Suomen Cupin historiaa

Cupia vuodesta 1955 - ja vuodesta 1981

Cup on jalkapalloilun kilpailuista perinteisin ja Englannin FA cup on vanhin edelleen pelattava kilpailu – ensimmäinen mestari FA cupissa ratkaistiin jo vuonna 1872. Miesten Suomen Cupia on pelattu kaudesta 1955 lähtien. Vahvasti Valkeakoskella vaikuttanut silloinen SPL:n puheenjohtaja Juuso Walden toi cupin Suomeen englantilaisen mallin mukaan. Kaudesta 1981 on taisteltu mestaruudesta myös naisten Suomen Cupissa.

Miesten Suomen Cupin finaalien yleisöennätys on jo kohta 50 vuoden ikäinen. Kauden 1963 finaalia Hakan ja Reippaan välillä seurasi 14 052 katsojaa, jotka saivat nähdä valkeakoskelaisten 1-0-voiton – maalintekijänä ”Mr. Suomen Cup” Esko Malm. Haka on 12 cup-mestaruudellaan kilpailun historian toiseksi menestyksekkäin seura 13 mestaruutta voittaneen HJK:n jälkeen ja Malm on ollut tavalla tai toisella mukana voittamassa näistä jokaista. Pelaajana Malm voitti neljä cup-mestaruutta, valmentajana yhden, puheenjohtajana kaksi ja lopuissa viidessä hän on ollut jollain tasolla mukana Hakan organisaatiossa.

Pelaajana huikeinta cup-historiaa on puolestaan kirjoittanut Timo Kautonen, joka on päässyt juhlimaan cupin mestaruutta peräti kahdeksan kertaa. Näistä mestaruuksista seitsemän tuli Reippaan paidassa ja yksi Kuusysissä. Kautonen on ollut mukana Reippaan kaikissa cupin voitoissa ja seitsemällä mestaruudellaan lahtelaiset ovat mestaruustilastossa kolmantena HJK:n ja Hakan jälkeen.

Ensi kertaa miesten Suomen Cupista ja Antero Nymanin muistopokaalista kaudella 1955 pelattiin 31 joukkueen kesken ja koko cup pelattiin vajaassa kuukaudessa loka-marraskuussa. Finaalia Hakan ja HPS:n välillä seurasi 3021 katsojaa, jotka pääsivät todistamaan ensimmäisen Suomen Cupin mestaruuden matkaamista Valkeakoskelle Hakan 5-1-voiton myötä.

Cupin finaali on pelattu perinteisesti syksyllä joko kotimaisen kauden päätteeksi tai ainakin lähellä kauden päätöstä. Pari poikkeusta mahtuu kuitenkin mukaan. Kaudella 1975 cup pelattiin jo ennen kauden alkua ja finaali pelattiin huhtikuussa. Seuraavan kauden cupin finaali puolestaan pelattiin vasta keväällä 1977, mutta tämän jälkeen palattiin vanhaan järjestykseen, joskin kaudella 1978 finaali pelattiin toistaiseksi ainoan kerran kaksiosaisena. 1990-luvulla cupin finaali puolestaan pelattiin kolmesti (1992-94) jo keskellä kautta heinäkuussa. Kaudella 2018 miesten cupin uudistusten myötä siirryttiin myös uuteen rytmiin ja kauden 2018 cupin finaali pelattiin jo toukokuussa.

Miesten Suomen Cupin mestaruutta on ennen kautta 2019 päässyt juhlimaan kaikkiaan 22 seuraa ja naisten Suomen Cupin mestaruutta puolestaan 11 seuraa.