Perusedellytykset maaottelujärjestelyihin

Maaottelujärjestäjille on tehty manuaali tukemaan ottelun järjestelyitä. Manuaali sisältää mm. vinkkejä tapahtumajärjestäjälle sekä ohjeita ja sääntöjä, jotka tulee huomioida maaottelujärjestelyissä. Ennen maaottelun hakemista kannattaa kuitenkin tarkistaa, onko maaottelun perusedellytykset mahdollista täyttää. Mikäli mahdollinen järjestäjä on epävarma, täyttyvätkö kaikki vaatimukset ottelun järjestämiseen, voi aiheesta keskustella myös Palloliiton kanssa. Alla on kooste perusedellytyksistä.

Organisaatio

Avainhenkilöitä, joita tarvitaan ottelujärjestelyissä, riippumatta siitä, kuinka iso tapahtuma on, ovat seuraavat:

• Paikallinen otteluvastaava
  • Lipunmyynnistä ja markkinoinntista vastaava
  • Turvallisuusvastaava
  • Media/tiedotusvastaava
  • Kuuluttaja ja avustaja
  • Pallopojat/tytöt ja yhdyshenkilö
  • Lipunkantajat/pelaajasaattajat ja yhdyshenkilö
  • Stadionin- tai hallin edustaja ja/tai kenttämestari

HUOM! Yksi henkilö voi tarvittaessa hoitaa myös useampaa tehtävää.

Näiden henkilöiden lisäksi ottelupäivinä tarvitaan otteluhenkilökuntaa (mm. lipunmyyjät, kioskimyyjät, järjestyksenvalvojat, paarinkantajat)

Kenttä ja varusteet jalkapallo-ottelussa:

• Kentän koko: 68 x 105 m (minimi 64 x 100 m), UEFAn alaisissa otteluissa ja turnauksissa jalkapallonurmella tulee olla voimassa oleva FIFA sertifikaatti.
  • Maalit: Maalipylväiden välinen etäisyys on 7,32m ja etäisyys poikkipalkista maahan on 2,44m. Maalipylväiden tulee olla valkoiset
  • Vaihtopenkit: Joukkueille (katettu penkki, jossa istuimia vähintään 13 henkilölle/joukkue) sekä neljännelle erotuomarille katettu pöytä ja tuoli

Kenttä ja varusteet futsal-ottelussa:

• Kentän koko: 20 x 40 m (minimi sama: 20 x 40 m) ja kaikki sääntöjen mukaiset pelikenttämerkinnät
  • Maalit: Maalipylväiden välinen etäisyys on 3,00m ja etäisyys poikkipalkista maahan on 2,00m. Maalin takareunaan tarvitaan hiekkasäkkejä, jotta maali pysyy tukevasti paikalla eikä kaadu.
  • Vaihtopenkit: Joukkueille (vähintään 15 henkilölle/joukkue) sekä toimitsijoille pöytä ja 5 tuolia
  • Tulostaulu (ajanotto yms.): Tulostaulussa pitää voida näyttää joukkueiden nimet, puoliaika (1 tai 2), peliaika 20:stä 0:aan siten, että viimeinen minuutti kymmenyksin, jäljellä oleva rangaistusaika kahdelle kummankin joukkueen pelaajalle ajan näkyessä 2:sta minuutista 0:aan, tehdyt maalit, aikalisät, joissa aika juoksee 1:stä minuutista 0:aan, kumulatiiviset rikkomukset.

