Helsingin piiri

Jalkapallo on #suomenrakastetuinlaji myös Etelä-Suomessa - vastaa haasteeseen ja lähetä video!

Jalkapallon huimaa suosiota halutaan juhlistaa #suomenrakastetuinlaji -haasteella.

Antti ”Anatoli”Krjukoffin rakkaus jalkapalloon alkoi jo vuonna 1952, kun hän toimi Helsingin olympialaisissa ohjelmanmyyjänä. Silloin 65 vuotta sitten laji on vielä lapsenkengissä. Intialaisetkin pelasivat ilman kenkiä, vain kääreet jaloissaan. Eikä rakkaus lajiin ole tänäkään päivänä loppunut, vaikka lääkäri jo pelaamisen kielsikin. Kun ei kentälle enää pääse, Antti tekee seuroille pyyteettä hommia kentän ulkopuolella. 65 pelivuoden aikana ehti kertyä myös aikamoinen määrä pelikavereita, joita tulee vieläkin tavattua.

Antti on hyvä esimerkki niistä yli puolesta miljoonasta suomalaisesta, jotka viihtyvät viikoittain jalkapallon parissa. Koko Suomessa lunastettiin viime vuonna yhteensä 140 337 pelipassia. Määrä on 7,2 % enemmän kuin edellisvuonna. Kasvu yli tuplaantui edellisvuoteen verrattuna.

Luku kertoo vain pelipassilaisten eli sarjoissa pelaavien rekisteröityneiden pelaajien määrän. Kun mukaan lasketaan sarjapelaajien lisäksi harrastajat, pelaajien vanhemmat ja muut tukijoukot sekä arviolta 85 000 vapaaehtoista, kaikkiaan lajin parissa viihtyy viikoittain yli puoli miljoonaa suomalaista. Näillä lukemilla jalkapallo on ylivoimaisesti rakastetuin urheilulaji Suomessa.

Eteläisessä Suomessa eli Helsingin ja Uudenmaan piirien alueella pelipassilaisten määrä kasvoi keskimäärin 8 %. Eniten pelaajia saatiin poikien eri ikäluokkiin, yhteensä 2444 uutta pelaajaa. Poikia onkin rekisteröityneistä pelipassilaisista ylivoimaisesti eniten, noin 60%.

Suhteellisesti eniten, 17%, kasvoi naispelaajien määrä. Se kertonee osaltaan trendistä, että 30-40-vuotiaat naiset hankkivat innolla itselleen uusia harrastuksia. Vaikka suomalaisten naisfutareitten määrä on kansainvälisesti merkittävä, heidän osuutensa on vain 3,8 % Helsingin ja Uudenmaan piirien yhteensä 55 163 pelipassilaisesta.

Tyttöjen määrä kasvoi eritoten nuorimmissa ikäluokissa, jopa 16 %, mutta murrosiässä tyttöjen kiinnostus jalkapalloa kohtaa laantuu Etelä-Suomessa jyrkemmin kuin saman ikäisten poikien. Tyttöjen osuus kaikista rekisteröityneistä pelaajista on vajaa viidennes.

Miesten määrä kasvoi alueella muita ryhmiä maltillisemmin, +3%. Miesten osuus pelaajista on Eteläisessä Suomessa noin 17%.

KUTSU: Kerro, miksi #Suomenrakastetuinlaji

Jalkapalloilijat haluavat juhlia ennätysmäistä kasvua yhdessä kaikkien lajia rakastavien kanssa. Suomen Palloliitto haastaakin harrastajat kertomaan Antin lailla oman tarinansa videomuodossa: miksi juuri jalkapallo on heille se rakastetuin laji, ja miten se näkyy heidän elämässään.

Videoita kerätään maaliskuun loppuun asti. Niistä parhaat palkitaan lipuilla Huuhkajien Suomi-Ukraina-peliin kesäkuussa, matkoineen ja majoituksineen.

Videoista tullaan koostamaan yhteinen rakkaudentunnustus lajille, joka liikuttaa jo puolta miljoonaa suomalaista. Yksittäisiä hienoja tarinoita laitetaan jakoon sosiaaliseen mediaan jo aiemmin.

Tule mukaan jakamaan kutsua ja osallistu itsekin!

www.palloliitto.fi/suomenrakastetuinlaji

Lisätietoja

Pelaajamäärien kehitys: Helsingin piiri vt. piirijohtaja Mikael Anthoni p. 040 7005367
Uudenmaan piiri: Piirijohtaja Matti Räisänen 050 5223696