Uudenmaan piiri

Usein kysytyt kysymykset

Tällä sivulla löydät Uudenmaan piirin kilpailutoiminnalta usein kysyttyjä kysymyksiä. Vastauksista pääset alkuun, muista kuitenkin varmistaa tarkemmat ohjeet ja määräykset. Myös omalla seurallasi saattaa olla oma toimintaohjeistus josta voit saada apua. Kaikki piirin kilpailutoimintaan liittyvät ohjeet, säännöt ja määräykset >> löydät kootusti omalta sivultaan. Lisäksi ennen kauden alkua kannattaa tutustua piirin erillismääräyksiin >>

Otsikosta linkki tarkempaan ohjeeseen.

Edustusoikeus >>

Olen vaihtamassa seuraa, miten toimin?
- pelaajan edustusoikeuden siirto tehdään pelaajarekisterijärjestelmässä, pelaajan uusi seura aloittaa siirron pyytämällä pelaajan edustusoikeutta vanhalta seuralta.
- huomaa että pelaaja saa edustaa futsalissa eri seuraa kuin kesän sarjoissa - jalkapallon ja futsalin siirrot ovat täysin omat tapahtumat.

Erotuomarit >>

Erotuomari antoi ottelussa väärän tuomion, mitä voin tehdä?
- erotuomarin ottelussa tekemät ratkaisut ovat lopullisia eikä niistä voi valittaa,
- jos erotuomari käyttäytyy sopimattomasti, tee ilmoitus piiriin.

Erotuomari ei tullut paikalle?
- ottelu on pyrittävä pelaamaan.  Joukkueet valitsevat erotuomariksi sopivaksi katsomansa henkilön eikä tästä valinnasta tai erotuomarin ratkaisuista voi tehdä vastalausetta. Ilmoita erotuomarin poissaolo piiriin.

Miksi erotuomaripalkkiot laskutetaan pitkällä viiveellä?
- erotuomaripalkkioiden tarkastaminen ja maksuprosessi käynnistyy kauden viimeisten pelien jälkeen ja vie n. pari viikkoa. Kesän erotuomaripalkkioden viimeinen maksupäivä on marraskuun puolivälissä.

Kentältäpoistot >>

Pelaajamme poistettiin kentältä, tuleeko tästä pelikieltoa?
- kentältäpoisto aiheuttaa aina pelikiellon,
   * kaksi varoitusta samassa ottelussa aiheuttaa yhden ottelun pelikiellon,
   * suora kentältäpoisto aiheuttaa kahden ottelun pelikiellon,
- lisäksi erotuomari raportoi kentältäpoistosta piirille,
- kurinpitovaliokunta käsittelee törkeät tapaukset ja voi määrätä lisäpelikieltoa,
- pelaaja ei voi pelikiellon aikana pelata muissakaan joukkueissa,
- jos pelaaja saa saman kauden aikana useamman kentältäpoiston, seuraa automaattisesti yhden ottelun lisäpelikielto.

Valmentajamme poistettiin katsomoon, seuraako tästä mitään?
- valmentaja on toimitsijakiellossa seuraavassa ottelussa eikä saa toimia tehtävissään k.o. ottelussa.

Otteluohjelmat TASO -järjestelmässä  >>

Milloin sarjamme otteluohjelma julkaistaan?
- ohjelmat julkaistaan kolmessa vaiheessa heti kun sarjaan on lisätty joukkueet:
  1) ottelut asetellaan runkoviikolle, ottelun pelipäivänä on runkoviikon viimeinen päivä = sunnuntai,
  2) alustavat otteluohjelmat päivittyvät tarkoille ajankohdille portaittain kunnan/seurojen/joukkkueiden ilmoittamille vuoroille,
  3) otteluohjelmat päivittyvät lopullisina ja siirtyvät erotuomariasetteluun n. kaksi viikkoa ennen sarjakauden alkua,

- jalkapallokausi alkaa portaittain viikosta 15 eteenpäin,
- futsalkausi alkaa marraskuun alussa.

