Valmennusosaaminen ja sen vaikuttavuuden vahvistaminen on keskeinen keino pelaajan laadukkaan arjen luomisessa. Tavoitteena on, että jokaisella lapsella ja nuorella on osaava ja koulutettu valmentaja. Tämän tavoitteen myötä Suomen Palloliitto uudistaa valmentajakoulutuksensa rakennetta, sisältöjä, koulutustapoja ja menetelmiä. Uudistus on Palloliiton historian suurin ja tulee entisestään vahvistamaan valmentajien osaamista käytännön kenttätyössä.

UEFA C -kokonaisuus muodostuu kontaktiopetuksesta, itseopiskelusta, verkkomoduuleista, tutoroinneista sekä kokemuskortista. Prosessiin on tärkeää varata vähintään 4-5 kk.

Tuntimäärät:

• Itseopiskelua (ennakko- ja välitehtävät, verkkomoduulit): n. 20 h

• Kontaktijaksoja: 64 h

• Kokemuskortti: tuntimäärä yksilöllinen n. 15 - 20 h

• Tutorointi: n. 4-6 h (harjoitus pienryhmässä, ottelu ja harjoitus oman joukkueen kanssa)

• UEFA C -koulutuksen aikana alueen kouluttaja käy tutoroimassa kaksi kertaa valmentajan vetämän harjoituksen ja yhden ottelun. Ensimmäinen harjoitustutorointi on pienryhmätutorointi, jossa noin 4 valmentajaa johtaa kukin noin 25min osion ja oppii samalla toisia valmentajia seuraamalla. Toinen harjoitustutorointi on kunkin valmentajan omassa ympäristössä yksi harjoituskokonaisuus.

• Valmentaja tekee samalla ohjatun itsearvioinnin ja suunnittelee jatkokouluttautumista.

• Valmentaja näyttää harjoitusten ja ottelun johtamisessa UEFA C-tason vaatimusten mukaista osaamista.

Koulutuksen jälkeen valmentaja:

Urheilu ja lajiosaaminen

• suunnittelee, analysoi ja toteuttaa nuorten vaiheen harjoituksia, harjoitusviikkoja ja jaksoja huomioiden lajin ja ikävaiheen vaatimukset kokonaisvaltaisesti

• osallistuja huomio ja hyödyntää

• erilaisten harjoitetyyppien ja valmennustyylien käytön vaikutukset oppimisprosessiin ja harjoitusten intensiteettiin ja rasittavuuteen

• ikävaiheen yksilölliset teknis-taktiset puolustus- ja hyökkäyspelaamisen valmiudet pelin keskuksessa ja joukkuepelaamisen perusteet pelin keskuksen ulkopuolella

• nuorten maalivahtipelaamisen perusteita

• nuorten pelin ymmärryksen ja havainnoinnin kehitysvaiheen

• nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet (fyysinen, henkinen, sosiaalinen)

• fyysisten ominaisuuksien kehittämisen periaatteet, sekä vammojen ennaltaehkäisyn

• seuran ja/tai Palloliiton valmennukselliset linjaukset

• johtaa ottelutapahtuman pelaajien oppimista tukevasti, analysoi peliä pelin aikana ja pelin jälkeen itsenäisesti sekä yhdessä pelaajien kanssa

• tuntee lajin säännöt

Ihmissuhdetaidot

• tukee ja edistää pelaajien omistajuutta ja antaa nuorille vastuuta harjoittelusta ja pelaamisesta, niiden suunnittelusta ja omasta kehittymisestään urheilijana sekä ihmisenä

• rakentaa positiivista toimintailmapiiriä

• huomioi nuorten erilaiset motivaation tasot

• pelaajan pystyvyyden tunnetta tukeva vuorovaikutus harjoituksissa ja otteluissa

• toimii kehittävällä otteella yhteistyössä pelaajan toimintaympäristöön vaikuttavien tahojen, kuten valmennustiimin, vanhempien, kouluvalmennuksen ja liiton/alueen valmentajien kanssa

• tunnistaa eettiset ongelmatilanteet ja hakee niihin ratkaisumalleja

Itsensä kehittämisen taidot

• tuntee valmennusosaamisen mallin, tunnistaa sen avulla omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ja hyödyntää erilaisia tapoja osaamisen lisäämiseen

• arvioi ja seuraa omaa toimintaa ja pelaajien kehittymistä

•  suunnittelee omaa toimintaansa ja ymmärtää sen vaikutuksen omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin

• dokumentoi valmennusfilosofiansa

Tähän tulemme päivittämään koulutuksen ajankohdat alueittain.

