Suomen Palloliitto järjestää vuosittain kesä-syyskuussa jalkapallon Kunnossa Kaiken Ikää SM-lopputurnaukset yhteistyössä seurojen kanssa.

Ilmoittautuminen JKKI-lopputurnaukseen 1.6. mennessä

TURNAUKSET JA TULOSPALVELU 2020

Siirry otteluohjelmiin klikkaamalla linkkiä tulospalvelusarakkeessa.

Ohjeistus jalkapalloturnausten toteuttamiseen 1.6.2020 alkaen

Tulospalvelu Ikäluokka Päivämäärä Paikkakunta Järjestäjä Yhteys
KKI30 31.12.1990 tai aiemmin synt.

KKI35 >>

31.12.1985 tai aiemmin synt. 28.-30.8.2020 Talin urheilupuisto, Helsinki FC Kiffen Timo Marin
KKI40 >> 31.12.1980 tai aiemmin synt. 31.7-2.8.2020 Kontulan nurmi, Myllypuron nurmi, Puotilan tekonurmi, Helsinki Valtti Markku Hytönen
KKI45 >> 31.12.1975 tai aiemmin synt. 4.-6.9.2020 Santahaka, Kokkola NoStars Reijo Timonen
KKI50 >> 31.12.1970 tai aiemmin synt. 22.-23.8.2020 Santahaka, Kokkola NoStars Reijo Timonen
KKI55 >> 31.12.1965 tai aiemmin synt. 8.-9.8.2020 Santahaka, Kokkola NoStars Robert Nylen
KKI60 >> 31.12.1960 tai aiemmin synt. 29.-30.8.2020 Itkonniemi ja KettulanlahtiKuopio PuPa Jorma Vainikainen
KKI65 >> 31.12.1955 tai aiemmin synt. siirretty 8.-9.8. (13.-14.6.2020) Puotilan kenttä, Helsinki Valtti Asko Haapa
KKI70 >> 31.12.1950 tai aiemmin synt. 7.9.2020 Puotilan kenttä, Helsinki Valtti Asko Haapa

KKI-ikäluokkiin kuuluvat miehissä pelaajat, jotka täyttävät pelikauden jälkimmäisen vuoden aikana vähintään 35 vuotta ja naisissa pelaajat, jotka täyttävät pelikauden jälkimmäisen vuoden aikana vähintään 30 vuotta.

* KKI70 -turnaus on 26.6. siirretty pelattavaksi syyskuussa Suomen hallituksen purettua yli 70-vuotiaiden rajoitukset. Tilanneseuranta Valtioneuvoston sivuilla.

JOUKKUEET LOPPUTURNAUKSESSA

JKKI-35 – 55 -ikäluokat pelataan 16 joukkueen kolmipäiväisenä lopputurnauksena. Alkulohkot pelataan turnauksen ensimmäisenä päivänä, puolivälierät, välierät ja mitaliottelut toisena päivänä. Edellisen vuoden kahdeksan parasta pääsevät automaattisesti lopputurnaukseen. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän kuin 16, joukkueet arvotaan pelaamaan karsintaotteluita alueellisesti.

JKKI-60, JKKI-65, JKKI-70 ja Ladies – turnaukset pelataan 8 joukkueen kaksipäiväisenä lopputurnauksena.  Alkulohkot pelataan turnauksen ensimmäisenä päivänä, välierät ja mitaliottelut toisena päivänä. Edellisen vuoden neljä parasta pääsevät automaattisesti lopputurnaukseen. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän kuin kahdeksan, joukkueet arvotaan pelaamaan karsintaotteluita alueellisesti. Nämä turnaukset voidaan pelata myös suuremmalla joukkuemäärällä, mikäli järjestävä seura siihen suostuu.

ILMOITTAUTUNEET JOUKKUEET - ALUSTAVA LOHKOJAKO

KARSINNAT LOPPUTURNAUKSEEN, KKI35, ETELÄ
1. TuPS – ToTe/US Hanuri, 12.7. klo 15:00 Tuusula UK N 1, 2-1.
2. EIF – HPS, ti 30.6 klo 20:30, Tammisaaren keskuskenttä, 4-0.
3. Valtti – Team VanPa2.7. klo 20:30 Kartano 2 TN, 1-2.
4. MP – PeKa, 3 – 0 lv.
5. JyTy – ToVe, 3
– 0 lv.

