Harrastamisen hinta -keskustelut ovat nousseet viime vuosina vahvasti esiin ja julkisuudessa liikkuu runsaasti erilaista tietoa harrastuskustannuksista. Palloliiton toiminta-ajatuksen ”Jalkapalloa jokaiselle” mukaisesti on tärkeätä pitää lajimme kustannuksiltaan tasolla, joka mahdollistaa osallistumisen harrastajien perheiden varallisuudesta riippumatta. Yhtä tärkeätä on kerätä oikeaa tietoa harrastamisen kustannuksiin liittyen.

Suomalaisen jalkapallon ja futsalin toimintastrategian mukaisesti säännölliset Harrastamisen hinta -tutkimukset ovat yksi konkreettinen toimenpide, jolla pyritään keräämään ajantasaista ja paikkansa pitävää tietoa erilaisten seurojen ja joukkueiden erilaisista toiminnoista maan eri osissa. Tehtävien selvitysten pohjalta jalkapalloperheessä voidaan käydä faktapohjaista keskustelua harrastamisen hintaan liittyvistä tekijöistä sekä pohtia yhdessä ratkaisuja, joilla kustannuksiin voidaan jatkossa vaikuttaa.

Harrastamisen hinta -tutkimusraporttiin >>

Keskustelutyökalu seuroille ja joukkueille jalkapallon harrastamisen hinnasta:

Jalkapallon harrastamisen hinta muodostuu useista tekijöistä. Eri kuluerät voidaan toteuttaa edullisesti, kohtuuhintaisesti tai hintavasti. Työkalun avulla joukkueissa ja seuroissa voidaan keskustella siitä, mihin toimintoihin halutaan panostaa paljon ja toisaalta missä kuluerissä voitaisiin säästää, sekä miten valinnat vaikuttavat toiminnan laatuun.

Keskusteltavaa:
• Mitkä asiat (kuluerät) aiheuttavat eniten kustannuksia joukkueemme/seuramme toiminnassa?
• Mihin asioihin haluamme panostaa ja mistä olemme valmiita tinkimään? Miten eri asiat (kuluerät) vaikuttavat toiminnan laatuun?
• Mistä hintavalinnoista päätetään seuratasolla / joukkuetasolla / pelaajan perheen tasolla?