Etelä:

Alue Ajankohdat Hinta Ohjelma Vastuuhenkilö
FC HONKA syksy 2021 300€ + 300€ tutoroinnit(3x) + muut kulut(ruokailut,tilat jne…) Tässä Kari Laukkanen (050-514 9616) ILMOITTAUDU
Koulutuksen nimi: UEFA C Eteläinen Espoo / Kirkkonummi syksy 2021
SPL Eteläinen / GrIFK syksy 2021 400-600 (riippuen osallistujamäärästä) Tässä Arto Tuohisto-Kokko (050-545 8972) ILMOITTAUDU
Koulutuksen nimi: UEFA C Eteläinen syksy 2021
Koulutukseen otetaan mukaan maksimissaan 16 kurssilaist

Läntinen:

Alue Ajankohdat Hinta Ohjelma Vastuuhenkilö
Vaasa / VPS J 24.-26.1. / 4.ja7.2. / 13.-15.3. / 31.3.ja2.4.2020     Janne Lindberg ILMOITTAUDU
Tampere / Ilves 15.-16.2. / 18.-19.4 ./ 16.-17.5. / 23.-24.8.2020     Jouko Turunen ILMOITTAUDU
Pori / FC Jazz  9.4. / 11.5. / 25.5. / 8.8.2020 600 €   Miro Varhelahti ILMOITTAUDU
Turku / FC Inter 15.11. / 29.11.2020 / 17.1. / 31.1. / 13.2. / 20.2.2021     Mika Hemmilä (040 524 6487)
Valkeakoski / FC Haka-j käynnistyy joulukuussa 2020
Naantali & Mynämäki / VG-62 & MynPa 13.2. / 13.3. / 17.4. / 15.5. / 12.6. / 7.8. / 4.9. / 2.10.2021     Hannu Paatelo (040 072 2407)
Tampere / TPV Talvi/kevät 2021 - aikataulu tarkenteuu alkuvuodesta!
Turku / FC Inter 22.8. / 1.9. / 7.9. / 12.9. / 9.10. / 20.10. / 7.11. / 21.11.2021     Mika Hemmilä (040 524 6487) ILMOITTAUDU
Kaarina / KaaPo 23.10. / 13.11. / 11.12.2021 / 22.1. / 12.2. / 12.3. / 9.4. / 7.5.2022     Hannu Paatelo (040 072 2407) ILMOITTAUDU
Pori / SPL Alkaa marraskuu/joulukuu     Ari Kervinen (044 283 7584)

Itä

Alue Ajankohdat Hinta Ohjelma Yhteyshenkilö Ilmoittaudu
Kuopio (KuPS) 2.10.2021-27.2.2022 420,00 + tutoroinnit 26,00 e/h jos seuralla ei omaa tutoria. Tässä Tuomo Tuunainen 040-8423909 ILMOITTAUDU
Jyväskylä ja Äänekoski (JJK)

6.11 / 20.11 /11.12.2021  /22.1 / 19.2 / 6 jakso maaliskuu ja 7 jakso huhtikuu 2022 tarkemmat ajat tarkentuvat myöhemmin

440,00 + tutoroinnit 26,00e/h jos seuralla ei omaa tutoria. Jos koulutukseen tulee enemmän kuin 10 osallistujaa hinta laskee.

Tässä Ari Laiho 045-1378521 ILMOITTAUDU

Pohjoinen: 11.2.2020 (5h), 19.3.2020 (5h), 25.-26.4.2020, 16.-17.5.2020, 16.8.2020, 20.9.2020

Alue Ajankohdat Hinta Ohjelma Yhteyshenkilö Ilmoittaudu
Oulu 27.3, 24.4, 23.5, 31.7  ja 28.-29.8.2021     Ari Härkönen 050-5212881 Ari Härkönen 050-5212881

Oulu Eteläinen Ylivieska

5.4, 18.4, 2.5, 16.5, 30.5  ja 13.6.2021

Mika Hemmilä p. 040-5246487

Lisätietoa: Ari Härkönen 050-5212881

Uudistuksen alkuvaiheessa Palloliitto kouluttaa kouluttajia valtakunnallisesti ja alueellisesti. Koulutuksissa keskitytään koulutusosaamisen lisäämiseen uusien koulutusten sisältöjen ja menetelmien lisäksi. Seuroilla ja alueilla on erityisesti alkuvaiheen koulutuksien ja valinnaisten koulutusten jalkauttamisessa aktiivisen toimijan rooli. Koulutusprosesseja pyritään toteuttamaan mahdollisimman paljon ja laadukkaasti omassa seuraympäristössä alueellisen koulutusvastaavan tukemana.

Kouluttajakoulutuksissa ole yhteydessä alueesi koulutushenkilökuntaan.