Aikuisten harrastajamäärän kasvu

Autamme seuroja aikuisten jalkapallon kehitystyössä. Työstämme yhdessä suunnitelmianne seurakohtaisina seuravalmennuksina sekä yhdessä verkostoituen kohti kasvavia aikuispelaajamääriä. Mukaan voit tulla milloin vain.

- erilaiset tuotteet aikuistoiminnan osalta (mm. futiskoulut, seniorifutis, kävelyfutis, kuntofutis)
- Paljon hyviä malleja, verkostoitumista
- Aikuistoiminnan laatu seuratoiminnassa

HAE MUKAAN tästä >>

• Tule kehittämään aikuisten harrastetoiminnan laatua

• Uusien harrastepelaajien saaminen mukaan (miehet/naiset)

• Aikuisten mataln kynnyksen toimintaryhmät, Aikuisten jalkapallokoulu -toimintamalli 3 kk kurssi aikuisharrastajille

• Mahdollisuus tulla mukaan yksilönä joukkuelajiin myös aikuisena

• Erilaisten ohjattujen liikuntapalveluiden kysyntä kasvussa – joukkuelajit kiinnostavat liikkujaa

• Seniorijalkapallon kehitys, kokonaan uusi kohderyhmä

• Kävelyfutiksen kehitys

• Uusien toimijoiden rekrytointi

• Aikuisten jalkapallokoulu sisäänheittona säännölliseen joukkuetoimintaa

• Mahdollisuus tulla mukaan toimintaan milloin vain

• Mahdollisuus verkostoitua aikuisten harrastetoiminnan järjestäjien kanssa

Seuravalmennksen valintakriteerit:

• Nimetyt vastaavat (2 henkilöä)

• Seuran hallitus on sitoutunut hankkeeseen

• min. 2hlö (vastaavat ja/tai mahdollisesti hallituksen jäsen) sitoutuu osallistumaan starttiseminaari-päivään

• Aikuisten seuravalmennus toteutetaan seurakohtaisena sekä valtakunnallisena toimintamallina

• Seuran halu potentiaali kasvattaa harrastajamäärää

• Seuran halu luoda hankkeesta pysyviä toimintamalleja seuraan

• Seuran tuen tarve

YLEISESTI HARRASTETOIMINNASTA

Tavoitteena on tarjota jokaiselle jalkapallon pelaamisesta kiinnostuneelle mahdollisuus harrastaa jalkapalloa ja/tai futsalia ympäri vuoden sekä olla mukana toiminnassa eri rooleissa. Toimintaa järjestetään sekä miehille että naisille.

Suomen Palloliiton alueet ja seurat järjestävät jalkapallon ja futsalin harrastetoimintaa aikuisille ja nuorille. Harrastejalkapallo on pääsääntöisesti toimintaa, joka ei vaadi Palloliiton virallisen toiminnan pelipassia. Toimintaa voi järjestää moni taho. Seurojen järjestämät tapahtumat löytyvät Palloliiton tapahtumakalenterista.

Monet seurat tarjoavat myös terveysliikunnan palveluina aikuisten jalkapallokouluja sekä kuntoryhmiä. Jalkapallokoulun kautta voi tulla yksilönä joukkueurheiluun mukaan kasvattamaan kuntoa ja taitoja. Tämä on myös hyvä keino saada seuraan uusia harrastajia sekä seura-aktiiveja.

Sarjatoimintaa suositellaan järjestettävän 5v5 tai 7v7 pelimuodoissa (myös 2v2 ja 3v3). Paikallisesti voidaan pelata myös 11v11 pelejä. Toimintaa järjestetään kaveri-, harraste- ja yritysjoukkueille.

Monissa seuroissa on kilpajoukkueiden lisäksi haastaja- ja harrastejoukkueita. Seurojen harrastejoukkueita 12-15-vuotiaille kannattaa tiedustella oman alueen seuroista sekä alueellisesti Palloliiton toimijoilta. Nuorten pelitoiminta, korttelitoiminta, on kausi- ja pelitapahtumaluontoista. Tapahtumatoiminta ei vaadi virallisen toiminnan pelipassia ja toimintaa järjestetään erikokoisina valtakunnallisina ja alueellisina tapahtumina sekä paikallisesti eri kohderyhmille. Tapahtumatoiminta ei vaadi virallisen toiminnan pelipassia.

Harrasteapahtumien järjestämisestä voi kysyä malleja ja tapahtumamanuaaleja:

MITEN MUKAAN?

Pelaajamäärän kasvattamisen seurakoulutukseen on mahdollista tulla mukaan joko tammi-helmikuussa 2021 haun kautta tai tarve perusteisesti vuoden aikana.

Lisätietoja tammikuussa ja alueellisilta seurakehittäjiltä:

Eteläinen, Lasse Keski-Loppi, Silja Ranta ja Toni Räisänen
Läntinen, Jarno Haanpää, Mikko Tulonen ja Outi Järvelä