Uudenmaan piiri

Pelaajan edustusoikeus

Edustusoikeus on pelaajan oikeus edustaa tiettyä seuraa virallisessa ottelussa edellyttäen että hänellä on pelioikeus kyseessä olevassa seurassa. Pelaajan edustusoikeus rekisteröityy ensimmäisen kerran siihen seuraan, jonka joukkueessa hän pelaa ensimmäisen virallisen ottelunsa tai jonka pelaajana hän ensimmäisen kerran lunastaa pelipassin. Katso pelaajasiirron eettiset suositukset >>

Jos pelaaja haluaa siirtää edustusoikeutensa toiseen seuraan, on hänen pyydettävä edustusoikeus siitä seurasta, missä hänellä on edustusoikeus. Pelaajasiirron aloittaa aina uusi seura Pelipaikassa.

Kaikkien pelaajien, myös aivan nuorimpien sekä KKI-sarjoissa pelaavien, on tehtävä pelaajasiirto saadakseen edustusoikeutensa uuteen seuraansa. Mikäli pelaajalle ei ole tehty pelaajasiirtoa, ei hänellä ole edustusoikeutta uudessa seurassaan.

Edustusoikeus uudessa seurassa alkaa kun uusi seura on hyväksynyt pelaajasiirron ja kun siirrosta on maksettu asianmukainen siirtomaksu. Siirto on kuitenkin maksuton, jos pelaajalla ei ole ollut pelipassia edellisellä eikä kuluvalla kaudella tai jos pelaajalla on ollut edellisellä tai kuluvalla kaudella kortteli- tai harrastepassi. Edustusoikeusmääräykset koskevat ainoastaan piirin ja liiton järjestämiä virallisia otteluita.

Pelaajasiirto eli edustusoikeuden siirtäminen seurasta toiseen voidaan tehdä jalkapallon osalta 16.11.-2.9. välisenä aikana. Eli ajanjaksolla 3.9.-15.11. ei voi siirtyä. Tämä ei koske leikkimaailmaikäisiä (alle 12v / 2006 tai myöhemmin syntyneet) eikä pelaajia, joilla ei ole ollut pelipassia kuluvalla ja/tai edellisellä kaudella.

Futsal
Pelaaja saa edustaa futsalissa eri seuraa kuin kesän sarjoissa. Näin ollen myös jalkapallon ja futsalin siirrot ovat täysin omat, eli siirtotapahtumat tehdään erikseen ja maksut suoritetaan erikseen. Piirin sarjoissa pelaavan pelaajan futsal edustusoikeuden muutoksen voi tehdä 1.7-15.2. välisenä aikana.