SPL Tampere

Piirin esittely

SPL:n Tampereen piiri on perustettu vuonna 1945 ja on yksi Palloliiton toiminnallisesti suurimmista piireistä. Piirin toiminta kattaa Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueet. Eteläisin kunta on Loppi ja pohjoisin Virrat.

Piirin jäseninä on 113 seuraa ja erotuomarikerhoa. Pelipassin omaavia pelaajia on vuosittain noin 17.000 ja kaikkiaan jalkapallon ja futsalin parissa toimivia pelaajia, valmentajia, ohjaajia, seuratoimitsijoita ja toimintaan osallistuvia lasten vanhempia on arviolta n. 50.000 henkeä. Joukkueita piirin järjestämiin sarjoihin ja turnauksiin osallistuu vuosittain yli tuhat ja otteluita pelataan  n. 7000 eri puolilla piiriä.

Piirin hallinnosta vastaa piirikokouksen valitsema piirihallitus ja hallituksen päätöksiä toteuttaa käytännössä piirin palkattu henkilökunta sekä luottamushenkilöistä muodostetut valiokunnat ja työryhmät.

TOIMINTA-AJATUS JA ARVOT

Jalkapalloa jokaiselle

"Jalkapalloa jokaiselle" -toiminta-ajatus määrittelee Suomen Palloliiton, piirijärjestöjen ja jäsenseurojen olemassaolon syyn. Samalla se kertoo jalkapallotoiminnan monimuotoisuudesta ja jäsenjärjestöjen tehtävästä yhteiskunnassa laajemminkin.

"Jalkapalloa jokaiselle" perustuu yhdenvertaisuudelle; jokaisella suomalaisella on oikeus olla jalkapallotoiminnassa mukana sukupuolesta, kyvyistä, rodusta, uskonnosta tai muusta taustasta riippumatta, omalla tasollaan ja omalla tavallaan.

Toiminta pelaajana tai valmentajana, erotuomarina tai huoltajana, vanhempana tai katsojana, harrastajana tai huippuna on yhtä arvosata.

Iloisuus, luotettavuus, menestys ja yhteisöllisyys

Jalkapallon yhteiset perusarvot ovat iloisuus, luotettavuus, menestys ja yhteisöllisyys.

Iloisuus toteutuu pääasiassa hyvänä ilmapiirinä sekä nautintona jalkapallosta ja toiminnasta erilaisissa tehtävissä lajin kaikilla tasoilla.

Luotettavuus toteutuu pääasiassa lupausten pitämisenä ja sovittujen asioiden hoitamisena. Jalkapalloperheen arjessa luotettavuus ilmenee myös avoimuutena, rehellisyytenä, oikeudenmukaisuutena ja yhteisten sääntöjen noudattamisena.

Menestystä kuvaavat yhteisten tavoitteiden saavuttaminen ja omalle huipulle pyrkiminen omassa roolissaan jalkapalloperheen hyväksi. Menestystä on myös itsensä voittaminen niin pelaajana kuin yksilönäkin. Kilpailullinen menestys on tulos onnistuneesta pelaajakehitystyöstä.

Yhteisöllisyyttä parhaimmillaan on jalkapalloperheen yhteishenki ja yhdessä tekeminen. Toisista huolehtiminen, Fair Play, suvaitsevaisuus, toisten tukeminen ja kannustaminen kaikissa tilanteissa kuvastaa yhteisöllisyyttä arkisessa toiminnassa.

VISIO JA TOIMINNAN TAVOITTEET

Visio Paras Kumppani

Suomen Palloliiton Tampereen piirin visio - Paras Kumppani - tarkoittaa, että haluamme olla paras kumppani piirin alueen seuroille ja jalkapallon harrastajille seura- ja pelaajakehityksen laadun ja toiminnan parantamisessa..

Toiminnan ja kumppanuuden keskeinen tavoite yhteistyössä seurojen kanssa on mahdollistaa jokaiselle piirin alueen pelaajalle polku omalle huipputasolleen.

Toinen tärkeä tavoite on tukea seuroja ja erilaisia harrastajaryhmiä jalkapallon harrastajamäärän kasvattamisessa kaikissa ikäryhmissä.

Osana kumppanuutta tuemme surojen yhteistyötä ja seuratoimijoiden kehittymistä seurojen elinvoimaisuuden vahvistamiseksi ja mukana olevien toimijoiden kannustamiseksi.