Futis on hyvä harrastus

Futiskipinä - fiiliskuva

Jalkapallo on joukkuepeli, jossa yhdistyy monipuolinen liikunta, yhdessä tekeminen ja iloisuus! Jalkapallo liikuttaa vuosittain lähes puolta miljoonaa harrastajaa. Joukkueita löytyy kaikenikäisille ja kaikentasoisille aina nappuloista ikämiehiin- ja naisiin.

Futiskessa yhdistyy monipuolinen ja kehittävä liikunta kavereiden ja joukkueen kanssa. Futista voi pelata melkeinpä missä vain, tarvitset vain pallon ja sopivan urheilullisen varustuksen. Peli koostuu kahdesta joukkueesta, jotka yrittävät saada pallon toisen joukkueen maaliin.

Futiksen aloittaminen tai kokeileminen on helppoa, eikä vaadi aikaisempaa kokemusta. Jalkapallon kautta opit monipuolisesti laji- ja muita liikunnallisia taitoja, jotka kehittyvät pelatessasi nopeasti. Pelatessasi opit myös ottamaan muut huomioon, tekemään yhteistyötä kavereiden kanssa ja yrittämään parhaasi.

Katso videolta, millaista on pelata jalkapalloa:

”Jalkapallo on laji joka sopii kaiken ikäisille, sekä tytöille että pojille. Jalkapallo on joukkuelaji ja siinä saa paljon uusia kavereita. Pidätkö sinä jalkapallosta? Itse harrastan sitä ja pidän siitä kovasti. Olen saanut sen kautta paljon uusia kavereita. Minun lempijalkapalloilija on Ronaldo. Pidätkö sinä erityisesti jostain jalkapalloilijasta? Jalkapallossa on myös tärkeää noudattaa sääntöjä, muuten siitä ei tule mitään ja voi sattua vahinkoja. Jalkapallossa on erilaisia harjoituksia, kuten syöttö, laukaisu ja erilaisia teknisiä harjoituksia. Kannustan kaikkia kokeilemaan jalkapalloa!” Pihla 4c, Salpakankaan koulu

5 FAKTAA - MIKSI JUURI JALKAPALLO?

Jalkapallo sopii jokaiselle.

Jalkapalloa voi pelata tosissaan huipulle tähdäten tai harrastaa hauskanpito edellä. Joukkueita löytyy kaiken tasoisille aina aloittelijasta kokeneempaan harrastajaan. Myös sarjoja on eritasoisia.

Jalkapallossa oppii arvokkaita elämäntaitoja.

Jalkapallo on joukkuelaji. Pelkkien lajitaitojen lisäksi harrastus kartoittaa äärimmäisen arvokkaita elämäntaitoja: toisten kunnioittamista ja auttamista, reilua peliä, yhteisten sääntöjen noudattamista, epäonnistumisten sietämistä...

Jalkapallo yhdistää.

Niin joukkueissa, seuroissa kuin kannattajakatsomoissakin luodaan merkityksellisiä yhteisöjä. Lajin parista voi löytää elinikäisiä ystävyyssuhteita ja verkostoja, joiden kautta voi avautua vaikka uusia työmahdollisuuksia.

Jalkapallo on terveydelle hyväksi.

Liikunnan harrastamisen terveydelliset hyödyt ovat kiistattomat: liikunnasta saa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Liikunnasta on tutkitusti hyötyä myös oppimiselle.  Lapsena aloitettu liikuntaharrastus ennustaa aktiivista elämää myös aikuisena.

Jalkapalloa voi harjoitella yksin ja kavereiden kanssa. Tässä esimerkki kuljetuksesta, jota voit harjoitella:

Futiksessa pääsee myös tuulettamaan! Harjoittele tuuletuksia Bubin ja Helmin kanssa:

Futista on pelaamisen lisäksi hauska seurata. Kannusta haluamaasi joukkuetta ja Suomen maajoukkueita:

KATSO TÄSTÄ ALUEESI SEURAT tule pelaamaan!

Tervetuloa mukaan pelaamaan! Jos kiinnostuit jalkapallosta, saat lisätietoja kotipaikkakuntasi seuroilta ja Palloliiton seurakehittäjiltä. Sähköposti: [email protected]

• Itäinen: Paavo Kurkaa
  • Pohjoinen: Esa Saajanto