaajien kanssa keskiviikkona. On tärkeää, että pelaaja osaa arvioida omaa osaamistaan realistisesti.
-        Lisäksi palautetta pelaajien ominaisuuksista annetaan seuravalmentajille, jotta alueleireillä saatu informaatio siirtyisi mahdollisimman hyvin pelaajien arkeen. Tämän työn tueksi alueleireillä videoidut peliosiot jaetaan pelaajille ja seuravalmentajille analysointia varten, Eskola toteaa.

Seuravalmentajat saavat informaatiota pelaajien osaamisesta ja yleisestä alueellisesta tasosta myös suoraan tapahtumista. Esimerkiksi Euran alueleirillä Eskolan apuna toimi FC Interissä, FC Jazzissa, IFK Mariehamnissa ja Turun Palloseurassa työskenteleviä valmentajia. Tiistaina Valkeakoskella järjestetyllä 2002 -poikien alueleirillä oli puolestaan mukana apuvoimia Ilveksestä, Tampereen Pallo-Veikoista, TPS:stä ja FC Hakasta.

-        Seurojen valmentajat ovat aina innolla mukana auttamassa alueleireillä, mistä iso kiitos heille. On hienoa, että myös katsomoissa on nykyään enemmän ja enemmän seurojen valmentajia. He ovat aina tervetulleita myös pelaajien kanssa leiripäivän aikana käymiimme videopalavereihin.

2003-pojat_alueleiri_eura_23.8.17.jpg

Aluetoiminta on tärkeä väliporras poikamaajoukkuetoimintaan. Ensimmäinen valtakunnallinen pelaajakehitystapahtuma 2003 -ikäluokalle on ensi marraskuussa järjestettävä Tähtitarha, jonne kutsutaan noin 80 pelaajaa koko maasta.

-        Muutaman ensimmäisen maajoukkuevuoden aikana maaotteluissa on meillä viime vuosina pelannut yli 40 eri pelaajaa. Haluamme siis kartoittaa pelaajia erittäin laajasti. Lisäksi myöhemminkin tulee aina mukaan uusia maajoukkuepelaajia, koska ihmiset kehittyvät niin erilaisella vauhdilla, Eskola muistuttaa.

Eskola toivoo, että ymmärrys nuorten pelaajien erilaisista kehitystahdeista lisääntyisi. Seurojen tulisi pystyä tarjoamaan tasaisen laadukas kehitysympäristö kaikille ikäluokilleen.

-        Ykkösjuttu on, että meillä kasvaisi mahdollisimman hyviä aikuispelaajia. Kärsivällisyyttä, sitkeyttä ja määrätietoista työtä vaaditaan paljon, jotta pelaaja tavoittaisi oman huippunsa.
-        Nykyään on vähän turhan paljon ”kaikki mulle heti nyt” -asennetta joillakin nuorilla pelaajilla ja heidän taustoillaan. Esimerkiksi vaihdetaan seuraa heti, kun on pieniä vastoinkäymisiä, vaikka yksikään pelaaja ei pelkästään pelipaitaa vaihtamalla kehity. Pitkäjänteisyys on yksi asia, mitä meidän pelaajakehitystyömme tarvitsee lisää - kaikille osapuolille, Eskola tiivistää.

Euran alueleirille kutsutut pelaajat: