Kilpailukausi: 1.9.2019 – 31.5.2020

Tervarit, Oulu

Turun Pallokerho (TPK)

Zenith Myllypuro (Zenith), Helsinki

Futsal-Ykkönen pelataan kahdentoista joukkueen kaksinkertaisena sarjana. Sarjan sijalle 1 sijoittunut joukkue nousee Futsal-Liigaan kaudeksi 2020 – 2021. Sarjan sijalle 2 sijoittunut joukkue karsii futsalliigapaikasta Futsal-Liigan sijalle 11 sijoittuneen joukkueen kanssa siten, että Futsal-Liigajoukkue aloittaa kotiottelulla.

Nämä ottelut pelataan paras kolmesta -järjestelmällä; kahdella voitolla saa futsalliigapaikan.

Ottelut aloitetaan lauantaina 21.3.2020, toinen ottelu pelataan sunnuntaina 22.3.2020 ja tarvittaessa kolmas ottelu pelataan lauantaina 28.3.2020.

Jos yksittäinen karsintaottelu päättyy tasan, pelataan 2 x 5 minuutin jatko-ottelu ja jos ottelu senkin jälkeen on tasan, voittaja ratkaistaan rangaistuspotkupisteestä potkaistavilla potkuilla FIFA:n futsalsääntöjen mukaan.

Mahdollisten hallien varausvaikeuksien vuoksi karsintaottelut voidaan pelata myös muina kuin edellä mainittuina päivinä tai eri järjestyksessä seurojen niin keskenään sopiessa.

Sarjassa sijoille 10, 11 ja 12 sijoittuneet joukkueet putoavat alueellisiin Futsal-Kakkosen lohkoihin.

HUOM!!! Futsal-Ykköseen kaudeksi 2016-2017 noussut Turun Pallokerho luopui kaudella 2014-2015 Futsal-Liigan karsintavaiheessa FC Kemiä vastaan pelattavasta karsintaottelusta - kilpailumääräysten mukaan liiton kilpailuissa ei voi luovuttaa. Sen vuoksi Palloliiton futsalvaliokunta päätti sulkea seuran Futsal-Liigasta ja pudottaa sen pelaamaan Turun piirin futsalsarjoihin - piirin päätöksellä TPK jatkoi Futsal-Kakkosessa.  Silloisten sääntöjen mukaan seura ei voi nousta eikä karsia Futsal-Liigaan ennen kuin viiden vuoden päästä, siis kaudelle 2020-2021. Saman säännön mukaan seura kuitenkin saattoi nousta Futsal-Ykköseen. Jos kauden 2019 – 2020 sarjataulukossa runkosarjan päättyessä TPK olisi nousu- tai karsijapaikalla, se osallistuu normaalilla tavalla karsintaan.