Miksi kaikki kotiottelumme ovat sunnuntaina vaikka meillä ei ole vuoroa sunnuntaina?
- alustavissa ohjelmissa kaikki pelit asetellaan runkoviikon viimeiselle mahdolliselle pelipäivälle ilman kenttää ja kelloaikaa. Ohjelmat valmistuvat portaittain sarja kerrallaan,
- jos joukkueella tai joukkueen seuralla ei ole ilmoitettu pelivuoroa, ei pelejä voida asetella. Ilmoittakaa vuoro piirin kilpailuosastolle.

Ottelusiirrot >>

Meidän pitää siirtää ottelu, miten edetään?
- sopikaa vastustajan kanssa uusi ajankohta ja paikka ottelulle ja tehkää siirtoilmoitus piirille ottelusiirtolomakkeella. Jos alkuperäinen tai uusi ottelupäivä on lähellä, muistakaa ilmoittaa siirrosta erotuomarille ja kentän omistajalle. Futsalissa piirillä on rajattu määrä salivuoroja, tiedustele piiristä vapaana olevia kenttiä jos seurallasi ei ole omaa vuoroa,
- huomaa että ottelu pitää pelata ennen viimeistä sarjakierrosta,
- muistakaa jatkossa ilmoittaa tiedossa olevat esteet suoraan Taso -järjestelmään.

Vastustaja ei suostu siirtoon, mitä tehdään?
- jos siirron syy on pätevä, esim. leirikoulu, pyytää piiri molemmilta joukkueilta kolme pelipäiväehdotusta. Mikäli yhteistä päivää ei löydy, voi piiri päättää pelipäivän jota ei voi muuttaa.

Pelioikeudeton pelaaja, vastalauseet >>

Vastustajalla oli ottelussa kentällä pelaaja joka ei mielestämme olisi saanut pelata, mitä teemme?
- jos epäilette että pelaaja on pelikiellossa tai hänen edustusoikeutensa on toisessa seurassa, tehkää kirjallinen vastalause kilpailun järjestäjälle kahden päivän sisällä ottelusta.

Pelipassit >>

Pelaan piirisarjassa, millainen pelipassi minulla pitää olla?
- kaikilla piirin järjestämiin virallisiin otteluihin osallistuvilla pelaajilla tulee olla Peli- tai harrastepassi,
- korttelipassilla saa pelata piirin järjestämissä Karuselliturnauksissa ja seurojen kortteliliigoissa,
- passin tyyppi riippuu pelaajan iästä ja sarjasta johon osallistuu,
- piiri ja seurat järjestävät lisäksi turnauksia joissa ottelut eivät ole virallisia, tarkista aina järjestäjältä Pelipassivaatimukset.

Piirin sarjoihin ilmoittautuminen >>

Miten ilmoitan joukkueen sarjaan?
- seura tekee kaikki ilmoittautumiset kootusti Taso-järjestelmässä.

Poikkeusluvat >>

Tarvitsemme poikkeusluvan joukkueemme pelaajalle, miten toimimme?
- ota yhteys omaan seuraasi sillä lupa anotaan seuran toimesta, joukkueen yhteyshenkilö ei voi tehdä anomusta,
- poikkeuslupa on aina enintään yhden kauden mittainen,
- tarkoituksena ei ole kilpailullisen menestyksen lisääminen vaan yksittäisen pelaajan etu,
  * kaksoisedustusluvan tarkoituksena on mahdollistaa kilpailumääräyksiä joustavampi peluuttaminen kahdessa saman ikäluokan/eri seuran joukkueessa,
  * yli-ikäisyysluvan myöntämisen perusteena voi olla kehitysviivästymä, myöhäinen koulualoitus tai että pelaajalla ei lähiseurassaan ole omaa ikäluokkaa,
  * naisten LKKI-sarjoissa voi peluuttaa kussakin ottelussa enintään kahta ali-ikäistä pelaajaa.