Tutor -ohjelma on lasten vaiheeseen suunnattu kehityshanke, jonka tavoitteena on alle 11-vuotiaiden valmennusosaamisen vaikuttavuuden vahvistaminen sekä omassa seurassa että lähialueen yhteistyöseuroissa. Vahva painopiste kahteen aloittavaan ikäluokkaan – laadukas startti ja kiinnittyminen lajiin.

Tutorin työtehtävä on vahvistaa valmennusosaamisen vaikuttavuutta ja koulutettujen valmentajien määrää sekä Tutor- että yhteistyöseuroissa.

Tutor tukee seurayhteisön alle 11 -vuotiaiden valmentajien arkivalmennuksen laatua ja kehittämistä kohtaamalla valmentajia arjessa, seuraamalla systemaattisesti valmentajien harjoituksia ja otteluita sekä antaen niistä rakentavaa palautetta.  Tutor vie Palloliiton valmennuslinjan ja Palloliiton lapsuusvaiheen valmentajakoulutusten tavoitteita valmentajien arkeen panostaen kahteen aloittavaan ikäluokkaan omassa ydinseurassa ja yhteistyöseuroissa. Tutor huomioi myös innokkaimpia valmentajia yksilöllisesti.

Tutor kouluttaa seurayhteisön valmentajia Futisvalmentajan startin ja ikävaihekoulutusten osalta SPL mallien mukaisesti sekä ottaa vastaan valmentajakoulutuksiin liittyviä tutorointeja omassa seurayhteisössään. Tutor järjestää koulutustilaisuuksia yhdessä yhteistyöseurojen vastuuhenkilöiden kanssa.

Osa työtehtävästä liittyy aloittelevien ikäluokkien toiminnan käynnistämisen tukemiseen sekä aloittavien ikäluokkien vanhempien kouluttamiseen.

Työn pääpainopiste on kahden aloittavan ikäluokan valmentajan tukemisessa sekä Palloliiton alemman tason valmentajakoulutusten osioiden toteuttamisesta SPL mallien mukaisesti. Lisäksi tehtävään voi kuulua 9-11 -vuotiaiden lasten valmentajien tukeminen.

Tutortukea voi saada kahdessa eri muodossa tukikaudella 2020-2021. Tukimuodot ovat 250 tunnin sekä 375 tunnin tutor. Lisäksi neljä seuraa saavat korotettua tutortukea. Tulevalle kaudelle tuki on myönnetty seuraaville seuroille:

Korotettua Tutor-tukea 2020-2021 saavat seurat (4): JJK-juniorit, VPS-juniorit, FF Jaro Juniorit, Wasa Fotbollsakademi

Tutor-tukea 375h 2020-2021 saavat seurat (9): FC Jazz juniorit, KuPS, Tervarit juniorit, Pallo-Iirot, TuNL, FC Espoo, JyPK, FC Reipas ja Jippo-juniorit

Tutor-tukea 250h 2020-2021 saavat seurat (17): IFK Mariehamn, Pallokissat, Ajax-Sarkkiranta, OLS, TiPS, TPS, FC Haka, KP-75, FC kontu, TPV, PEPO, SalPaTuPS, TP-47, FC Inter, SJK, HJK