Pukukopit ym. tilat

• Joukkueille jalkapallo-ottelussa: Jokaiselle joukkueelle pukuhuone, jossa riittävästi suihkuja (vähintään 5), vessoja (vähintään 3), penkkejä ja naulakkoja (vähintään 25:lle) sekä hierontapöytä (1/joukkue) ja fläppi-/taktiikkataulu. HUOM! Naisten ja tyttöjen maaotteluissa tulisi lähtökohtaisesti olla erilliset pukuhuoneet miesvalmentajille/-taustalle.
  • Joukkueille futsal-ottelussa: Jokaiselle joukkueelle pukuhuone, jossa riittävästi suihkuja (vähintään 5), vessoja (vähintään 1), penkkejä ja naulakkoja (vähintään 20:lle) sekä hierontapöytä (1/joukkue) ja fläppi-/taktiikkataulu. HUOM! Naisten ja tyttöjen maaotteluissa tulisi lähtökohtaisesti olla erilliset pukuhuoneet miesvalmentajille/-taustalle.
  • Erotuomareille: Pukuhuone, jossa suihku, vessa, penkkejä ja naulakoita (vähintään viidelle), kirjoituspöytä sekä pallokompressori
  • Anti-dopingtestaukselle: Huone/pukuhuone, jossa vessa, kirjoituspöytä ja riittävästi tuoleja sekä mielellään myös suihku. Lisäksi tilaan tarvitaan jääkaappi.
  • Tarkkailijoille: Huone, jossa kopiokone/tulostin, kirjoituspöytä ja riittävästi tuoleja (koskee vain virallisia FIFAn/UEFAn alaisia karsintaotteluita)

Lisäksi tarvitaan toimisto tms. otteluhenkilökunnalle (voi olla sama huone tarkkailijoiden kanssa) sekä pukuhuone tms. johon otteluhenkilökunta voi jättää varusteensa yms.

Tulostaulu ja muut tekniset tarpeet

• Tulostaulu jalkapallo-ottelussa: jossa näkyy vähintään peliaika (pysähtyy 45 min ja 90 min kohdalla) sekä maalit
  • Tulosataulu ja muu laitteisto futsal-ottelussa:
  • Nettiyhteys: Tavoitteena on lähettää kaikki kotimaaottelut suorina lähetyksinä HUU-TV:n kautta. Tätä varten Palloliitto tarvitsee käyttöönsä vähintään 1 Mbit / s kiinteän nettiyhteyden ja hyvän kuvauspaikan riittävän korkealta katsomosta (tai erillinen kameratorni) vähintään kolmelle kameralle.Lisäksi olisi hyvä olla erillinen langaton nettiyhteys median ja tapahtumahenkilökunnan käytössä.

Vieraanvaraisuudet

• Joukkueet/erotuomarit: Tarjoilut molemmille joukkueille sekä erotuomaristolle (mm. pullovettä, hedelmiä sekä mahdollisesti limua/teetä/kahvia jne.)
  • Kutsuvieraskatsomo: Merkityt katsomopaikat kunniavieraille sekä kahvitarjoilu ottelua ennen / tauolla
  • Johtajapäivällinen: Mahdollinen kaupungin / seuran / sponsorin tarjoama päivällinen / lounas yhdessä vierasjoukkueen johtajiston kanssa

Markkinointi ja viestintä

Markkinointi katsotaan aina tapahtumakohtaisesti, riippuen ottelusta, yleisö-odotuksesta, mahdollisesta oheisohjelmasta jne. Paikallisessa organisaatiossa pitää olla nimettynä markkinointivastaava, jonka tehtävänä on hoitaa yleisömarkkinointia. Ottelupaikalla ei saa olla Palloliiton yhteistyökumppaneiden kanssa ristiriidassa olevia mainoksia.

