Uudenmaan piiri

Turnaukset

Suomen Palloliiton kilpailumääräysten mukaisesti kaikilla seurojen tai muiden yhteisöjen järjestämillä turnauksilla ja sarjoilla tulee olla oman piirinsä lupa. Luvanvaraisiksi katsotaan kaikki turnaukset ja sarjamuotoiset kilpailut, joihin osallistuu vähintään neljä joukkuetta ja jossa joukkueet edustavat useampaa kuin yhtä seuraa.

Hyväksytyt turnaukset löytyvät Palloliiton tapahtumakalenterista >>

Turnauslupa
Lupa turnauksen tai sarjan järjestämiseen anotaan seuran toimesta täyttämällä turnaustiedot SPL:n tapahtumakalenteriin viimeistään kuukautta ennen turnauksen tai sarjan alkamispäivää. Ilmoituksessa tulee ilmetä ajankohdan ja ikäluokan lisäksi vähintään pelitapa, peliaika ja ottelumäärä/joukkue/päivä. Mikäli turnaukseen osallistuu ulkomaisia joukkueita, on se kansainvälinen ja lupa on anottava viimeistään kaksi kuukautta ennen turnauksen alkamispäivää. Turnausluvan käsittelymaksu on 20,- €. Mikäli turnaus kuitenkin järjestetään ilman piirin lupaa, voidaan asia saattaa kurinpitovaliokunnan käsittelyyn.

Kilpailumääräysten mukaan piirin jäsenseurat saavat osallistua ainoastaan luvan saaneisiin turnauksiin. Jos turnaus ei ole tapahtumakalenterissa, on mahdollista, että turnauksella ei ole oman piirinsä lupaa. Epäselvissä tapauksissa ota yhteys piirin kilpailuosastoon >>

Turnausvastaava seurassa
Seuran turnausvastaava anoo kootusti seuran ja sen joukkueiden järjestämille turnauksille luvat. Anomukset tehdään täyttämällä turnauksen tiedot SPL:n tapahtumakalenteriin >> josta piiri ne käy hyväksymässä julkaistavaksi.

Ajankohta
Uudenmaan piirin alueella touko- ja syyskuun aikana ei saa järjestää aikuisten tai Kaveri- ja TulevaisuusMaailman turnauksia. Turnauksia ei saa järjestää samanaikaisesti Karuselliturnaus viikonloppuina, oman ikäluokan taitokilpailujen ja Piirijoukkkue Cupin kanssa. Näin voidaan vilkkaimmat ajankohdat rauhoittaa harjoittelulle ja virallisille sarjaotteluille sekä taata olosuhteet ja varmistaa Karusellijärjestelyiden sujuvuus. Mukana Karuselleissa on vuositasolla noin 1 000 joukkuetta, lue lisää Karuselli-sivuilta >>.

Erotuomarit
Jos turnauksessa halutaan käyttää paikallisen erotuomarikerhon erotuomareita, on järjestäjän varmistettava paikalliselta erotuomarikerholtaan vähintään kuukautta ennen turnausta, että nämä voivat tuomita turnauksessa. Erotuomarikerhot eivät voi asetella erotuomareita turnauksiin, joilla ei ole järjestämislupaa.

Säännöt
Turnauksen sääntöjen on oltava SPL:n määräysten ja Kaikki Pelaa-ohjelman mukaiset, lisäksi turnauksissa tulee noudattaa SPL:n turnauskriteerejä.
Lue lisää SPL:n sivuilta >>

Tasoluokitustyökalu
Turnausten tasoluokitustyökalu on mainittu myös säännöissä ja se ohjaa turnausten tasoa, jotta lapset ja nuoret saavat mahdollisimman tasaisia otteluja. Lisätietoa tasoluokitustyökaluista suomeksi ja ruotsiksi.

Jury
Turnauksella on nimetty jury, johon kuuluvat järjestäjän, yhden vierasjoukkueen ja erotuomareiden/peliohjaajien edustajat. Jury vastaa siitä, että turnauksessa noudatetaan SPL:n sääntöjä ja määräyksiä. Juryn tehtäviin kuuluu myös puuttua mahdollisesti esiintyvin rikkeisiin sekä tarvittaessa raportoida piirille sääntörikkomuksista.

Kaikki Pelaa-vastaava
Nuorten turnauksissa järjestäjän edustaja juryssa toimii samalla turnauksen Kaikki Pelaa -vastaavana (nimettynä turnausta hakiessa).