UEFA:lta merkittäviä uudistuksia futsal-kilpailuihin

Tiistaina 4.4. Helsingissä kokoontunut UEFA:n hallitus (Executive Committee) teki merkittäviä päätöksiä futsalin kansainvälistä kilpailutoimintaa koskien.

Naisten ja U19-poikien EM-kisat alkavat

Futsalin kehittämistyön osana UEFA:n hallitus päätti miesten EM-kisojen uudistamisesta siten, että lopputurnaus pelataan jatkossa joka neljäs vuosi 16 maan voimin – aiemmin lopputurnaus on pelattu joka toinen vuosi 12 maan turnauksena.

Päätöksen myötä karsinta ulottuu kahdelle kaudelle ja EM-lopputurnaus ei osu samoihin vuosiin FIFA:n futsalin MM-lopputurnauksen kanssa. UEFA Futsal Euro 2020-22 alkaa kauden 2020-21 aikana ja vuonna 2020 ei pelata EM-lopputurnausta.

Samalla UEFA:n hallitus teki päätöksen naisten futsalin EM-kisojen aloittamisesta. Lopputurnaus pelataan joka toinen vuosi ja ensimmäiseen lopputurnaukseen 2019 selviää karsinnan kautta neljä maata.

Samoin alle 19-vuotiaiden poikien EM-lopputurnaus pelataan niin ikään kahden vuoden välein ja ensimmäinen lopputurnaus pelataan vuonna 2019 kahdeksan maan selviytyessä lopputurnaukseen.

Myös UEFA Futsal Cupiin tulee merkittäviä uudistuksia. Kilpailu nimetään uudelleen UEFA Futsal Champions Leagueksi (Mestarien liiga) kaudesta 2018-19 alkaen ja samalla osanotto-oikeutta laajennetaan siten, että kolme korkeimmalla rankattua maata saa kilpailuun toisenkin edustajan ja lisäksi hallitseva mestari pääsee automaattisesti mukaan kilpailuun.