Majoitus ja harjoitusolosuhteet

Ottelupaikkakunnalta tulee löytyä kolme hyvätasoista hotellia, joihin joukkueet ja erotuomaristo voivat majoittua (koskee A-maajoukkueita ja U21 maajoukkuetta, poikien ja tyttöjen maaotteluissa joukkueet voivat tarvittaessa majoittua samassa hotellissa). Ennen hakemusta on hyvä tarkistaa, että hotelleissa on tilaa ottelupäivien ympärillä. Yksi joukkue tarvitsee yleensä 10 kahden hengen huonetta, 8 yhden hengen huonetta sekä 1 varuste- ja 1 hierontahuone (voivat olla tavallisia hotellihuoneita). Lisäksi joukkueet tarvitsevat kokous- ja ruokailutilat 30 hengelle. Tuplamaaotteluissa majoitus on yleensä vain toisella ottelupaikkakunnalla. Ottelupaikkakuntien välinen etäisyys voi olla maksimissaan 1,5 tunnin ajomatkan päässä toisistaan (EM-karsinnoissa maksimissaan 1 tunnin ajomatka).

Joukkueet tarvitsevat myös omat harjoituskentät. Harjoituskenttien tulisi olla samankokoiset ottelukentän kanssa ja pinta ottelukentän vastaava ja erinomaisessa kunnossa. Joukkueiden tulisi päästä ottelukentälle harjoittelemaan ottelua edeltävänä päivänä.

Järjestämisehdot

Työnjako ja taloudelliset ehdot menevät seuraavanlaisesti:

Järjestävän paikallistahon vastuulla ovat seuraavat järjestelyt:

• Toimitsijat (lipun- ja kioskimyyjät, ottelujärjestäjät, pallotytöt/pojat, saattajat jne.)
  • Hedelmiä ja muut tarjoilut otteluissa joukkueille, joukkueenjohdolle ja erotuomareille (Palloliitto toimittaa vedet: 50 l/joukkue, 0,5 l pulloissa)
  • Kioskimyynnin organisointi ja hoitaminen
  • Kutsuvieras- ja lehdistökahvit
  • Omat puhelin- ja toimistokulut
  • Hierontapenkit joukkueiden ja lääkintähuoneen pukukoppeihin
  • Lipunmyynnin organisointi ja hoitaminen
  • Kuuluttaja apulaisineen
  • Kiinteä nettiyhteys
  • Kuvauspaikka (mikäli ei ole mahdollista kuvata katsomosta niin kuvaustorni)
  • Tarvittaessa tiedotustilaisuuden järjestäminen ottelun jälkeen
  • Paarinkantajat (8 hlöä) ja paarit (2 kpl)
  • Ottelumarkkinointi omissa kanavissa (SoMe, nettisivut yms.) sekä mahdollinen lehtimainostaminen ja muu paikallinen mainostaminen
  • Ottelu- ja harjoituskentän varaus ja vuokra
  • Liikenteen- ja pysäköinninohjaajien rekrytointi ja kustannukset

Järjestävä seura saa pitää seuraavat tulot:

• Lipunmyyntitulot sopimuksen mukaan
  • Kioskimyyntitulot
  • Yhteistyösopimuksista saatavat myyntitulot (yhteistyösopimukset eivät saa kilpailla Palloliiton yhteistyökumppaneiden kanssa)
  • Mahdollisen fanituotemyynnin tuotto (provision suuruus sovitaan erikseen)

Suomen Palloliiton vastuulla ovat muut järjestelyt, kuten:

• Kokonaisvastuu maaottelutapahtumasta
  • Joukkueiden majoitukset, ruokailut, kuljetukset yms.
  • Pääsylippujen ja muun mainosmateriaalin tuotanto
  • Ensiapuryhmä ja ambulanssi sekä ottelulääkäri ja muut lääkintäasiat
  • Turvallisuussuunnitelma ja yleisötapahtumailmoitus
  • Järjestyksenvalvojien rekrytointi ja kustannukset
  • Ottelun videoinnin järjestäminen
  • Salkolippujen hankinta

Muuta

Edellä mainittujen lisäksi tarvitaan mm. kunnolliset äänentoistolaitteet kansallislaulujen soittamista ja kuulutuksia varten sekä vähintään 3 lipputankoa virallisia liputuksia varten (EM-karsinnoissa vähintään 5).

Lisätietoja:
SUOMEN PALLOLIITTO