PELINOHJAAJAKOULUTUS

Kaikki Pelaa -ohjelmaan kuuluvaa pelinohjaajakoulutusta järjestetään 14-15-vuotiaille junioripelaajille sekä lasten ja nuorten ohjaustoimintaa aloittaville henkilöille. Koulutus valmistaa toimimaan pelinohjaajana 7-11-vuotiaiden lasten otteluissa. Samalla kurssi tuo osallistujat lähemmäs erotuomaritoimintaa kouluttamalla jalkapallosääntöjä ja käytännön toimintaa oikeudenjakajan roolissa. Moni jatkaakin seuraavana vuonna erotuomarin peruskurssille. Pelinohjaajana olet aitiopaikalla katsomassa, kun tulevaisuuden futaajat ottavat ensikosketuksiaan ja ohjaamassa lapsia uuden harrastuksensa alussa.

PERUSKOULUTUS

Jalkapallo- ja futsalerotuomarin ura alkaa peruskurssista. Koulutus johdattaa osallistujat jalkapallon sääntöihin, jotka ovat yksinkertaisia, mutta samalla monimuotoisia - kuten itse pelikin. Kurssissa on kolme osaa: luentokoulutus, jossa opetellaan säännöt ja niiden tulkintaa, kenttäkoulutus, jossa toimintaa harjoitellaan käytännössä sekä tutustumisottelu, jossa toimitaan erotuomarina oikeassa ottelussa kokeneemman erotuomarin opastuksella. Kursseja järjestävät Palloliiton alueet ja niille voivat hakeutua jalkapallosta sekä erotuomaritoiminnasta kiinnostuneet vuoden aikana 15 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat.

JATKOKOULUTUS

Kaikki jalkapallo- ja futsalerotuomarit käyvät vuosittain jatkokoulutuksen, jolla varmistetaan tietojen ajantasaisuus sekä käydään läpi muuttuneet ja painotettavat tulkinnat. Vuosittain on lisäksi suoritettava liiton tai alueen määräämä teoreettinen koe ja tasosta riippuen kuntotesti. Lisäksi järjestetään syventävää jatkokoulutusta valituista aiheista.

erotuomariakatemia- ja kykyKOULUTUS

Alueet järjestävät erotuomariakatemiakoulutuksia urallaan eteenpäin menossa oleville erotuomareille. Koulutusta voidaan järjestää turnausten yhteydessä, kohdennettuna koulutuksena tai leireinä. Kaikilla neljällä alueella aloitetaan erotuomariakatemiat vuonna 2020.

Palloliitto järjestää myös maanlaajuisen kykyerotuomarikoulutuksen pojille Huuhkajat- ja tytöille Helmarit- turnauksien yhteydessä kesäkuussa Eerikkilässä, mihin alueet esittävät erotuomareitaan. Erotuomarit saavat kattavaa palautetta ottelusuorituksistaan ja koulutusta valituista aiheista. Koulutusta järjestetään myös lokakuussa ja tammikuussa Urheiluoppilaitosten turnausten yhteydessä. Turnauksissa keskitytään heidän tapahtumanaikaisten otteluidensa analysointiin ja käsitellään tarkasti osallistujien toimintaa.

KOLMOSEN EROTUOMARIKURSSI

Miesten Kolmonen on korkein alueiden hallinnoima sarja ja tämän tasoisille erotuomareille järjestetään oma kurssi keväällä. Monesti alueiden yhteistyönä toteutettava viikonloppukurssi käsittelee koulutusaiheita syvällisemmin ja sisältää myös lajiharjoitteita sekä otteluiden erotuomareiden analysointia.

KAKKOSEN EROTUOMAREIDEN KOULUTUS

Kakkosen erotuomarit kokoontuvat viikonlopuksi ennen kauden alkua sekä kesän koulutustilaisuuteen. Ohjelmassa on päivittäin fyysistä harjoittelua, lajiharjoitteita, luentokoulutusta ja ryhmätöitä. Heille järjestetään myös kauden aikaista koulutusta mm. Teamsin välityksellä. Kakkosen erotuomareita käytetään myös Veikkausliigassa neljänsinä erotuomareina.

NAISTEN LIIGAN EROTUOMAREIDEN KOULUTUS

Palloliitto kutsuu Naisten Liigassa toimivat naiserotuomarit sekä avustavat erotuomarit koulutukseen kevään kurssin lisäksi kauden puolivälissä. Ohjelmassa on päivittäin fyysistä harjoittelua, lajiharjoitteita, luentokoulutusta ja ryhmätöitä. Heille järjestetään myös kauden aikaista koulutusta mm. Teamsin välityksellä.

VEIKKAUSLIIGAN JA YKKÖSEN EROTUOMAREIDEN KOULUTUS

Valioerotuomarit kokoontuvat vuosittain noin neljä kertaa. Kauteen valmistaudutaan pääsääntöisesti viikon mittaisella ulkomaan harjoitusleirillä. Leiri toimii Veikkausliigaerotuomareiden ja avustavien erotuomareiden pääkoulutustapahtumana. Joinakin vuosina järjestetään ulkomaan leirin sijaan koulutusviikonloppu Eerikkilässä maaliskuussa. Ohjelmassa on päivittäin fyysistä harjoittelua, lajiharjoitteita, luentokoulutusta ja ryhmätöitä. Kauden aikana erotuomarit saavat erotuomaritarkkailijoilta palautetta otteluistaan, minkä lisäksi erotuomarivaliokunta seuraa heidän suorituksiaan. Heinäkuussa kokoonnutaan analysoimaan alkukauden suorituksia ja tilanteita sekä suorittamaan kuntotestit.

KOULUTUSKALENTERI - VALTAKUNNALLINEN >>

KOULUTUSKALENTERI - ETELÄINEN >>