Ryhdy erotuomariksi!

Erotuomariharrastus tarjoaa poikkeuksellisen näköalapaikan maailman suosituimman urheilun maailmaan. Se voi olla juuri se mielekäs harrastus, joka tarjoaa tilaisuuden olla mukana vauhdikkaassa ja kiehtovassa ympäristössä.

Erotuomaritoiminta on myös helppo sovittaa jalkapallon pelaamisen oheen, sillä erotuomarit pystyvät määrittämään hyvin joustavasti milloin ja kuinka usein he ovat käytettävissä erotuomaritoimintaan. Sääntö- ja erotuomaritoiminnan tuntemus tukee myös hyvin pelaajan omaa pelaamista.

Jalkapalloerotuomaritoiminta voi olla tavoitteellista urheilua, tapa viettää aikaa rakkaan lajin parissa tai keino huolehtia omasta fyysisestä kunnosta. Suomalainen jalkapallo tarvitsee erotuomareita, tule rohkeasti mukaan!

Katso videolta, miten erotuomarit kuvailevat erotuomarina toimimista:

Miten aloitan erotuomaritoiminnan?

Jalkapallo- ja futsalerotuomarin ura alkaa peruskurssista. Koulutus johdattaa osallistujat jalkapallon sääntöihin, jotka ovat yksinkertaisia, mutta samalla monimuotoisia - kuten itse pelikin. Kurssissa on kolme osaa: luentokoulutus, jossa opetellaan säännöt ja niiden tulkintaa, kenttäkoulutus, jossa toimintaa harjoitellaan käytännössä sekä tutustumisottelu, jossa toimitaan erotuomarina oikeassa ottelussa kokeneemman erotuomarin opastuksella. Kursseja järjestävät Palloliiton alueet ja niille voivat hakeutua jalkapallosta sekä erotuomaritoiminnasta kiinnostuneet vuoden aikana 15 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat. Katso alueesi kurssiaikataulu alta: