Vihreä kortti

vihrea_kortti.jpgIlmoita vihreän kortin pelaajat

Suomalaisen jalkapallon arvomaailman Vihreän Linjan symboliksi ja eräänlaiseksi keulakuvaksi syntyi 90-luvun puolivälissä Vihreä Kortti.

Vuodesta 1996 Vihreä Kortti on toiminut erotuomarin ainoana korttina alle 12-vuotiaiden tyttöjen ja poikien jalkapallo-otteluissa. Vihreää Korttia on näytetty Reilun Pelin suorituksista – näin rankaisemisen sijaan kannustetaan. Erotuomarille kortti on merkinnyt astumista kasvattajan "saappaisiin".

Vihreä Kortti on myös toiminut symbolina työskentelyssä suvaitsevaisuuden puolesta, se on ollut kutsu jokaiselle tulla mukaan – vihreä valo on palanut.

Kaikki Pelaa -ohjelma vahvistaa Vihreän Kortin kulkua jalkapallon nuorisotoiminnassa.

Vihreä Kortti on Suomen Palloliiton rekisteröity tavaramerkki vuodesta 1998.

Helsingin Sanomat on Vihreän Kortin virallinen yhteistyökumppani.

Vihreän kortin käyttö

Vihreää korttia voi käyttää missä vain jalkapalloon liittyvässä tilanteessa tai tapahtumassa, kunhan kyse on reilusta pelistä. Reilua peliähän voi olla monenlaista. Kentällä toisten kunnioittaminen on reilua peliä, kentän laidalla kannustava käytös on reilua peliä, lasten pelivarusteiden pesu on reilua peliä...

Leikkimaailmaikäisten tapahtumissa on tarkoitus jakaa vihreä kortti jokaisen pelin jälkeen molempien joukkueiden yhdelle reilulle pelaajalle. Pelinohjaaja luovuttaa kortit pelaajien ollessa rivissä loppuhuutojen yhteydessä. Pelinohjaajan tulee muistaa kertoa, miksi kyseiset pelaajat saavat kortit. Leikkimaailmaikäisten kilpailujen ja turnausten järjestäjillä on tärkeää olla aina vihreitä kortteja Pelinohjaajille.

Joissain piiriessä on käytössä systeemi, jossa joukkueenjohtaja jakaa vihren kortin. Tästä ohjeistetaan joukkueenjohtajia erikseen.

Vihreän kortin ilmoittaminen

Joukkueenjohtajat vivat käydä ilmoittamassa vihreän kortin saaneita pelaajia Palloliitton nettisivuilla. Kortin saaneiden kesken arvotaan säännöllisesti palkintoja. Myös ilmoittaneiden joukkueenjohtajien kesken arvotaan välillä maaottelulippuja ym.

Vihreän kortin saaneille palkintoja

Helsingin Sanomat ja Palloliitto arpovat lasten otteluissa vihreän kortin saaneiden pelaajien kesken palkintoja. Joka kuukausi arvotaan vihreän kortin pelaaja, joka saa palkinnoksi Suomen maajoukkueen pelipaidan ja Fair Play -kaulaliinan.  Lisäksi vuosittain järjestetään  maaotteluiden yhteydessä Junnu VIP -tapahtumia, joihin kutsutaan vihreän kortin saaneita pelaajia.

Arvontohin osallistuivat kaikki joukkueenjohtajien ilmoittamat leikkimaailmaikäisten (alle 12v) otteluissa vihreän kortin saaneet  pelaajat.

Vihreiden korttien tilaus

Seurat voivat tilata vihreitä kortteja maksutta turnauksiin ja muihin tapahtumiin.

Tilaus sähköpostitse ensisijaisesti oman piirin toimistolta.