Vihreä kortti on suomalaisen jalkapallon arvomaailman symboli ja keulakuva. Vuodesta 1996 Vihreä kortti on toiminut ainoana korttina alle 12-vuotiaiden jalkapallo-otteluissa ja se annetaan reilun pelin toiminnasta, jota halutaan nostaa esiin ja vahvistaa. Vihreä kortti on Suomen Palloliiton rekisteröity tavaramerkki vuodesta 1998.

Mikä on reilua peliä?

Reilua peliä voi olla monenlaista, esimerkiksi

• pelaaja näyttää hyvää esimerkkiä, käyttäytyy hyvin
  • pelaaja tsemppaa pelissä oman osaamisensa ylärajoilla
  • pelaaja kannustaa kanssapelaajiaan pelaamaan reilusti ja käyttäytymään hyvin
  • pelaaja tekee pelissä huomioitavan reilun teon

Ei ole vaaraa, että kannustamme ja kiitämme lapsia liikaa, joten aina kun vain on syytä, voi antaa Vihreän kortin.

Alle 12-vuotiaiden tapahtumissa jaetaan Vihreä kortti jokaisen pelin jälkeen molempien joukkueiden yhdelle pelaajalle. Pelinohjaaja luovuttaa kortit joukkueiden loppuhuutojen yhteydessä. Suositellaan, että pelanneiden joukkueiden edustajat auttavat pelinohjaajaa päättämään, kuka omasta joukkueesta saa Vihreän kortin ja ovat tarvittaessa mukana jakamassa kortteja.  Pelinohjaajan on hyvä kertoa, miksi kyseiset pelaajat saavat kortit. Lasten kilpailujen ja turnausten järjestäjillä on tärkeää olla Vihreitä kortteja Pelinohjaajille.

Kortteja kannattaa ensin tiedustella omasta seurasta. Jos seurallasi ei kortteja ole, niin voit olla yhteydessä meihin Palloliitossa (tiedot alla).

Keneltä voin kysyä lisätietoja?

Sähköposti: [email protected]
Palloliitto, Eteläinen alue Toni Räisänen, Silja Ranta ja Lasse Keski-Loppi