Toiminnanjohtajien ja valmennuspäälliköiden yhteinen koulutuskokonaisuus JET ja VEAT 2021 - 2023

Eerikkilän Urheiluopisto ja HAMI toteuttavat Suomen Palloliiton johtamaa seuratoiminnan ja sen avainhenkilöiden kokonaisvaltaista kehittämistä tukevan Johtamisen (JET) ja Valmentamisen (VEAT) Erikoisammattitutkinnot.

Koulutusten tavoitteena on kehittää seurojen johtamisosaamista toiminnanjohtajien ja valmennuspäälliköiden toimenkuvien näkökulmasta hyödyntäen. Koulutukseen otetaan aina seuran toiminnanjohtaja (JET) sekä urheilutoiminnanjohtaja tai valmennuspäällikkö (VEATt), jotka kehittävät työparina koko seuraa ja sen urheilutoimintaa koko koulutusprosessin ajan.

Koulutuksen sisällöllinen lähtökohtana on OPH hyväksymät tutkintojen perusteet. Koulutuksen sisältöä ohjaavat Palloliiton Laatujärjestelmä 2.0 ja Palloliiton ja Eerikkilän yhteinen Huuhkaja-Helmaripolku 2.0. sekä tavoitteelliseen seuran ja urheilun kehittämiseen kehitetty vaikuttamismalli.

Koulutukset alkavat 8.10.2021 ja päättyvät 31.5.2023. Koulutukseen valitut seurat ovat:

HJK, FC Honka, EPS, FC Kasiysi, Futura-juniorit, Ilves, KaaPo, KoiPS, KUPS, MuSa ja NuPS

Koulutuskokonaisuudet koostuvat toiminnanjohtajien ja valmennuspäälliköiden kolmesta yhteisestä prosessikokonaisuudesta ja 1-2 vain toiminnanjohtajille tai valmennuspäälliköille suunnatuista prosesseista.

Yhteiset kokonaisuudet :

1) 10/2021 – 2/2022 Keskitytään itsensä ja muiden johtamiseen. Kokonaisuus sisältää kaksi lähijaksoa sekä verkkojakson, jotka ovat Jetin ja Veatin yhteisiä. Avainteemoina: Itsensä kehittäminen johtajana, esimiehen roolit, toimiminen esimiehenä.

2) 3/2022 – 9/2022 Keskitytään toimintakulttuurin kehittämiseen. Kokonaisuus sisältää yhden lähijakson ja kaksi verkkojaksoa, jotka ovat Jetin ja Veatin yhteisiä. Lisäksi Veatille erillisen kv.jakson/urheilukeskeisen valmennuksen kokonaisuuden lähi- ja verkkojaksona. Avainteemoina: Toimintakulttuurianalyysi ja kehittämissuunnitelma, vaikuttavuuden arviointi, tiedolla johtaminen, valmennuksen asiantuntijana toimiminen, lahjakkuuden tunnistaminen, kansainvälisyys

3) 10/2022-5/2023 Keskitytään Toimintakulttuurin kehittämisen toteutukseen ja seurantaa/ Urheilutoiminnan kehittämiseen: Kokonaisuus sisältää kaksi lähijaksoa sekä kolme verkko kurssia. Avainteemoina: Strategia ja toimintasuunnitelma. valmennuslinja ja valmennussuunnitelmat, yhteistyö- ja kumppaniverkostot, Huuhkaja-Helmaripolun tietopalvelun ja tukiprosessien hyödyntäminen urheilijakeskeisessä valmennuksessa, vaikuttavuuden arviointi.

Valmennuspäälliköiden kokonaisuudet

1) Keskitytään arkivalmennuksen laadun parantamiseen tiedolla johtamiseen perustuen

2) Keskitytään pelaajien pitkäjänteiseen kehittämiseen lahjakkuus huomioiden

Toiminnanjohtajien kokonaisuudet:

1) keskitytään seuran kokonaisresurssien ohjaamiseen ja niiden kasvattamiseen

2) keskitytään toimintaympäristön kehittämiseen urheilutoiminnan tulosten parantamiseksi

Kokonaisuudessa jokainen osallistuja saa koulutusprosessin aikana sekä oppilaitoksen että palloliiton taholta säännöllistä opiskelun sekä työn ohjasta.

Seuraava haku koulutukseen syksyllä 2023.

Lisätietoja: Timo Huttunen ja Matti Lähitie