Tietoa lopputurnauksista

TURNAUSMUOTO
Lopputurnaukset pelataan 16 joukkueen turnauksina (Tyttöjen C15 ja C14 II -tason turnaukset 8 joukkueella). Joukkueet jaetaan neljään neljän joukkueen lohkoon. Lohkot arvotaan huomioiden karsintojen tulokset ja alueellisuus. Kaikki sijoitukset pelataan loppuun asti, joten kaikille joukkueille tulee lähtökohtaisesti 6 ottelua. Mikäli lopputurnaukseen ei osallistu 16:sta joukkuetta, saattaa turnausmuoto ja ottelumäärä muuttua. Huom! Tyttöjen C15 taso 2 ja tyttöjen C14 taso 2 turnaukset pelataan 8 joukkueen turnauksina samaan aikaan ja samaa paikassa (1 seura järjestää). Pelimäärä on 5-6 peliä.

OSALLISTUMISMAKSUT
Laura Kalmari- ja Kai Pahlman -turnaukset: 350 euroa
11 v 11 turnaukset  (16 joukkuetta): 300 euroa
11 v 11 turnaukset (8 joukkuetta): 250 euroa
8 v 8 turnaukset: 250 euroa

KILPAILUSTA LUOPUMINEN

Mikäli lopputurnaukseen selviytynyt joukkue luopuu lopputurnauspaikastaan myöhemmin kuin 21vrk ennen turnauksen alkua, joukkue on velvoitettu maksamaan Suomen Palloliiton taloudellisten määräysten mukaisesti 210 euron sakkomaksun.

PELIOIKEUS

- Pelaajalla tulee olla edustusoikeus seurassa, jota hän näissä kilpailuissa edustaa. Poikkeuksena on tilanne, jossa kilpailuun osallistuvien seurojen välillä on piirin hyväksymä yhteisjoukkuesopimus. Piirin myöntämät kaksoisedustusluvat (KE) ovat voimassa. Mahdollisen yhteisjoukkueen toiminnan tulee käsittää vähintään yksi sarjakausi, eikä sitä voida perustaa vain erilliseen yksittäiseen kilpailuun tai sen karsintaan osallistumiseksi.

- I –tason lopputurnaukseen selvinnyt joukkue, voi käyttää vapaasti oman seuran pelaajia.

- II tason lopputurnaukseen selvinnyt joukkue saa käyttää ylemmän tason joukkueessa (ELL/PSL –liiga tai Helsinki+Uusimaa alueliiga ) pelanneita pelaajia, mutta sama pelaaja ei saa pelata kahdessa eri lopputurnauksessa samassa ikäluokassa. Maalivahdin käyttäminen on mahdollista.

- Yli-ikäisten käyttö I ja II -tasolla kilpailumääräysten mukaan.Yhdellä seuralla voi I –tason lopputurnauksessa olla vain yksi joukkue. II –tason lopputurnauksessa voi olla kaksi joukkuetta.

PELUUTTAMINEN LOPPUTURNAUKSESSA

Turnauksissa ei ole rajoitettu joukkueen pelaajamäärää. Suosituksena on, että 11v11 pelimuodoissa joukkueessa on enintään 20 pelaajaa, ja 8v8 pelimuodon turnauksissa enintään 16 pelaajaa. Pelaajista lähetetään numeroitu luettelo turnauksen järjestäjälle viimeistään 2 viikkoa (14 vrk) ennen turnauksen alkua. Lopullinen lista pelaajista vahvistetaan järjestäjille tulopäivänä joukkueen ilmoittautuessa turnauskansliaan. Lopullisessa listassa voi olla pelaajia myös alkuperäisen listan ulkopuolelta. Turnaukseen ei nimetä varapelaajia. Kaikkien lopullisessa listassa olevien pelaajien peluutuksen on täytettävä alla mainitut peluutuskriteerit (loukkaantumis- /sairastumistapaukset ovat poikkeuksena).