PELIOIKEUS LOPPUTURNAUKSESSA

• Pelaajan edustusoikeus pitää olla Kilpailumääräysten 17 §:n mukaisesti siinä seurassa, missä hän pelaa kauden ensimmäisen pelinsä kyseisessä ikäluokassa.
  • Mikäli seura, jossa pelaajan edustusoikeus on Kilpailumääräysten mukaisesti, ei osallistu SM-karsintaan tai SM-lopputurnaukseen, on pelaajalla oikeus mennä pelaamaan toiseen seuraan SM-kilpailuihin ilman edustusoikeuden rekisteröintimaksua.
  • Pelaaja voi edustaa vain yhtä seuraa ikäluokassa SM-karsintaotteluissa ja -lopputurnauksessa.
  • Lopputurnaukseen selviytynyt joukkue saa käyttää lopputurnauksessa korkeintaan 30 pelaajaa. Joukkueiden pitää täyttä pelaajaluettelo TASO-järjestelmään viimeistään viikkoa ennen turnausta. Listaa saa täydentää ennen joukkueen ensimmäistä ottelua. Turnauksen alkamisen jälkeen ei pelaajalistaa saa enää täydentää.
  • JKKI -pelaajilla pitää olla voimassa oleva pelipassi.

TURNAUKSEN SÄÄNNÖT

Sarja Pelimuoto Pelaajat Peliaika
JKKI30 11v11 18 2*30
JKKI35 11v11 18 2*30
JKKI40 11v11 18 2*30
JKKI45 11v11 18 2*30
JKKI50 7v7 18 2*20
JKKI55 7v7 18 2*20
JKKI60 7v7 18 2*20
JKKI65 7v7 18 2*20
JKKI70 7v7 18 2*20

Kaikissa sarjoissa vaihdot ovat edestakaisia. Sarjojen peliaikaa voidaan soveltaa riippuen joukkuemäärästä. SPL vastaa tunauksen lohkojaoista ja otteluohjelmista huomioon ottaen edellisvuoden menestyksen.

Voittanut joukkue saa kolme pistettä, hävinnyt nolla pistettä sekä ottelun päättyessä tasan kumpikin joukkue yhden pisteen, ellei kilpailun järjestäjä toisin määrää. Tasapisteissä ratkaistaan järjestys alkulohkoissa Palloliiton kilpailumääräysten 7 §:n mukaisesti:
a) kaikkien tasapisteisiin päätyneiden joukkueiden keskinäisten ottelujen 1) pisteet 2) maaliero 3) tehdyt maalit;
b) tasapisteisiin päätyneiden keskinäinen ottelu tai ottelut;
c) joukkueiden sarjassa tai lohkossa saavuttama 1) maaliero 2) tehdyt maalit;
d) keskinäiset ottelut;
e) arpa.

Jatko-ottelut
Jos ottelu päättyy tasan, voittaja ratkaistaan suorittamalla rangaistuspotkukilpailu, jossa on noudatettava Suomen Palloliiton määräyksiä sillä poikkeuksella, että pöytäkirjaan merkityistä pelaajista 11/7 voi osallistua rangaistuspotkukilpailuun, eikä pelaajan tarvitse olla pelikentällä ottelun varsinaisen peliajan päättyessä.

Pelikiellot
Mikäli pelaaja poistetaan kentältä kahden varoituksen takia, on seurauksena vain pelaamisen epääminen kyseisestä pelistä. Suorasta punaisesta seuraa yhden ottelun pelikielto. Turnauksen jury voi määrätä lisärangaistuksia.

Kilpailun jury
Kilpailujen jury muodostetaan Pallioliiton/järjestävän alueen nimeämästä henkilöstä, järjestävän seuran edustajasta ja yhdestä muusta turnaukseen osallistuvan joukkueen henkilöstä.

Vastalauseet
Jury käsittelee mahdolliset vastalauseet ja sen päätökset ovat lopullisia ja sitovia eikä niistä voi valittaa. Erotuomarin ottelua koskevat päätökset ovat jalkapallosääntöjen 5 §:n mukaan lopullisia.

Palkinnot
SPL toimittaa mitalit (25 kpl/joukkue) sekä mestaruuspokaalin.

