SEURAVALMENNUSTA HARRASTAJAMÄÄRIEN KASVUN TUEKSI

Tekeekö seuranne vuosittain ja systemaattisesti toimia, jotka tukevat harrastajamäärää vai onko se aina sattumaa tai pelkkää reagointia hetkeen? Joka vuosi mitä satutaan muistamaan, ilman systemaattista suunnittelua, selkeitä vastuita, vuosikelloa ja ajatusta siitä mitä tehdä parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi?

Seuravalmennuksessa laaditaan yhdessä seurallenne pidemmän ajan suunnitelman pelaajamäärien kasvattamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Harrastajamäärien kasvattamisen seurakoulutusten tavoitteena on auttaa seuraanne houkuttelemaan lisää pelaajia toimintaansa sekä lisäämään pitovoimaa nykyisten pelaajien osalta.

Harrastajamäärien kasvattamisen seurakoulutus voi tähdätä jonkun tietyn kohderyhmän (esim. tytöt, pojat, nuorten harrastetoiminta) pelaajamäärän kasvuun ja ylläpitämiseen tai siinä voidaan yleisesti miettiä, miten voitte parantaa koko seuranne kohderyhmien harrastajamäärien kasvua ja ylläpitämistä.

Luvassa on historiallinen jalkapallovuosi, kun Huuhkajat liitää kesällä EM-lopputurnauksessa ja jalkapallon näkyvyys nousee uudella tasolle Suomessa. Jalkapallobuumi antaa seuroille loistavan mahdollisuuden myös harrastajamäärien kasvattamiseen. Keväällä 2021 mukaan tulevia seuroja kannustamme hyödyntämään suunnittelussa myös tulevan kesän ainutlaatuisen EM-kisanäkyvyyden.

Lasten ja nuorten seuravalmennukset toteutetaan yhteistyössä Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppani Motonetin kanssa.

Seurakoulutuksessa pureudutaan seuraaviin kysymyksiin:

• Mistä uusia pelaajia seuraan, lapsia, nuoria, ja aikuisia?
  • Miten uudet pelaajat löytävät seuran?
  • Ensimmäinen kosketus seuraan – onko se niin laadukas, että tulee seuraavallakin kerralla? Mikä on seurasi suunnitelma aloittavien ikäluokkien laadusta?
  • Mistä uutta virettä seuraan?
  • Kenelle ja minkälaista toimintaa voisimme jäsenillemme tarjota? Kuinka toimintaa käynnistäisi? ​
  • Kuinka kasvattaa seuran eri pelaajamääriä?

seuraVALMENNUKSEN tavoitteet

Seuravalmennuksessa laaditaan yhdessä seurallenne pidemmän ajan suunnitelman harrastajamäärien kasvattamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Harrastajamäärän lisäksi seurallanne voi olla muita tavoitteita, jotka määräytyvät seuran omista lähtökohdista ja mahdollisesti valmennuksen aikana.

• Harrastajamäärien kasvattaminen, joko seuran valitsemassa kohderyhmässä (esim. tytöt, pojat tai nuoret) tai yleisesti seurassa
  • Laatia pidemmän ajan suunnitelma pelaajamäärän ylläpitämiseksi ja kasvattamiseksi, jota Palloliitto tukee seuravalmennuksella.
  • Toiminnan laadun parantaminen
  • Pysyvien toimintamallien luominen seuraan
  • Lisäksi jos seura haluaa voidaan kevääksi ja kesäksi 2021 luoda "pikavoitto-suunnitelma" seuran pelaajamäärien kasvattamiseksi

MITEN MUKAAN?

Pelaajamäärien kasvattamisen seuravalmennukseen on mahdollista tulla mukaan joko tammi-helmikuussa 2021 haun kautta tai tarve perusteisesti vuoden aikana.

harrastajamäärIEn seuraVALMENNUKSEn lopputuotokset?

• laajempi seuran suunnitelma pelaajamäärien kasvattamiseksi ja ylläpitämiseksi (jota Palloliitto tukee seuravalmennuksella)
  • Harrastajamäärien kasvattamisen – "pikavoitto-suunnitelma" kevääksi/vuodeksi 2021, jos seura niin haluaa.
  • Starttitapaaminen, joko seuroille yhdessä tai seurakohtaisesti
  • Palloliiton ohjaaman Harrastajamäärän kasvattamisen – seuravalmennus (sis.ennakko- ja välitehtäviä, 2 x Palloliiton seurakehittäjän seurakäynti, ja 2 x seuran sisäinen palaveri, jonka tuloksena syntyy seuran pidemmän ajan tähtäimen suunnitelma pelaajamäärien kasvattamiseksi ja ylläpitämiseksi.
  • Apua kevään/vuodeksi 2021 harrastajamäärien kasvattamisen – "pikavoitto-suunnitelma" toimenpiteiden suunnitteluun
  • Apua suunnitelmalliseen seuratyöhön
  • Palloliiton seurakehittäjän jatkuva tuki
  • Varustepaketti kannusteeksi ja harrastajamäärien kasvattamisen tueksi
  • Markkinointimateriaaleja yms.
  • Sitoutumista oman seuransa harrastajamäärän kasvuun
  • Sitoutumista tavoitteisiinsa ja siten seuravalmennukseen (harrastajamäärien kasvattamisen – seuravalmennus)
  • Seuran halu ja potentiaali kasvattaa harrastajamääriä
  • Harrastajamääristä seurassa vastaava(t) nimetty
  • Seuran hallitus sitoutunut harrastajamäärän kasvuun
  • Seuran halu luoda pysyviä toimintamalleja seuraan

HAE MUKAAN TÄSTÄ >>> harrastajamäärän kasvun seuravalmennukseen, haku on auki 18.1.-14.2.2021 asti.

lisätietoja aluellisilta seurakehittäjiltä

Eteläinen, Silja Ranta, Toni Räisänen ja Lasse Keski-Loppi
Läntinen, Jarno Haanpää ja Mikko Tulonen
Pohjoinen, Esa Saajanto
Itäinen, Paavo Kurkaa
Sähköposti: [email protected]

Kysy rohkeasti alueesi seurakeihttäjiltä lisää, tee päätös lähteä kehittämään seuraasi kohti parempaa seuratyötä ja hae mukaan!