SEURAVALMENNUSTA HARRASTAJAMÄÄRIEN KASVUN TUEKSI

Tekeekö seuranne vuosittain ja systemaattisesti toimia, jotka tukevat harrastajamäärää vai onko se aina sattumaa tai pelkkää reagointia hetkeen? Joka vuosi mitä satutaan muistamaan, ilman systemaattista suunnittelua, selkeitä vastuita, vuosikelloa ja ajatusta siitä mitä tehdä parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi?

Seuravalmennuksessa laaditaan seuralle pidemmän ajan suunnitelma pelaajamäärien kasvattamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Harrastajamäärien kasvattamisen seuravalmennusten tavoitteena on auttaa seuraa houkuttelemaan lisää pelaajia toimintaansa sekä lisäämään pitovoimaa nykyisten pelaajien osalta.

Harrastajamäärien kasvattamisen seuravalmennus voi tähdätä jonkun tietyn kohderyhmän (esim. tytöt, pojat, nuorten harrastetoiminta) pelaajamäärän kasvuun ja ylläpitämiseen tai siinä voidaan yleisesti miettiä, miten voitte parantaa koko seuran eri kohderyhmien harrastajamäärien kasvua ja ylläpitämistä.

Luvassa on toinen hieno jalkapallo- ja futsalvuosi peräkkäin, kun Helmarit ja futsalmaajoukkue pelaa EM-lopputurnauksessa ja saamme edelleen nauttia viime kesän Huuhkajien hienoista esityksistä EM-kilpailuissa. Jalkapallon ja futsalin näkyvyys on uudella tasolla Suomessa. Jalkapallo- ja futsalbuumi antaa seuroille loistavan mahdollisuuden myös harrastajamäärien kasvattamiseen.

Lasten ja nuorten seuravalmennukset toteutetaan yhteistyössä Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppani Motonetin kanssa.

Seuravalmennuksessa pureudutaan seuraaviin kysymyksiin:

• Mistä uusia pelaajia seuraan, lapsia, nuoria, ja aikuisia?
  • Miten uudet pelaajat löytävät seuran?
  • Ensimmäinen kosketus seuraan – onko se niin laadukas, että tulee seuraavallakin kerralla? Mikä on seurasi suunnitelma aloittavien ikäluokkien laadusta?
  • Mistä uutta virettä seuraan?
  • Kenelle ja minkälaista toimintaa voisimme jäsenillemme tarjota? Kuinka toimintaa käynnistäisi? ​
  • Kuinka kasvattaa seuran eri kohderyhmien pelaajamääriä?

seuraVALMENNUKSEN tavoitteet

• Harrastajamäärien kasvattaminen, joko seuran valitsemassa kohderyhmässä (esim. tytöt, pojat tai nuoret) tai yleisesti seurassa
  • Laatia pidemmän ajan suunnitelma pelaajamäärän ylläpitämiseksi ja kasvattamiseksi, jota Palloliitto tukee seuravalmennuksella.
  • Toiminnan laadun parantaminen
  • Pysyvien toimintamallien luominen seuraan
  • Lisäksi jos seura haluaa voidaan kevääksi ja kesäksi 2022 luoda "pikavoitto-suunnitelma" seuran pelaajamäärien kasvattamiseks
  • Starttitapaaminen, joko seuroille yhdessä tai seurakohtaisesti
  • Palloliiton ohjaaman Harrastajamäärän kasvattamisen – seuravalmennus (sis.ennakko- ja välitehtäviä, 2 x Palloliiton seurakehittäjän seurakäynti, ja 2 x seuran sisäinen palaveri, jonka tuloksena syntyy seuran pidemmän tähtäimen suunnitelma pelaajamäärien kasvattamiseksi ja ylläpitämiseksi.
  • Apua kevään/vuodeksi 2022 harrastajamäärien kasvattamisen – "pikavoitto-suunnitelma" toimenpiteiden suunnitteluun
  • Apua suunnitelmalliseen seuratyöhön
  • Varustepaketti kannusteeksi ja harrastajamäärien kasvattamisen tueksi
  • Sitoutumista oman seuransa harrastajamäärän kasvuun
  • Sitoutumista tavoitteisiinsa ja siten seuravalmennukseen
  • Harrastajamääristä seurassa vastaava(t) nimetty
  • Seuran hallitus sitoutunut harrastajamäärän kasvuun

Harrastajamäärien kasvattamisen seuravalmennukseen on mahdollista tulla mukaan seuran havaitun tarpeen mukaan missä kohtaa vuotta tahansa. Voit ottaa asian puheeksi oman alueesi seurakehittäjien kanssa tai täyttää tästä linkistä löytyvän lomakkeen
Hae mukaan tästä!!

lisätietoja aluellisilta seurakehittäjiltä

Eteläinen, Silja Ranta, Toni Räisänen ja Lasse Keski-Loppi
Läntinen, Jarno Haanpää, Mikko Tulonen ja Outi Järvelä
Pohjoinen, Esa Saajanto
Itäinen, Paavo Kurkaa
Sähköposti: [email protected]

Kysy rohkeasti alueesi seurakeihttäjiltä lisää, tee päätös lähteä kehittämään seuraasi kohti parempaa seuratyötä ja hae mukaan!