Aikuisten harrastetoiminnan hanke

- erilaiset tuotteet aikuistoiminnan osalta (mm. futiskoulut, kävelyfutis, kuntofutis)
- Paljon hyviä malleja, keskustelua
- Aikuistoiminnan laatu seuratoiminnassa

Starttiseminaari Tampereella la 7.3.2020 klo 11.00-17.00

HAE MUKAAN tästä >>

• Tule kehittämään aikuisten harrastetoiminnan laatua

• Uusien harrastepelaajien saaminen mukaan (miehet/naiset)

• Aikuisten jalkapallokoulu -toimintamalli 3 kk kurssi aikuisharrastajille

• Mahdollisuus tulla mukaan yksilönä joukkuelajiin myös aikuisena

• Erilaisten ohjattujen liikuntapalveluiden kysyntä kasvussa – joukkuelajit kiinnostavat liikkujaa

• Kävelyfutiksen kehitys

• Uusien toimijoiden rekrytointi

• Aikuisten jalkapallokoulu sisäänheittona säännölliseen joukkuetoimintaa

• Mahdollisuus hakea toimintaan KKI -tukea

• Mahdollisuus verkostoitua aikuisten harrastetoiminnan järjestäjien kanssa

Hankeseurojen valintakriteerit:

• Nimetyt hankevastaavat (2 henkilöä)

• Seuran hallitus on sitoutunut hankkeeseen

• min. 2hlö (hankevastaavat ja/tai mahdollisesti hallituksen jäsen) sitoutuu osallistumaan starttiseminaari-päivään Tampereella 7.3.2020

• Aikuisten hanke toteutetaan valtakunnallisena

• Seuran halu potentiaali kasvattaa harrastajamäärää

• Seuran halu luoda hankkeesta pysyviä toimintamalleja seuraan

• Seuran tuen tarve

YLEISESTI HARRASTETOIMINNASTA

Tavoitteena on tarjota jokaiselle jalkapallon pelaamisesta kiinnostuneelle mahdollisuus harrastaa jalkapalloa ja/tai futsalia ympäri vuoden sekä olla mukana toiminnassa eri rooleissa. Toimintaa järjestetään sekä miehille että naisille.

Suomen Palloliiton alueet ja seurat järjestävät jalkapallon ja futsalin harrastetoimintaa aikuisille ja nuorille. Harrastejalkapallo on pääsääntöisesti toimintaa, joka ei vaadi Palloliiton virallisen toiminnan pelipassia. Toimintaa voi järjestää moni taho. Seurojen järjestämät tapahtumat löytyvät Palloliiton tapahtumakalenterista.

Monet seurat tarjoavat myös terveysliikunnan palveluina aikuisten jalkapallokouluja sekä kuntoryhmiä. Jalkapallokoulun kautta voi tulla yksilönä joukkueurheiluun mukaan kasvattamaan kuntoa ja taitoja. Tämä on myös hyvä keino saada seuraan uusia harrastajia sekä seura-aktiiveja.

Sarjatoimintaa suositellaan järjestettävän 5v5 tai 7v7 pelimuodoissa (myös 2v2 ja 3v3). Paikallisesti voidaan pelata myös 11v11 pelejä. Toimintaa järjestetään kaveri-, harraste- ja yritysjoukkueille.

Monissa seuroissa on kilpajoukkueiden lisäksi haastaja- ja harrastejoukkueita. Seurojen harrastejoukkueita 12-15-vuotiaille kannattaa tiedustella oman alueen seuroista sekä alueellisesti Palloliiton toimijoilta. Nuorten pelitoiminta, korttelitoiminta, on kausi- ja pelitapahtumaluontoista. Tapahtumatoiminta ei vaadi virallisen toiminnan pelipassia ja toimintaa järjestetään erikokoisina valtakunnallisina ja alueellisina tapahtumina sekä paikallisesti eri kohderyhmille. Tapahtumatoiminta ei vaadi virallisen toiminnan pelipassia.

Harrasteapahtumien järjestämisestä voi kysyä malleja ja tapahtumamanuaaleja:
lasse.keski-loppi(a)palloliitto.fi

Miten mukaan?

Alueiden nettisivuilta löydät harrastasarjoissa mukana olevien joukkueiden yhteystiedot.