Valmennusosaaminen ja sen vaikuttavuuden vahvistaminen on keskeinen keino pelaajan laadukkaan arjen luomisessa. Tavoitteena on, että jokaisella lapsella ja nuorella on osaava ja koulutettu valmentaja. Tämän tavoitteen myötä Suomen Palloliitto uudistaa valmentajakoulutuksensa rakennetta, sisältöjä, koulutustapoja ja menetelmiä. Uudistus on Palloliiton historian suurin ja tulee entisestään vahvistamaan valmentajien osaamista käytännön kenttätyössä.

UEFA C VIRALLISEKSI UEFA:N KOULUTUKSEKSI

Palloliiton UEFA C -valmentajakoulutus validoitiin UEFA:n viralliseksi koulutukseksi elokuussa 2021.

Kansallisen C -lisenssin voi täydentää UEFA C -lisenssiksi vuosien 2021-2022 aikana yhdellä seuraavista tavoista:

1. osallistuminen 1 kpl lähipäivään: sisällöt Pelin keskus TAI fysiikka
  2. osallistumalla alueelliseen täydennyskoulutukseen (+ tehtävät): Sisällöt Pelin keskus ja fysiikka
  3. HOPS-henkilökohtaiset tehtävät aiempaan osaamiseen perustuen: Pelin keskus JA fysiikka (SPL alueellisen henkilökunnan ohjeistamana/hyväksymänä)

UEFA C -kokonaisuus muodostuu kontaktiopetuksesta, itseopiskelusta, verkkomoduuleista, tutoroinneista sekä kokemuskortista. Prosessiin on tärkeää varata vähintään 4-5 kk.

Tuntimäärät:

• Itseopiskelua (ennakko- ja välitehtävät, verkkomoduulit): n. 20 h
  • Kontaktijaksoja: 64 h
  • Kokemuskortti: tuntimäärä yksilöllinen n. 15 - 20 h
  • Tutorointi: n. 4-6 h (harjoitus pienryhmässä, ottelu ja harjoitus oman joukkueen kanssa)
    • UEFA C -koulutuksen aikana alueen kouluttaja käy tutoroimassa kaksi kertaa valmentajan vetämän harjoituksen ja yhden ottelun. Ensimmäinen harjoitustutorointi on pienryhmätutorointi, jossa noin 4 valmentajaa johtaa kukin noin 25min osion ja oppii samalla toisia valmentajia seuraamalla. Toinen harjoitustutorointi on kunkin valmentajan omassa ympäristössä yksi harjoituskokonaisuus.
  • Valmentaja näyttää harjoitusten ja ottelun johtamisessa UEFA C-tason vaatimusten mukaista osaamista.
  • Valmentaja tekee samalla ohjatun itsearvioinnin ja suunnittelee jatkokouluttautumista.

Koulutuksen jälkeen valmentaja:

Urheilu ja lajiosaaminen

• suunnittelee, analysoi ja toteuttaa nuorten vaiheen harjoituksia, harjoitusviikkoja ja jaksoja huomioiden lajin ja ikävaiheen vaatimukset kokonaisvaltaisesti
  • osallistuja huomio ja hyödyntää
  • erilaisten harjoitetyyppien ja valmennustyylien käytön vaikutukset oppimisprosessiin ja harjoitusten intensiteettiin ja rasittavuuteen
  • ikävaiheen yksilölliset teknis-taktiset puolustus- ja hyökkäyspelaamisen valmiudet pelin keskuksessa ja joukkuepelaamisen perusteet pelin keskuksen ulkopuolella
  • nuorten maalivahtipelaamisen perusteita
  • nuorten pelin ymmärryksen ja havainnoinnin kehitysvaiheen
  • nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet (fyysinen, henkinen, sosiaalinen)
  • fyysisten ominaisuuksien kehittämisen periaatteet, sekä vammojen ennaltaehkäisyn
  • seuran ja/tai Palloliiton valmennukselliset linjaukset
  • johtaa ottelutapahtuman pelaajien oppimista tukevasti, analysoi peliä pelin aikana ja pelin jälkeen itsenäisesti sekä yhdessä pelaajien kanssa
  • tuntee lajin säännöt

