Lajiprosessi

Suomen Palloliitto ja Suomen Olympiakomitea sopivat syksyllä 2009 lajiprosessista. Sen tavoitteena oli Palloliiton uuden strategian keskeisen osa-alueen, ”pelaajakehityksen”, lähtökohtien määrittely ja kehitystyön priorisointi. Työskentely käynnistettiin 10.1.2010. Prosessin kestoksi sovittiin 1 vuosi.

Palloliiton nimeämän lajiprosessiryhmän vastuuhenkilöinä ovat olleet nuorten maajoukkuevalmentajat Mika Laurikainen ja Kimmo Lipponen. He ovat toimineet tiiviissä yhteistyössä Olympiakomitean puolelta prosessia ohjanneen Jorma Vertaisen kanssa. Ryhmään ovat kuuluneet vastuuhenkilöiden ohella maajoukkuevalmentajat Stuart Baxter (miehet) ja Markku Kanerva (U21), valmentajat Job Dragtsma (FC Inter), Mika Lehkosuo (FC Honka) ja Erkka V. Lehtola (HJK), koulutuspäällikkö Kari Ukkonen, nuorisopäällikkö Marko Viitanen, entiset ja nykyiset huippupelaajat Aki Riihilahti, Juha Reini ja Antti Niemi, Palloliiton toimitusjohtaja Kimmo J Lipponen ja huippujalkapallojohtaja Petri Jakonen.

Työskentelyyn ovat osallistuneet lisäksi Olympiakomiteasta valmennuksen johtaja Kari Niemi-Nikkola ja kehityspäällikko Asko Härkönen, Suomen Urheiluopistolta valmennuskeskuksen johtaja Kyösti Lampinen ja KIHUsta johtaja Jukka Viitasalo ja tutkijat Henri Lehto ja Ville Kujanpää.

Lajiprosessin loppuraportti >>
Liite 1: Jalkapallon lajianalyysi, fysiologia ja tekniset suoritukset >>
Liite 2: Maajoukkueen pelitapa >>
Liite 3: Koulutusrakenteen kehittäminen >>