Muut määräykset
Muuten kuin näissä ohjeissa annettujen määräysten osalta noudatetaan SPL:n kilpailumääräyksiä sekä 7v7-pelimuodon otteluissa alla olevia erityisohjeita:

• paitsiosääntö ei ole voimassa,
  • maalipotkun voi potkaista mistä tahansa rangaistusalueelta,
  • maalipotku ei saa kantaa ilmassa yli keskirajan. Mikäli näin tapahtuu, peli jatkuu vastustajan epäsuoralla vapaapotkulla keskirajalta,
  • maalivahti ei saa potkaista palloa käsistään suoraan tai pompun kautta eikä heittää sitä ilmassa yli keskirajan. Mikäli näin tapahtuu, peli jatkuu vastustajan epäsuoralla vapaapotkulla keskirajalta
  • normaali rajaheitto,
  • vapaapotkussa muurin on oltava 5,5 metrin päässä,
  • aloituspotkusta ei voi tehdä suoraan maalia.

PALLOLIITON JA JÄRJESTÄJÄN VASTUUT

SPL vastaa turnauksen ilmoittautumisista, laskutuksesta, lohkojaoista, otteluohjelmista ja palkinnoista. Järjestäjä vastaa paikallisjärjestelyistä, toimittaa liittoon selvityksen käytettävissä olevista pelikentistä, majoituspaikasta ja muista järjestämiseen liittyvistä seikoista ja tiedottaa Palloliittoa sekä osallistujia turnaukseen liittyvistä asioista. Liitto nimeää lopputurnaukseen palkintojenjakajan ja vastaa tämän kuluista.

Järjestäjänä toimii edellisvuoden mestari, mikäli seura pystyy täyttämään turnauksen järjestämiseen liittyvät ehdot. Mikäli mestari ei järjestä turnausta, siirtyy oikeus 2. sijoittuneelle. Saman ikäluokan turnausta ei voi kuitenkaan järjestää kahta kertaa peräkkäin. Jos edellisen vuoden oikeutetut eivät halua järjestää turnausta, suoritetaan vapaa haku.

Järjestävällä seuralla pitää olla käytettävissään neljä nurmikenttää tai Suomen Palloliiton vaatimusten mukaista jalkapallonurmikenttää 16:n joukkueen lopputurnauksissa ja kaksi kenttää 12-8:n joukkueen lopputurnauksissa sekä näille varakentät huonojen sääolosuhteiden varalta. Poikkeustapauksissa voidaan järjestelyoikeus myöntää myös pienemmälle kenttämäärälle. Kenttien tulee sijaita riittävän lähellä majoituspaikkaa.

Erotuomareiden pitää olla liiton hyväksymiä. Lopputurnauksen kaikissa isoilla kentillä pelattavissa otteluissa pitää olla erotuomarikolmikko, pienkenttäpeleissä riittää yksi erotuomari. Järjestävä seura järjestää turnauksen erotuomarit ja avustavat erotuomarit yhteistyössä Palloliiton alueellisen erotuomaritoiminnon kanssa sekä vastaa näistä aiheutuvista kustannuksista. Palkkio on 70% normaalista palkkiosta suhteutettuna varsinaisen sarjan peliaikaan.

Turnauksen järjestäjän tulee varmistaa, että osallistuville joukkueille on riittävästi majoitustilaa. Majoituskustannuksista vastaa osallistuva joukkue.

TALOUDELLISET MÄÄRÄYKSET

Järjestäjä vastaa turnauksen taloudesta, joka käsittää mm. erotuomarikulut ja kenttävuokrat. Osallistumismaksu on 300 €/joukkue, jonka SPL laskuttaa seuralta ja tilittää järjestävälle seuralle 240 €/joukkue sen tehtyä loppuselvityksen turnauksen jälkeen. Mikäli SM-kilpailuihin ilmoittautunut seura peruu ilmoittautumisensa tai muutoin luopuu kilpailusta 30.6. jälkeen tai 4 viikkoa ennen turnausta, joutuu se maksamaan luovutusmaksuna 1.020,- €.

MANUAALI TURNAUSJÄRJESTÄJÄLLE

Siirry manuaaliin

PÄIVITETTY OHJEISTUS TURNAUSTEN TOTETTAMISEEN 1.6. ALKAEN

Turvallisuuden huomioiminen turnausjärjestelyissä