Ihmissuhdetaidot

• tukee ja edistää pelaajien omistajuutta ja antaa nuorille vastuuta harjoittelusta ja pelaamisesta, niiden suunnittelusta ja omasta kehittymisestään urheilijana sekä ihmisenä
  • rakentaa positiivista toimintailmapiiriä
  • huomioi nuorten erilaiset motivaation tasot
  • pelaajan pystyvyyden tunnetta tukeva vuorovaikutus harjoituksissa ja otteluissa
  • toimii kehittävällä otteella yhteistyössä pelaajan toimintaympäristöön vaikuttavien tahojen, kuten valmennustiimin, vanhempien, kouluvalmennuksen ja liiton/alueen valmentajien kanssa
  • tunnistaa eettiset ongelmatilanteet ja hakee niihin ratkaisumalleja

Itsensä kehittämisen taidot

• tuntee valmennusosaamisen mallin, tunnistaa sen avulla omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ja hyödyntää erilaisia tapoja osaamisen lisäämiseen
  • arvioi ja seuraa omaa toimintaa ja pelaajien kehittymistä
  • suunnittelee omaa toimintaansa ja ymmärtää sen vaikutuksen omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin
  • dokumentoi valmennusfilosofiansa

Tähän tulemme päivittämään koulutuksen ajankohdat alueittain.

Etelä:

Alue Ajankohdat Hinta Ohjelma Vastuuhenkilö
FC Lahti & Keski-Uusimaa kevät 2022 760 € Tässä Mika Sandberg (045-167 6625) ILMOITTAUDU
Koulutuksen nimi: UEFA C, Etelä, FC Lahti koulutusyhteisö 2022
GrIFK & SPL 9.4./20.4./22.4./14.5./15.5./13.8.&3.9. 550€ Tässä Arto Tuohisto-Kokko (050 - 545 8972) ILMOITTAUDU
Koulutuksen nimi: UEFA C Eteläinen GrIFK & SPL 2022
HJK 4.5./7.5./21.5./25.5./11.6. & 21.6. 700 €   Mikko Taivassalo (050 - 522 0027) Koulutuksen nimi: Uefa C Etelä keskusta 2022 kevät
RiPS 13.8./27.8./10.9./24.9./5.11. & 12.11.     Joni Reijo (050 - 321 8553) ILMOITTAUDU
Koulutuksen nimi:

PPS & PK-35     Tässä Sixten Boström (040 - 414 3463)

Läntinen:

Alue Ajankohdat Hinta Ohjelma Vastuuhenkilö
Vaasa / VPS J 4.-5.12.2021 / 8.1. / 12.2. / 22. ja 24.2. / 2.4.2022     Janne Lindberg ILMOITTAUDU
Tampere / TPV 15.-16.1. / 13.2. / 13.3. / 10.4. / 8.5.2022      Jussi Heimo ILMOITTAUDU
Turku / FC Inter 22.8. / 1.9. / 7.9. / 12.9. / 9.10. / 20.10. / 7.11. / 21.11.2021     Mika Hemmilä (040 524 6487) ILMOITTAUDU
Kaarina / KaaPo 23.10. / 13.11. / 11.12. /18.1.2022 / 22.1. / 12.2. / 12.3.      Hannu Paatelo (040 072 2407) ILMOITTAUDU
Pori / SPL 28.11. / 11.12. / 6.1. / 5.2. / 12.3. / 2.4.2022 600€ Tässä Ari Kervinen (044 283 7584) ILMOITTAUDU
Hämeenlinna / HJS Toukokuu-elokuu 2022     Marko Johansson (044 039 2115)
Turku / FC Inter 7.8. / 17.8. / 24.8. / 11.9. / 25.9. / 9.10.2022     Mika Hemmilä (040 524 6487)
Kokkola syksy 2022

