Uudenmaan piiri

Valitse oikea pelipassi

MIKÄ PELIPASSI PITÄISI HANKKIA?

Pelipassi, korttelipassi vai harrastepassi? Näille kaikille käytetään yleisnimityksenä nimeä pelipassi, joka saattaa hämmentää passia hankittaessa. Kannattaa aina varmistaa joukkueelta, mikä passi tarvitaan. Sen taas määrittää se, mitä sarjaa joukkue tulee pelaamaan.

Itseensä peli-, kortteli- tai harrastepassiin ei kuulu vakuutusta. Vakuutuksen hankkiminen käy helposti Pelipaikan kautta pelipassin oston yhteydessä.

Sama pelipassi käy sekä jalkapallossa että futsalissa sen voimassaoloaikana. Pelipassi oikeuttaa pelaamaan virallisissa otteluissa, joiksi luetaan;

liiton sarjat

(Veikkausliiga, Naisten liiga, miesten Ykkönen, naisten  Ykkönen, miesten Kakkonen, naisten Kakkonen, A-poikien SM, A-poikien Ykkönen, B-poikien SM, B-tyttöjen SM, B-poikien Ykkönen, B-tyttöjen Ykkönen, liiton järjestämä JKKI-toiminta)
(Futsalissa: miehet Liiga ja Ykkönen, naiset Liiga)

piirien sarjat

(Aikuisten (1997 ja aikaisemmin syntyneet) pelitoiminta piirien järjestämissä sarjoissa, D12-A19 (1998-2005 syntyneet) toiminta piirien järjestämissä sarjoissa, G7-E11 (2006-2010) toiminta piirien järjestämissä sarjoissa, piirien järjestämä JKKI-toiminta)

Korttelipassi

Lasten korttelipassi on kuluvana vuonna 11-vuotta täyttäville ja sitä nuoremmille pelaajille tarkoitettu passi, joka käy piirien hyväksymissä kortteliliigoissa, piirien hyväksymissä turnauksissa sekä piirien järjestämissä peli-illoissa sekä karuselleissa.

Harrastepassi

Aikuisille lajin harrastajille, jotka eivät osallistu liiton ja piirien viralliseen kilpailutoimintaan.
Erityisryhmien kansallinen pelitoiminta.

Harrastepassin voi hankkia ainoastaan seura saamillaan seuratunnuksilla. Yksittäinen pelaaja ei voi itse hankkia Harrastepassia. Huomioi tämä!

Korttelipassin ja harrastepassin voi lunastaa ainoastaan seurojen kautta seuran saamilla tunnuksilla. Korttelipassi ja harrastepassi eivät käy piirin sarjan peleissä.

Futsalpelipassi

Sama pelipassi käy molemmissa (jalkapallo ja futsal) lajeissa pelipassin voimassaoloaikana.

Muuta pelipassista

Nuorten pelaajien pelipassi ostetaan aina syntymävuoden mukaan. Sarjatasolla tai sillä pelaako vanhemmassa ikäluokassa, ei ole merkitystä pelipassin hintaan. Nuori pelaaja maksaa ikänsä mukaisen pelipassin vaikka pelaisi esim. Veikkaus-/naisten liigaa tai Ykköstä.

Aikuisten pelipassin hinta on kaikille sama riippumatta sarjatasosta.

Ilman pelipassia oleva pelaaja katsotaan pelioikeudettomaksi pelaajaksi. Seuralle, joka on peluuttanut pelaajaa ilman pelipassia tai väärällä pelipassilla, voidaan määrätä laiminlyöntimaksu kilpailumääräysten rikkomisesta ja /tai pelipassin vaihtamisesta. Pelipassi on voimassa pelipassikauden, joka on pisimmillään kunkin vuoden 1.1. - 31.12. välinen aika.

Pelipassi-kortti

Pelipassi on voimassa eli pelaajalla on pelioikeus kun pelipassi on asianmukaisesti maksettu. Pelipassien voimassaolo tarkastetetaan Pelipaikassa eikä vaadita pelipassikortin / mobiilipassin esittämistä kentällä. Pelaajan seura on vastuussa siitä että heidän peluttamallaan pelaajalla on voimassa oleva pelipassi.

KORTTELIPASSI -> PELIPASSIKSI

Jos pelaaja on lunastanut korttelipassin ja siirtyy pelaamaan sellaiseen sarjaan, jossa vaaditaan Pelipassi, tulee hänen lunastaa uusi Pelipassi ja mahdollinen vakuutusturva. Korttelipassista/harrastepassista ei tule hyvitystä passin kuten ei myöskään vakuutuksen osalta.

Pelipassien hinnat kaudelle 2017 löydät täältä.