Helsingin piiri

PC14 - turnaus

Helsingin piiri järjestää vuonna 2017 vastaavan turnauksen ikäluokalle P13.

Lisätietoa vuoden 2017 turnauksesta.

Säännöt 2016

Otteluiden kesto on 2 x 25 minuuttia.

Cup-muotoisten sijoitusotteluiden päättyessä tasan suoritetaan heti rangaistuspotkukilpailu. Loppuottelussa ennen mahdollista rangaistuspotkukilpailua pelataan 2 x 10 minuutin jatkoaika.

Joukkue voi nimetä turnaukseen enintään 20 eri pelaajaa. Joukkueen pelaajaluettelot tulee täyttää etukäteen Tasoon joukkueen koodilla. Mahdolliset muutokset pelaajaluetteloon voidaan tehdä vain joukkueen ilmoittautumisen yhteydessä turnaustoimistossa turnauksen avajaispäivänä. Joukkueiden pitää ilmoittautua turnaustoimistoon 11.8. klo 18:00 mennessä.

Yhteen otteluun voi nimetä korkeintaan 18 pelaajaa turnaukseen nimetyistä enintään 20 pelaajasta. Otteluissa ei ole edestakaista vaihto-oikeutta, pl. maalivahti jonka saa vaihtaa edestakaisin.

Turnauksessa saa käyttää sellaisia pelaajia, jotka ovat syntyneet 1.1.2002 tai myöhemmin. Piirien myöntämät yli-ikäisyysluvat eivät ole voimassa.

Pelaajalla tulee olla edustusoikeus seurassa, jota hän kilpailussa edustaa ja joukkue voi käyttää vapaasti oman seuran pelaajia, jotka ikärajan puolesta turnauksessa saavat pelata. Poikkeuksena on tilanne, jossa kilpailuun osallistuvien seurojen välillä on piirin hyväksymä yhteisjoukkuesopimus. Myös piirin myöntämät kaksoisedustusluvat (KE) ovat voimassa. (Yhteisjoukkueen toiminnan tulee käsittää vähintään yksi sarjakausi, eikä sitä voida perustaa vain erilliseen yksittäiseen kilpailuun tai sen karsintaan osallistumiseksi.) Poikkeuksena on myös tilanne, jossa yksittäinen pelaaja pelaa liiton tai piirin B tai vanhempien poikien/miesten ja tyttöjen /naisten sarjassa toisessa seurassa. Tällöin piirin myöntämä kaksoisedustus toiseen seuraan on mahdollinen, jos omalla seuralla ei ole C-15 tai C14 –ikäluokan joukkuetta tai seuralla on ko. ikäluokassa vain 8v8 joukkue.

Ottelut tuomitsevat Palloliiton Helsingin piirin asettamat erotuomarikolmikot.

Joukkueet arvotaan turnauksen avajaistilaisuudessa neljään neljän joukkueen lohkoon. Kukin joukkue pelaa kerran jokaista lohkonsa joukkuetta vastaan. Lopullinen sijoitus lohkossa määräytyy saavutettujen pisteiden mukaan. Joukkueiden ollessa tasapisteissä, joukkueiden sijoitus määräytyy seuraavasti:

a) kaikkien tasapisteisiin päättyneiden joukkueiden keskinäisten ottelujen

1.  pisteet    2. maaliero    3. tehdyt maalit

b) jos kohdan a) soveltamisen jälkeen kahden tai useamman joukkueen kesken ei järjestystä voida määritellä, ratkaisee näiden joukkueiden keskinäinen ottelu tai ottelut.

c) mikäli a) ja b) kohtien perusteella ratkaisua ei synny, ratkaisee järjestyksen näiden joukkueiden koko turnauksessa tai lohkossa saavuttama

1. maaliero   2. tehdyt maalit

d) jos kohdan c) perusteella ratkaisua ei synny, ratkaisee järjestyksen arpa.

Lohkovaiheen jälkeen pelataan joko sarja- tai cupmuotoisesti kaikki sijoitukset. Lohkovoittajat pelaavat ensin ristiin lohkokakkosia vastaan ja lohkokolmoset ristiin lohkonelosia vastaan. Sen jälkeen edetään normaalin cupkäytännön mukaisesti. Mikäli neljän parhaan joukossa on kuitenkin ulkomaalaisia joukkueita, pelataan neljän parhaan joukkueen kesken yksinkertainen sarja.

Pelaajan saamat varoitukset eivät kerry, mutta pelaaja joka on poistettu ottelusta, ei saa osallistua seuraavaan otteluun. Suorasta ulosajosta jury voi määrätä enemmän kuin yhden ottelun pelikiellon.

Joukkue tuomitaan hävinneeksi ottelun seuraavissa tapauksissa:

Joukkue myöhästyy ilman hyväksyttyä syytä ( 0 - 3)

Joukkue peluuttaa turnauksessa pelikelvotonta pelaajaa  (0-3 tai joukkue voidaan sulkea sen turnauksessa jäljellä olevista peleistä)

Mikäli tuomari joutuu keskeyttämään pelin joukkueen pelaajien, joukkueenjohdon tai kannattajien toimien takia tuomitaan joukkue hävinneeksi 0-3. Mikäli vastapuolella on tätä parempi maaliero keskeytyksen tapahtuessa, jää tulos voimaan.

Ottelun tuomarin peliin liittyvät ratkaisut ja päätökset ovat lopullisia. Muita asioita koskevat vastalauseet tulee tehdä joukkueenjohtajan toimesta kirjallisena turnauksen jurylle 15 minuutin kuluessa ottelun päättymisestä. Juryn päätökset ovat lopullisia eikä niistä voi valittaa. Vastalausemaksu on 100 euroa, joka palautetaan jos vastalause hyväksytään. Muut kurinpitotoimet määrää turnauksen jury, joka kokoontuu tuomarin esityksestä välittömästi ottelun jälkeen. Kilpailujury koostuu erotuomareiden, osallistuvien joukkueiden ja järjestäjien edustajista (kolme henkilöä). Juryn kokoonpano ilmoitetaan avajaistilaisuuden jälkeen.

Turnauksen jurylle pidätetään oikeus pakottavista syistä (esim. säävaraus ja otteluiden siirtäminen varakentille) johtuen tarvittaessa muuttaa turnausohjelmaa ja otteluaikoja.

Turnaukseen osallistuva joukkue sitoutuu pelaamaan ottelukaaviossa mainitut ottelunsa. Mikäli joukkue luovuttaa ottelun, peritään joukkueelta osallistumismaksun suuruinen sakko.