Itä

Alue Ajankohdat Hinta Ohjelma Yhteyshenkilö Ilmoittaudu
Kuopio (KuPS) 2.10.2021-27.2.2022 420,00 + tutoroinnit 26,00 e/h jos seuralla ei omaa tutoria. Tässä Tuomo Tuunainen 040-8423909 ILMOITTAUDU
Jyväskylä ja Äänekoski (JJK)

6.11 / 20.11 /11.12.2021  /22.1 / 19.2.2022 / 6 jakso maaliskuu ja 7 jakso huhtikuu 2022 tarkemmat ajat tarkentuvat myöhemmin

440,00 + tutoroinnit 26,00e/h jos seuralla ei omaa tutoria. Jos koulutukseen tulee enemmän kuin 10 osallistujaa hinta laskee.

Tässä Ari Laiho 045-1378521 ILMOITTAUDU
Lappeenranta (PEPO 5.2.- 6.2 / 12.3 -13.3 / 2.4 - 3.4.2022    Tässä Hannu Ollila 040-7324817 ILMOITTAUDU
Kuopio (KuPS) 14.-15.5 / 12.6 / 20.-21.8 ja 17.9.2022 Seurayhteisön ulkopuolisille 440,00 + mahdollinen tutorointi 90,00 e/kerta Tässä Tuomo Tuunainen 040-8423909 ILMOITTAUDU

Pohjoinen: 11.2.2020 (5h), 19.3.2020 (5h), 25.-26.4.2020, 16.-17.5.2020, 16.8.2020, 20.9.2020

Alue Ajankohdat Hinta Ohjelma Yhteyshenkilö Ilmoittaudu
Oulu 27.3, 24.4, 23.5, 31.7  ja 28.-29.8.2021     Ari Härkönen 050-5212881 Ari Härkönen 050-5212881

Oulu Eteläinen Ylivieska

5.4, 18.4, 2.5, 16.5, 30.5  ja 13.6.2021

Mika Hemmilä p. 040-5246487

Lisätietoa: Ari Härkönen 050-5212881

Uudistuksen alkuvaiheessa Palloliitto kouluttaa kouluttajia valtakunnallisesti ja alueellisesti. Koulutuksissa keskitytään koulutusosaamisen lisäämiseen uusien koulutusten sisältöjen ja menetelmien lisäksi. Seuroilla ja alueilla on erityisesti alkuvaiheen koulutuksien ja valinnaisten koulutusten jalkauttamisessa aktiivisen toimijan rooli. Koulutusprosesseja pyritään toteuttamaan mahdollisimman paljon ja laadukkaasti omassa seuraympäristössä alueellisen koulutusvastaavan tukemana.

Kouluttajakoulutuksissa ole yhteydessä alueesi koulutushenkilökuntaan.

UEFA C TÄYDENNYSKOULUTUS

Validoinnin myötä lisenssin ylläpito vaatii 1. tammikuuta 2022 alkaen 15 h täydennyskoulutustunteja kolmen vuoden aikana.

Täydennyskoulutusvelvoite alkaa 1.1.2022 ja nykyisten UEFA C -lisenssin haltijoiden tulee lisenssin ylläpitääkseen suorittaa vähintään 15h täydennyskoulutustunteja ennen 31.12.2024.

Kaikki vuodesta 2019 alkaen suoritetut UEFA C -lisenssit siirretään koulutusrekisteriin syksyn 2021 aikana ja kaikkien UEFA C -koulutus on voimassa 31.12.2024 asti.

Täydennyskoulutustunteja voi suorittaa velvoitteen alkamisen jälkeen esimerkiksi Palloliiton valmentajapolun teemakoulutusten kautta. Jatkossa täydennysten suorittaminen tulee mahdolliseksi myös Huuhkaja- ja Helmaripolun ja seurayhteisössä järjestettävien täydennyskoulutustapahtumien kautta.

Täydennyskoulutustunteja voi kerätä heti teemakoulutusten avulla seuraavin periaattein:

• Futistekniikat ja fyysinen valmennus 15h
  • ​Pelianalyysit ja tavoitteenasettelu 8h