Suomen Cup info

MIesten Suomen Cup 2021

Suomen Cup 2021 pelataan kokonaisuutena kaudella 2021, koska kaudella 2020 ei ole voitu pelata Regions’ Cupia, jonka kautta kaikki miesten joukkueet, jotka pelaavat Suomen sarjoissa, perinteisesti ovat voineet osallistua.

Kakkosen joukkueet ilmoittautuvat kilpailuun Kakkosen Cupin kautta, ja Ykkösen ja Veikkausliigan joukkueet ovat automaattisesti mukana Cupissa lisenssisääntöjen perusteella.

Suomen Cup pelataan kaksivaiheisena niin, että aluksi pelattavien karsintakilpailuiden kautta 13 joukkuetta pääsee Suomen Cupin, jossa pelataan perinteisellä cupin pelitavalla finaaliin asti.

Karsinta Suomen Cupiin (13 joukkuetta) tapahtuu kolmen eri karsintakilpailun kautta, joita ovat;
a) Veikkausliigajoukkueiden karsintalohkot
b) Ykkösen joukkueiden karsintalohkot
c) Kakkosen Cup -kilpailu

Kilpailun järjestäjä asettaa ehtoja kilpailun etenemiselle Veikkausliigan ja Ykkösen joukkueiden karsintalohkojen sekä Kakkosen Cupin osalta. Yksityiskohtaisissa (kausikohtaisessa) erillisohjeissa määritellään tarkemmin pelipäivät, kellonaikarajoitukset ja kilpailun alkamiseen/loppumiseen liittyvät säännöt.

Tarkka yksityiskohtainen kilpailukalenteri ja aikataulutus määritellään jokaiselle kaudelle erikseen. Viitteellinen aikataulutus on seuraava:
Veikkausliigajoukkueiden karsintalohkot pelataan 6.–28.2. välisenä aikana
Ykkösen joukkueiden karsintalohkot pelataan 6.–28.2. välisenä aikana
Kakkosen Cup, pelataan suoraan pudotuspelikilpailuna 23.1–27.2. välisenä aikana, ja sen finaali pelataan lokakuussa
Naisten Suomen Cupin ja Regions’ Cupin finaalin yhteydessä (ns. Cup-viikonloppu)
Suomen Cupin neljännesvälierät pelataan 6.3., puolivälierät 20.3. ja välierät 3.4. ja finaali 8.5.2021 (kaikille edellä mainituille pudotuspelipäivämäärille on määritelty varapelipäivät)

REGIONS’ CUP

Kilpailuun voivat osallistua Palloliiton jäsenseurojen miesten aikuisten joukkueet, jotka osallistuvat alueiden viralliseen kilpailutoimintaan eli joukkueet, jotka pelaavat Kolmosessa tai alemmassa sarjassa. JKKI-joukkueet eivät voi osallistua kilpailuun. Kilpailu pelataan Cup-kilpailuna, jossa ottelun voittaja jatkaa seuraavalle kierrokselle. Kilpailukalenteri määritellään erikseen osallistuvien joukkueiden määrän perusteella.

Kilpailun finalistit saavat suoran paikan Suomen Cupin 2022 pudotuspelivaiheeseen, tai muun myöhemmin määriteltävän edun, mikäli cup-kilpailuiden kehitystyön johdosta Suomen Cupin kilpailutapaan tulee muutoksia. Muutoksista voidaan ilmoittaa myös tämän asiakirjan vahvistamisen jälkeen.

NAISTEN SUOMEN CUP 2021-22

Naisten Suomen Cup pelataan yhdistelmäkilpailuna, jossa aluksi pelataan cup-järjestelmän mukaan, kilpailun toisessa vaiheessa lohkovaiheessa sarjapeleinä, jonka jälkeen kilpailu jatkuu pudotuspeleillä päättyen finaaliin.

Suomen Cupiin voivat osallistua vain joukkueet, jotka pelaavat Suomen sarjoissa. Cupiin eivät voi ilmoittautua JKKI - joukkueet eivätkä juniorijoukkueet. Seurojen reservijoukkueet saavat osallistua kilpailuun

Kilpailun 1. kierroksella kaikki liigajoukkueet asetellaan alueellisiin koreihin, jossa heidät arvotaan vierasjoukkueeksi alemmalla tasolla olevaa joukkuetta vastaan. Ottelun voittaja pääsee suoraan seuraavan kalenterivuoden helmikuussa alkavaan lohkopelivaiheeseen. **

Kaikki kymmenen 1. kierroksen hävinnyttä joukkuetta, siirtyvät jatkamaan Suomen Cupin taivaltaan sen 2. kierrokselle. Toisen, kolmannen ja mahdollisesti neljännen kierroksen lopuksi (lokakuussa) on tiedossa vielä kaksi joukkuetta, jotka saavat paikan talvella pelattavaan 12 joukkueen lohkopelivaiheeseen.

Lohkovaiheessa, pelataan neljässä kolmen joukkueen lohkossa yksinkertainen sarja, eli yksi peli kotona ja yksi vieraissa (arvotaan).

Lohkovaiheen jälkeen lohkoykköset arvotaan pelaamaan lohkokakkosia vastaan puolivälieräotteluihin.

Puolivälierien voittajat arvotaan välieräotteluihin, jotka pelataan ennen liigakauden alkua, jolloin vain finaali jää pelattavaksi kesäkaudelle.

** Mikäli edelliskauden Cupin finaali pelataan Suomen Cupin 2021–2022 ensimmäisen kierroksen jälkeen, saavat Cupin finalistit suoraan paikan Suomen Cupin lohkopelivaiheeseen, jolloin kilpailun kulku suunnitellaan niin, että kyseiset joukkueet eivät osallistu syksyn alkukierrokselle.

Käynnissä olevan sarjajärjestelmien kehitystyön johdosta, Cupin pelitapaan voi tulla muutoksia tämän asiakirjan vahvistamisen jälkeen. Mahdolliset muutokset vahvistetaan viimeistään ennen kilpailun alkua.

Finaalit ja palkinnot

Miesten Suomen Cupin voittaja palkitaan rahapalkinnon lisäksi paikalla UEFA:n kauden 2022-23 Euroopan Konferenssiliigan karsinnoissa*. Miesten finaalin voittaja saa palkinnoksi 50 000 euroa ja toiseksi tullut 10 000 euroa.

Naisten finaalissa voittaja saa palkinnoksi 20 000 euroa ja toiseksi tullut 4000 euroa.

*UEFA:n seurajoukkuekilpailut kokevat uudistuksen kaudelle 2021-22. Lue lisää uudesta seurajoukkuekilpailusta, Euroopan Konferenssiliigasta, UEFA:n sivuilta >>

Suomen cupin erillismääräykset >>

Tulospalveluohjeet >>