Pelaajien numerointi tulee olla sama koko turnauksen ajan. Vain 8v8 peleissä on käytössä edestakaiset vaihdot.

Kaikkien turnaukseen osallistuvien pelaajien (lista, joka vahvistetaan turnaukseen ilmoittautumisen yhteydessä) on saatava pelata turnauksessa vähintään yksi kokonainen puoliaika. Turnausjärjestäjä pyytää turnauksen jälkeen jokaiselta joukkueenjohtajalta vahvistuksen (esim. tekstiviestillä tai sähköpostilla), että tämä on toteutunut.

OTTELUN PELIAIKA, PALLOT, PALLOPOJAT/-TYTÖT

Ottelujen peliaika on 2x25 minuuttia (Kai Pahlman- ja Laura Kalmari turnauksissa 2 x 30 min). Ottelut pelataan 3 pallon systeemillä. Palloliitto toimittaa pelipallot (12 kpl) turnausjärjestäjälle. Jokainen joukkue on velvollinen asettamaan otteluissa pallopojat/-tytöt oman maalinsa taakse. Loppuotteluun turnausjärjestäjä asettaa pallopojat/pallotytöt.

VAROITUKSET

Mahdolliset varoitukset ovat turnauksessa ottelukohtaisia. Karsinnoissa saadut varoitukset eivät vaikuta lopputurnauksessa. Kentältäpoisto kahdella varoituksella aiheuttaa yhden ottelun pelikiellon. Myös suorasta kentältäpoistosta aiheutuu yhden ottelun pelikielto, ellei erotuomari tee raporttia erityisen törkeästä rikkeestä. Tällöin kilpailun jury voi tuomita muita rangaistuksia.

JATKO-OTTELUT
Jos jatko-ottelu päättyy tasan, voittaja ratkaistaan suorittamalla rangaistuspotkukilpailu. Rangaistuspotkukilpailu suoritetaan viidellä laukojalla. Mikäli viiden laukojan jälkeen kilpailu ei ole ratkennut, jatketaan pelaaja kerrallaan ”äkkikuolema” menetelmällä. Kaikki laukojat valitaan varsinaisen peliajan päättyessä kentällä olleista pelaajista. Turnauksen finaalissa pelataan tasatuloksen sattuessa myös 2 x 10 min jatkoaika. Kai Pahlman- ja Laura Kalmari turnaukissa 2 x 10 min. jatkoaika pelataan puolivälierissä, välierissä ja mitaliotteluissa. Finaaliottelua ennen suoritetaan pelaajien esittely ja joukkueiden kättelyt.

JÄRJESTYS ALKULOHKOISSA

1.    Kaikkien tasapisteisiin päätyneiden joukkueiden keskinäisten otteluiden
a)    pisteet, b) maaliero, c) tehdyt maalit.
3.    Mikäli 1. kohdan perusteella ei ratkaisua synny, ratkaisee järjestyksen näiden joukkueiden kaikkien otteluiden a) maaliero, b) tehdyt maalit.
4.    Jos kohdan 2. perusteella ratkaisua ei synny, ratkaisee järjestyksen arpa.

VALMENTAJIEN JA JOUKKUEENJOHTAJIEN KOULUTUS

Turnauksen pelaajatarkkailija järjestää koulutuksen johon kutsutaan joukkueiden valmentajat ja joukkueiden johtajat. Teemoina murrosikä ja sen vaikutus nuoren jalkapalloilijan arkeen ja valmennussuhteeseen sekä asiat, joihin pelaajatarkkailija kiinnittää huomiot turnauksen aikana.
-       Koulutuksessa on etukäteen tehty video, jossa on asiantuntijahaastattelu murrosikään ja hyvään harjoitteluun liittyen. Videon perusteella käydään keskustelu osallistujien kesken.
-       Lisäksi koulutuksessa on pelaajatarkkailun pääteemat avattuna.

Järjestäjä ilmoittaa tarkemman ajan ja paikan turnauskohtaisesti.